Social media marketing: wat is het beste tijdstip om te posten?

Social media marketing: wat is het beste tijdstip om te posten?

Een aantal Amerikaanse onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar social media marketing en dan met name wat het beste tijdstip is om te posten om je doelgroep te bereiken. Dit onderzoek hebben we hieronder beschreven per social media kanaal.

 

Facebook

Voor Facebook gelden meerdere dagen die het best uit het onderzoek zijn gekomen om te posten. Het gaat hierbij om donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Van deze vier dagen hebben berichten die op zaterdag en zondag gepost worden een hogere betrokkenheid, namelijk 32%.

Wanneer je grappige of luchtige content wilt plaatsen, kan dit het beste op de vrijdag. Het schijnt zo te zijn dat mensen op vrijdag een beter humeur hebben dan de rest van de doordeweekse dagen. Dit zijn natuurlijk algemene cijfers, maar wil je het echt toespitsen op jouw doelgroep? Gebruik dan de statistieken in Facebook om te kijken wanneer jouw doelgroep online is.

    • Berichten op zaterdag en zondag hebben de hoogste betrokkenheid: 32%
    • Grappige of luchtige content? Plaats het op een vrijdag!
    • Raadpleeg de Facebook-statistieken om te kijken wanneer jouw doelgroep online is

 

Twitter

Wanneer je gericht bent op B2B, presteren je berichten op Twitter 16% beter gedurende werkuren. Bij B2C presteren je berichten 17% beter in het weekend. Over het algemeen is woensdag de beste dag om op Twitter je tweet te posten. Tussen 5 en 6 uur en rond 12 uur ’s middags zijn piekmomenten, omdat de werkenden dan hun ‘break’ hebben.

Bij B2B, presteren je berichten op Twitter 16% beter gedurende werkuren. Bij B2C presteren je berichten 17% beter in het weekend.

 

LinkedIn

Dinsdag, woensdag en donderdag zijn de beste dagen om je bericht op Linkedin te posten. Wanneer je je bericht op maandag en vrijdag post, heb je kans op een hele lage betrokkenheid. De beste tijden voor LinkedIn zijn tussen 7 en 8 uur in de ochtend, 12 uur ’s middags en tussen 5 en 6 uur in de avond.

 

Fueld-Whitepaper-LinkedIn2
Lees meer:
Gratis whitepaper: LinkedIn 2.0 gebruiken in uw marketingcampagnes

 

Volgens de onderzoeken blijkt dat zakenmensen het prettig vinden om in de ochtend LinkedIn te bekijken, zoals het lezen van een krant in de ochtend. Voor LinkedIn betekent dit dus dat je het beste net voor werktijden of net na werktijden een bericht kan posten.

linkedin_social_media
Wanneer post je een LinkedIn-bericht?

 

Pinterest

Voor Pinterest geldt het dat je het beste berichten kunt posten gedurende het weekend. De beste tijd om te posten is tussen 8 en 11 uur op de zaterdagochtend. Post doordeweeks geen berichten gedurende werkuren, dit is volgens onderzoek het slechtste moment voor Pinterest.

Zorg ervoor dat je bericht een call to action bevat. Wanneer je op piekuren een bericht post zonder een call to action, blijkt dat 80% van de mensen die je bericht ziet, niet zullen zorgen voor interactie op je bericht.

 

Instagram

De beste dagen om een bericht te posten op Instagram is op maandag en donderdag. Zondag is hiervoor de slechtste dag. De beste tijd om te posten is ’s ochtends tussen 8 en 9 uur. Een bericht posten tussen 3 en 4 uur in de middag zal je moeten proberen te vermijden, dit is namelijk de meest slechte tijd. Tip: post voornamelijk buiten werkuren.

Een bericht posten tussen 3 en 4 uur in de middag zal je moeten proberen te vermijden.

Deze bevindingen zijn gebleken uit verschillende Amerikaanse onderzoeken, maar voor social media marketing blijft het wel belangrijk om te analyseren wat jouw doelgroep leuk vindt en wanneer zij online zijn. Wil je hier liever samen met een expert naar kijken? Wij staan voor je klaar!

Blog onderwerpen

LinkedIn profile

Untitled

Fueld

Dé HubSpot en Marketing specialist voor de ICT branche!

Marketing & Advertising | Groningen, Groningenn | 1,224 followers

Download center

Instagram