De HubSpot Sales Hub

HubSpot heeft verschillende hubs en tools waarmee je jouw klant centraal kan stellen, effectief kan werken en uiteindelijk meer leads kan genereren. In dit blog vertellen we je alles over de HubSpot Sales Hub, waarmee je met behulp van automatisering snel en effectief kan inspelen op kennis over (potentiële) klanten.

 

HubSpot en de verschillende hubs 

Misschien heb er al het een en ander over gehoord: HubSpot, een systeem in de cloud, waarmee je organisatie kan groeien door de klant centraal te stellen. Kort gezegd is HubSpot een software-platform dat commerciële organisaties helpt om effectief te werken aan meer websitebezoekers, leads en ten slotte tevreden klanten.  

In de software die HubSpot biedt, draait het allemaal om een allround marketingbeheer. Zo bieden ze drie ‘hubs’ aan, ofwel drie stukken software: software voor marketing, voor sales en voor service. Aan de basis daarvan staat de gratis HubSpot CRM-software. Daarin kan de relatie met klanten op een centrale plek beheerd worden. 

De licenties voor de hubs zijn los aan te schaffen, maar de platforms zijn er wel op gebouwd om met elkaar geïntegreerd te worden. Daarmee bereik je een optimaal resultaat.  

De inbound marketing methode

HubSpot services overzicht nederlands

HubSpot werkt volgens het principe van inbound marketing. Dat houdt in dat de klant centraal staat. Het doel is dan ook het aantrekken van potentiële klanten, door hen te helpen in hun klantreis, waarin ze op zoek zijn naar het juist product voor een probleem. Kort gezegd moet een organisatie waarde toevoegen op het moment dat de informatiebehoefte van de doelgroep hoog is. De hubs moeten daarbij ondersteunend werken.

De HubSpot Sales Hub  

Je doelgroep heeft tegenwoordig oneindig veel mogelijkheden om online kennis op te doen over de producten en diensten die ze misschien nodig hebben. Kennis over hóe klanten die informatie verzamelen en wanneer ze welke keuzes maken, is handig voor het sales team. De hub helpt met het vergaren van die kennis, en focust zich daarin op automatisering, waardoor alles nog een stukje makkelijker wordt. Met verschillende tools krijg je een beter inzicht in je klant. Je kan bijvoorbeeld zien in welk aankoop-stadium een klant is, of welke aanbiedingen goed werken op welk moment. Die kennis helpt je om beter op je klanten in te spelen en zo sneller deals te sluiten.  

Wat kan je met de software van de sales hub? 

De software van deze hub bestaat uit een set tools die jou informatie geven over wanneer en hoe je het beste in actie kan komen om een (potentiële) klant te bereiken of te stimuleren om tot een aankoop over te gaan. Die tools kan je los inzetten of combineren met andere software. Zo kan je bijvoorbeeld gesprekken met klanten opslaan, krijg je notificaties wanneer een klant of websitebezoeker actief is en kan je automatisch bepaalde (aanbieding)mailtjes laten versturen op een gekozen moment. Doordat je klanten beter kan inschatten, kan je persoonlijke content versturen. Koopt iemand vaak kantoorspullen? Dan kan je die klant bepaalde aanbiedingen sturen voor dingen waarin diegene misschien geïnteresseerd is. Je kan het voor klanten ook mogelijk maken om zelf afspraken in te plannen met iemand van je team. 

Veel tools van de sales hub kunnen geautomatiseerd werken, zoals het sturen van mailtjes op een bepaald moment of als reactie op een bepaalde actie van de klant. Een bijkomend voordeel is dat alle verkoopactiviteiten op één plek worden geregeld, waardoor je een duidelijk overzicht hebt van de (potentiële) klanten. Met de sales hub worden sales uiteindelijk professioneler geregeld en hebben klanten een betere ervaring. Welke tools je allemaal kan gebruiken met de HubSpot Sales Hub verschilt per abonnement.

Populaire mogelijkheden

Afhankelijk van het pakket zijn er dus oneindig veel mogelijkheden met de sales hub. Een aantal daarvan zijn populair. Het opslaan van e-mailtemplates is bijvoorbeeld voor veel bedrijven handig. Daardoor hoef je de e-mails alleen nog maar te personaliseren met informatie uit het CRM-systeem. Dat scheelt veel tijd. Ook het tracken van e-mails is voor veel bedrijven een populaire tool. Daarmee kan je real-time zien welke (potentiële) klanten een e-mail hebben geopend, en of er op linkjes is geklikt. Dat geeft waardevolle inzichten over de interesses en behoeften van klanten, en geeft de mogelijkheid tot het snel inspelen op deze inzichten. Tot slot is het beheren en opslaan van documenten vaak handig. Het scheelt veel tijd als het hele team bij handige documenten kan, die altijd up-to-date zijn.  

HubSpot sales hub voorbeeld deal aanmaken

De verschillende abonnementen

De gratis Sales Hub
Met de gratis versie van de sales hub zijn er een aantal basistools die je kunt gebruiken. Zo kan je onder andere live chatten met je websitebezoekers, mailtjes inplannen en kan je maximaal 200 meldingen krijgen van geopende mailtjes of linkjes. Bij veel tools in de gratis versie is HubSpotbranding te zien.
Sales Hub Starter
Naast de basisdingen kan je met Sales Hub Starter onder andere ook vijf verschillende valuta’s toevoegen, doelen bijhouden en voorstellen maken vanuit je HubSpot account. Ook kan je langer bellen, onbeperkt meldingen ontvangen en tot 1000 e-mail templates aanmaken. Ten slotte is er geen HubSpot branding meer te zien in de tools.
Sales Hub Professional
In deze variant kan je nog meer doen met automatisering, zoals automatische follow-up e-mails versturen. Verder kan je persoonlijke video’s maken en producten toevoegen aan je sales account. Ook kan je meer offertes versturen, langer bellen, meer valuta’s toevoegen en websitebezoekers direct aan de juiste chat agent koppelen.
Sales Hub Enterprise
Met het Enterprisepakket krijg je toegang tot alles wat HubSpot voor sales te bieden heeft. Zo krijg je ook toegang tot onder andere quote-based workflows en telefoontranscripties. Ook kan je je eigen bots programmeren en iedere gebruiker tot 33 uur per maand bellen en tot 200 verschillende valuta’s toevoegen.

Maak ook kennis met de andere hubs:

Voor alle mogelijkheden en de actuele prijzen van de verschillende versies is het handig om op de website van HubSpot te kijken.

 

Aan de slag met HubSpot?

Hubspot Gold Partner badge Groningen

Starten met HubSpot kan overweldigend zijn door alle mogelijkheden en functies. Een HubSpot partner kan jou effectief helpen om te groeien in al deze digitale mogelijkheden. Fueld is gecertificeerd HubSpot Gold Partner. Wij zorgen ervoor dat de software zonder problemen in jouw organisatie geïmplementeerd kan worden en dat de kanalen op de juiste manier gekoppeld worden. Zo haal je het maximale uit jouw sales, zonder daar maanden werk aan te hebben.  

 Wil je HubSpot Sales implementeren? Neem gerust contact met ons op over de mogelijkheden.

 

Plan hier een gratis demo in!