Hoe werk Marketing-as-a-Service precies?

Hoe werk Marketing-as-a-Service precies?

Het afgelopen decennium heeft Software-as-a-Service (SaaS) de manier veranderd waarop bedrijven software kopen en gebruiken. Veel functies in grote ondernemingen zijn uitbesteed via het “as-a-Service” -model om schaalbaarheid, expertise en prestaties te bieden – maar de meeste marketingteams zijn nog steeds onderbezet en overbelast. Is het voor marketing ook mogelijk om uitbesteed te worden via het ‘as-a-Service’-model? Jazeker, Marketing-as-a-Service (MaaS) zorgt voor de oplossing voor jouw huidige, beperkte marketingcapaciteit door een extern team delen van je marketing te laten uitvoeren.

Creëer de juiste mix
Overweeg ‘Marketing-as-a-Service’ als het model waarmee je de mogelijkheid aanbiedt om alleen de echte kernrollen van jouw team in te huren. Om vervolgens de functies voor het ontwerpen, bouwen en optimaliseren van jouw marketinginfrastructuur en campagnes uit te besteden. Omdat marketingteams overwerkt en onderbezet zijn, creëren marketingmanagers scenario’s waarin ze marketingcomponenten op aanvraag “samenstellen”. Snel, efficiënt en ontworpen om nieuwe klantervaringen effectief te leveren.

Betekent dit dat alle marketing of de hele marketingfunctie ‘as-a-Service’ kan of moet worden aangeboden? Nee, verre van dat. De operationele ruggengraat van effectieve marketing zal echter steeds meer de richting van Marketing-as-a-Service op gaan. Laten we eens kijken naar de volgende uitdagingen waar veel, zo niet de meeste, marketingmanagers vandaag voor staan:

  • Hoe kun je jouw bedrijf zinvolle, steeds meer real-time gegevens en inzichten bieden?
  • Hoe kun je de customer journey ontwikkelen en memorabele klantinteracties creëert?
  • Hoe stem je verkoop- en marketingtactieken (CRM, sales en marketing automation) nauw op elkaar af?
  • Hoe maak je herhaaldelijk boeiende content op een snelle en kosteneffectieve manier?
  • Hoe kun je jouw prospecten en klanten via sociale kanalen aanspreken en er op communiceren?

→ Lees ook: De voordelen van MaaS voor zowel het MKB als grote organisaties

Kerntaken versus niet-kerntaken
De antwoorden op deze vragen hoeven niet noodzakelijkerwijs door interne partijen voorgeschoteld te worden. Natuurlijk is elk bedrijf anders, maar toonaangevende marketeers zullen de ‘kerntaken’ tegenover de ‘niet-kerntaken’ binnen hun marketingfuncties uiteen moeten zetten. Wanneer hier onderscheid tussen is gemaakt is het duidelijk voor de organisatie welke ‘niet-kerntaken’ kunnen worden aangeboden in de vorm van een ‘Marketing-as-a-Service’ oplossing. Hierdoor kan het huidige team de volledige focus leggen op de kerntaken van de marketing binnen hun bedrijf. Met de aanvulling van een MaaS-dienst vergroot je de capaciteit en de prestaties van je marketingactiviteiten.

Verbeter de prestaties met meer capaciteit
Marketing-as-a-Service (MaaS) zal, indien ingezet in een strategische context, de prestaties, schaalbaarheid en flexibiliteit blijven verbeteren, waardoor de marketingverantwoordelijke en hun bedrijven de nodige kansen creëren om concurrentievoordeel te ontwikkelen. Zorg er in ieder geval wel voor dat jouw bedrijf de controle heeft over de belangrijkste onderdelen van jouw marketing. Door dit in je achterhoofd te houden en te profiteren van de voordelen van MaaS zorg je ervoor dat je marketingteam sterker staat. Met de toevoeging van MaaS kun je nu namelijk sneller reageren en profiteren op kansen in de markt.

Ben jij overtuigd van de voordelen van Marketing as a Service? Bekijk dan de Marketing as a Service-pagina, download het gratis whitepaper of neem contact met ons op!