LinkedIn Automation: goed bewaard geheim

LinkedIn Automation:  goed bewaard geheim

De B2B sector maakt nog te weinig gebruik van LinkedIn, ondanks dat het zakelijke platform een uitstekende omgeving is voor B2B marketeers om de doelgroep te bereiken en op basis van het gedrag te kwalificeren. Hier kun je uitstekend LinkedIn Automation voor inzetten. In dit blog leggen we uit hoe je dat doet en hoe je er successen uit haalt.

Waarom LinkedIn Automation inzetten?

Er is nog te weinig kennis van de details die het succes van de functie veroorzaken. Veel marketeers hebben er ook geen tijd voor. Het is echter een gemiste kans wanneer je LinkedIn niet inzet als onderdeel van je online marketing strategie inzet.

Het zakelijk platform is voor de B2B markt ideaal om je persoonlijk je doelgroep te benaderen en leads te kwalificeren op basis van gedrag dat ze vertonen. We adviseren om deze mogelijkheden pas in te zetten als je LinkedIn profiel en dat van je organisatie kwalitatief genoeg is.

Het heeft immers geen goed effect als je wel je doelgroep interesseert, maar deze snel afhaakt omdat men zich niet aangesproken voelt. Dan is er meer verloren dan een potentiële relatie. Daarvoor deelden we eerder al 10 LinkedIn tips.

Wat is LinkedIn automation

LinkedIn Automation is een marketingstrategie die de mogelijkheden van LinkedIn gebruikt om taken te automatiseren, de doelgroep te benaderen en leads te genereren. LinkedIn Automation gaat verder dan een leadlijst maken zoals Sales Navigator kan.

De focus van LinkedIn Automation ligt op het in contact komen met de personen die je hebt gekozen om daarna de conversie naar concrete lead te vergroten. Hierbij kun je denken aan het bezoeken van profielen, het maken van connectieverzoeken en het versturen van 1 op 1 berichten vanuit je eigen LinkedIn profiel.

Door bepaalde processen op LinkedIn te automatiseren, kunnen marketeers tijd en middelen besparen om de doelgroep effectief bereiken.

Voordelen van LinkedIn automation

De inzet van automatisering op LinkedIn heeft vele voordelen. Doordat we voor verschillende klanten werken die allen een eigen doelgroep hebben, hebben we veel ervaring opgedaan met LinkedIn. De automatisering heeft de volgende 5 voordelen:

1. Efficiëntie

Het is een efficiënte manier om in contact te komen met de doelgroep omdat een groot deel van de activiteiten, geautomatiseerd wordt. Dit houdt in dat je veel tijd bespaart op het uitzoeken van de juiste lijsten waarnaar je berichten wilt versturen. LinkedIn tikt automatisch de juiste vereisten voor je af.

2. Vergemakkelijk het relatiebeheer

Relatiebeheer is een belangrijk onderdeel van je bedrijf, maar kost ook de benodigde tijd. Met de LinkedIn Automation tool maak je de nurturing van je eerstelijns contacten heel eenvoudig. Je kunt namelijk:

  • Lijsten maken van deze contacten en de berichten aan deze personen personaliseren.
  • Contacten onderhouden en waarde toevoegen door kennis te delen.

De automatiseringsmogelijkheden zorgen er voor dat je deze berichten naar heel veel relaties tegelijk kunt sturen, zonder dat de persoonlijke waarde ervan vervalt.

3. Versterkte expert positie

Wanneer je automatiseringsfuncties voor LinkedIn gebruikt, versterk je de expert positie van jouw bedrijf. Je deelt namelijk kennis met de juiste doelgroepen en prospects. Dit zijn lijsten van mensen waar je nog niet mee bent gelinkt, of een lijst met eerstelijns contacten.

4. Verbeterd bereik met LinkedIn automation

Doordat je automatisering instelt, kun je ook contacten bereiken die buiten jouw eigen netwerk liggen. Dit doet LinkedIn door personen te targeten die dezelfde kenmerken bevatten als een lijst contacten die je zelf uploadt vanuit je CRM systeem. Zo bereik je meer potentiële klanten en vergroot je de zichtbaarheid van jouw bedrijf.

5. Data-analyse

Individuele berichten zijn tijdrovend om te analyseren. De LinkedIn Automation tools houden de data echter voor je bij. Je krijgt zicht op hoe effectief de campagnes zijn geweest en welke strategie het beste heeft gewerkt. Deze informatie kun je vervolgens meenemen tijdens de opzet van een nieuwe campagne om je LinkedIn strategie te verbeteren.

Voorbeelden van LinkedIn Automation tools

Er zijn meerdere software tools die de hier beschreven functionaliteit mogelijk maken om in contact te komen met prospects. De meest gebruikte leverancie

s zijn:

  • LinkedIn Helper
  • Expandi
  • Uberfox
  • Engageleads /Leadloft
  • Sendbloom
  • Duxsoup
  • Waalaxy

Welke tool je het beste in kunt zetten, is afhankelijk van jouw bedrijfsprocessen en de tools die je al binnen je bedrijfsvoering gebruikt voor je marketingcampagnes. Zo raden we LinkedFusion/Leadconnect aan als gebruikmaakt van de opkomende HubSpot omgeving. Die integratie tussen deze platformen is namelijk gemakkelijk te realiseren.

linkedin automation software

Hulp bij je LinkedIn campagne?

Je zet LinkedIn Automation in als onderdeel van je gehele social media strategie. Je wilt dat deze onderdelen naadloos op elkaar aansluiten. Dat kost tijd en je hebt er de benodigde kennis voor nodig.

Heb je (g)een van beide niet in huis? Dan is het aan te raden om een expert in te schakelen. Het liefst een marketingbureau die werkt voor de zakelijke markt én een team in huis heeft die jou alle marketingonderdelen biedt.

Ons team bestaat uit experts die jou gezamenlijk in alle onderdelen van het marketing vak bij kunnen staan. Wil je een LinkedIn campagne opstellen om meer leads te scoren? Onze social media expert helpt je verder. Heb je hier een juiste landingspagina voor nodig? Onze webdeveloper en copywriter staan voor je klaar.

Aan de slag met LinkedIn

Met een professioneel profiel van jou en je bedrijf heb je een sterke basis om met LinkedIn aan de slag te gaan.

Weet je niet waar je moet beginnen met de campagne? Of heb je niet de tijd in huis om je campagnes op te zetten en te monitoren? Neem gerust contact met ons op. Dan helpen draaien we aan de juiste knoppen en automatisering doet de rest!