5 tips voor bedrijven om hun aanwezigheid op social media te vergroten

5 tips voor bedrijven om hun aanwezigheid op social media te vergroten

Je social media kanalen zijn belangrijke kanalen waarmee je onder de aandacht kunt komen bij je potentiële  klanten, om uiteindelijk meer verkopen te realiseren. Een van de redenen waarom je aan social media marketing moet doen is de kans om aanwezig te zijn in bloeiende gemeenschappen die vol activiteiten zitten. Of het nou op Twitter, Instagram, LinkedIn of Facebook is. Maak je klaar voor een groei in je populariteit in het komende jaar. Hier zijn 5 tips voor het verbeteren van jouw social media marketing in 2019.

1. Maak gebruik van handige tools

Als je via social media marketing je online kanalen wil laten groeien zal er veel content geplaatst moeten worden. Wanneer je druk bezig bent met de rest van de activiteiten is het toch vaak lastig om elke dag tijd te maken voor het plaatsen van berichten op social media. Maak daarom gebruik van de juiste tools om je social media berichten in te plannen.

Planningshulpmiddelen kunnen je helpen actief te blijven op sociale media terwijl je tijd bespaart. Met Hootsuite is het eenvoudig om al je sociale media accounts op één locatie te beheren, berichten van tevoren in te plannen en op optimale tijden berichten te posten. Het gebruik van hulpmiddelen die je helpen jouw sociale media-accounts effectief te beheren, zorgt ervoor dat je regelmatig genoeg posts plaatst om de aanwezigheid op sociale media te verbeteren.

Diensten--social-media1
Lees meer:
Waarom social media advertising?

2. Besteed aandacht aan klantenservice

Om je klantenservice te verbeteren is het inzetten van je social media kanalen de nieuwe manier. Steeds meer consumenten zoeken via social media contact met bedrijven. Behandel je kanalen dan ook op zo’n manier dat klanten snel antwoord krijgen op vragen of hun problemen. Als je jouw sociale mediaplatforms gebruikt om klantenservice aan te bieden, is het mogelijk om grotere groepen klanten te informeren over onduidelijkheden waar ze wellicht mee zitten. Doordat ze de mogelijkheid hebben om jouw antwoorden terug te lezen sla je twee vliegen in één klap, of zelfs nog meer. Ook met de inzet van een Facebook-chatbot is het mogelijk om je klanten van service te voorzien. Hiermee worden namelijk vragen beantwoord als je zelf niet beschikbaar bent om te antwoorden. Klanten kan je op deze manier gepersonaliseerde aandacht geven waardoor ze daar een grotere kans hebben om uiteindelijk sneller te gaan kopen.

Ook met de inzet van een Facebook-chatbot is het mogelijk om je klanten van service te voorzien.

3. Promoot je social media kanalen

Als bedrijf moet je er niet van uitgaan dat jouw social mediaplatforms bij al je klanten bekend zijn. Het is voor jou de taak om het publiek te informeren. Maak het hiervoor makkelijk voor klanten om je social media accounts te volgen en te delen. Voeg bijvoorbeeld links toe via je direct mailing  zodat klanten zien dat je ook op andere kanalen actief bent. Op deze manier vergroot je de kans dat je volger aantal verhoogd wordt.

Naast het informeren van je klanten, kun je ook gebruik maken van andere tactieken. Met social media SEO-marketing combineer je de krachten van sociale media en SEO-strategieën. Hierdoor verbeter je de gebruikersbetrokkenheid en rankings van uw bedrijf . Dit helpt je bedrijf om jouw  ​​sociale media accounts te promoten in de zoekresultaten van Google. Dit kan van alles helpen, van reputatiemanagement tot meer volgers tot het verbeteren van je uiteindelijke klanten.

4. Blijf op de hoogte van trends

Een van de meest effectieve manieren om een grotere aanwezigheid op sociale media voor jouw bedrijf te creëren, is meeliften op de populaire trends op sociale media. Het zal helpen jouw profiel onder ogen te krijgen bij talloze gebruikers die nooit op de hoogte zijn geweest van het bestaan van jouw bedrijf en mogelijk zelfs helpen je berichten viral te worden.

Je kunt eenvoudig op de hoogte blijven van trends door een kijkje te nemen naar wat er online speelt. Je kunt bijvoorbeeld de beste trending hashtags aan de linkerkant van de startpagina van Twitter in de sectie ‘Trends voor jou’ bekijken. Kijk naar de hashtags die je kunt gebruiken om extra weergaven te krijgen. Het is raadzaam om hashtags te gebruiken die betrekking hebben op jouw bedrijf.  Deze hashtags hoeven niet noodzakelijkerwijs relevant te zijn. Als jouw financiële instelling in staat is om een leuke post te creëren voor #1April, moet je daar zeker voor gaan.

5. Interactie met je publiek

Zou je blijven praten met iemand die je berichten nooit heeft teruggestuurd? Dat zou je waarschijnlijk niet doen. Gebruikers willen je niet volgen op sociale media of zelfs communiceren met je merk als ze er niets voor terugkrijgen. Dat is waarom je met social media marketing actief betrokken moet zijn met je sociale media-publiek.

Om meer bekendheid te creëren, moet je ervoor zorgen dat er eerst een community ontstaat. Dit betekent dat het belangrijk is om vragen te beantwoorden of op zijn minst te ‘liken’, wanneer iemand een reactie achterlaat op een van je berichten.  Je kunt zelfs vragen stellen en beantwoorden in berichten, en laten zien dat je waardering hebt voor klanten en volgers. Dit doe je door ze te bedanken en content te delen die door gebruikers is gegenereerd. Door contact te leggen met volgers wordt niet alleen je aanwezigheid op sociale media versterkt, maar kun je ook echte relaties met klanten opbouwen.

Wil je graag aan de slag met social media marketing, maar weet je niet hoe je jouw doelgroep het beste kunt benaderen? Wij kunnen je daarbij helpen! Vraag een adviesgesprek aan!