De social media trends van 2020

De social media trends van 2020

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Bijna iedereen maakt gebruik van verschillende social mediakanalen. Doordat social media zo populair is, blijft het constant in ontwikkeling. Om deze reden hebben wij in deze blog 4 social media trends voor jou op een rijtje gezet.

LinkedIn

Het aantal gebruikers op LinkedIn blijft maar toenemen. Daarnaast blijft het social mediakanaal constant in ontwikkeling: sinds kort heeft LinkedIn een nieuwe functie toegevoegd. Je kunt nu bijvoorbeeld LinkedIn Events aanmaken en blijven je zoekopdrachten bewaard. Wanneer je gebruik maakt van LinkedIn is het belangrijk dat je relevante content blijft plaatsen voor jouw doelgroep en connecties. Hierdoor blijft je voor je doelgroep belangrijk en zullen zij sneller een aankoop bij jouw organisatie doen.

Wanneer je gebruik maakt van LinkedIn is het belangrijk dat je relevante content blijft plaatsen voor jouw doelgroep en connecties.

Instagram Stories

De populaire social mediatrend van Instagram Stories zet in 2020 voort. Bedrijven maken nog niet heel veel gebruik van de functie, maar daar komt dit jaar verandering in. De stories van Instagram kun je zowel organisch als betaald inzetten. Als je ervoor kiest om te betalen voor de Stories wordt het een advertentie. Je kan hierbij zo specifiek mogelijk jouw doelgroep bepalen. Door de inzet van Instagram Stories bereik je jouw (potentiële) klanten. Stories hebben een korte tijdsduur en zijn daarom aantrekkelijk om naar te kijken. Daarnaast zorgen de Instagram Stories voor interactie met jouw doelgroep.

instagram

Instagram likes

Instagram doet op dit moment een onderzoek naar de likes op Instagram. Het social mediakanaal wil het tonen van aantal likes verwijderen. Instagram wil hierdoor de sociale druk verminderen bij jongeren. Voor jouw organisatie betekent dit dat je hier je strategie op moet aanpassen. De focus van berichten gaan dan namelijk niet meer naar het aantal likes, maar naar het bereik. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk, maar houdt er rekening mee dat dit het in de loop van 2020 gaat gebeuren!

Videocontent

Bedrijven maken tegenwoordig steeds meer gebruik van video’s. Dat komt doordat een korte video veel makkelijker en leuker is om naar de kijken dan het lezen van een stuk tekst. Een voorbeeld van een korte video is een voorstelvideo. Hierin worden de medewerkers binnen de organisatie kort voorgesteld. Je kunt hierdoor meer betrokkenheid creëren. Het plaatsen van video’s op social mediakanalen wordt ook steeds populairder. Zo is het social mediakanaal TikTok een opkomende trend bij de jongeren. Op dit kanaal worden korte video’s met elkaar gedeeld. 

Het plaatsen van video’s op social mediakanalen wordt ook steeds populairder.

Besloten groepen

Groepen binnen de social mediakanalen is geen nieuwe social media trend, maar komt wel weer terug. Mensen willen niet alles meer met iedereen delen, dus wordt de content gedeeld in een selectieve groep. Je wilt bijvoorbeeld medewerkers binnen de organisatie op de hoogte houden over bepaalde ontwikkelingen, en deze ontwikkelingen mogen niet gedeeld worden met mensen buiten de organisatie. Een voorbeeld hiervan is Instagram. Je kunt jouw Stories op Instagram delen met mensen die je zelf hebt geselecteerd.

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van social mediakanalen, maar weet je niet hoe? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij gaan je helpen!

Lees ook:
4 content trends van 2020
Bekijk hoe we Neolac hebben geholpen met de inzet van social media
Gratis whitepaper: ‘Social advertising: de mogelijkheden’

Instagram