3 marketingactiviteiten die nodig zijn voor jouw ‘as-a-service’-businessmodel

3 marketingactiviteiten die nodig zijn voor jouw ‘as-a-service’-businessmodel

Een servicegericht bedrijf verschilt aanzienlijk van een product gebaseerd bedrijf. Zonder producten en voorraad moet je ideeën, immateriële activa en beloften verkopen. Dit vereist een andere strategische aanpak en werkwijze die veel op service gebaseerde bedrijfseigenaren nooit helemaal begrijpen. Hier volgen drie marketingactiviteiten die je moet implementeren voor jouw servicegerichte onderneming.

1. Vind jouw unieke positie
Je moet weten wat jouw ‘as-a-service’ onderneming onderscheidt van de concurrentie. Als je het niet ziet, moet je eraan werken en het een naam geven. Het moet anders zijn, duidelijk en meetbaar verschillend. En het verschil kan niet zo vaag zijn als ‘kwaliteit’ en ‘klantenservice’. Dit kunnen prijs, leveringsgaranties, doorlooptijd of andere voordelen zijn die uniek zijn voor de manier waarop je dingen meer doet dan anderen. Wat je ook beslist, je moet het terugbrengen tot een paar duidelijke woorden, jouw centrale boodschap voor marketing en verkoop.

2. Vergroot je zichtbaarheid
Je kunt je bedrijf niet laten wachten tot een toevallige ontdekking. Je kunt ook niet wachten tot klanten je in het telefoonboek vinden. Een nieuw bedrijf moet zich op meerdere manieren kenbaar maken. Je bedrijf heeft nu veel meer marketingkanalen dan in het pre-internettijdperk. Er zijn verschillende mogelijkheden zoals social media, betaalde advertenties, e-mails, video’s en meer. Je hebt honderden manieren om markten te bereiken en je moet de meest voordelige en productieve kiezen. Afhankelijk van de aard van je servicegerichte onderneming en je doelgroep, kun je netwerken met collega’s, de belangen van de gemeenschap ondersteunen en lokale oplossingen delen.

→ Lees ook: Hoe werkt Marketing as a solution precies?

3. Beloon je partners
Product gebaseerde bedrijven plaatsen een kwaliteitsproduct voor de klant en zoeken naar beoordelingen over de prestaties. Servicegerichte bedrijven bieden echter geen tastbaar product. In plaats daarvan bieden ze een service die afhankelijk is van relaties om het te laten werken. Service-gebaseerde bedrijfseigenaren bouwen hun merk op door de prospecten en klanten bij het proces te betrekken. Als dienstverlener ben je consultant, expert en meer. Maar het is aan de klant om het proces te voltooien en te ondersteunen. Je moet dus hun deelname aanmoedigen, hun rol faciliteren en meer partner zijn dan verkopen.

Deze drie marketingactiviteiten zijn uitgangspunten. Elk heeft zijn eigen tactiek en strategie nodig. Elk heeft ook constante en duurzame ondersteuning nodig. Maar je moet beginnen met het begrijpen van het verschil tussen op producten gebaseerde en op services gebaseerde bedrijven.

Ben jij overtuigd van de voordelen van Marketing as a Solution? Bekijk dan de Marketing as a Solution-pagina, download het gratis whitepaper of neem contact met ons op!

Instagram