Social media en algoritmes: wat zijn de gevolgen?
De laatste tijd is er veel ophef geweest rondom de algoritmes van bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Krijgt iedereen nu nog wel alles te zien? En wat is het effect van deze algoritmes op uw marketingstrategie?
Man met smartphone actief op social media

De laatste tijd is er veel ophef geweest rondom de algoritmes van bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Krijgt iedereen nu nog wel alles te zien? En wat is het effect van deze algoritmes op uw marketingstrategie?

Facebook

Een sociaal kanaal dat al geruime tijd gebruik maakt van algoritmes, is Facebook. In een blog van Facebook zelf, leggen ze het idee achter deze News Feed uit: “Het doel van News Feed is om de juiste content op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien zodat ze niets missen wat misschien belangrijk voor ze kan zijn. Een streven is om mensen de updates te laten zien in de volgorde die zij willen.” We zijn inmiddels gewend aan het algoritme van Facebook, maar net als we denken te begrijpen hoe het werkt, gooit Facebook het weer om. Op het moment zijn de volgende factoren belangrijk voor het algoritme:

  • Hoe vaak de persoon al interactie heeft gehad met eenzelfde soort post/content. Mocht iemand uw posts dus altijd al liken/delen, dan is de kans groter dat uw post bovenaan de tijdlijn van die persoon komt.
  • Hoe vaak de desbetreffende post door anderen is ‘verborgen’. Mochten mensen uw posts niet meer willen zien, kunnen ze op verbergen klikken. Facebook kijkt naar dit aantal en laat bij een hoge verborgenheid uw posts minder vaak zien.
  • Hoe goed de post het heeft gedaan bij de mensen die het al hebben gezien. Staat uw post al een tijdje online maar is er weinig interactie? Dan is de kans klein dat uw post snel aan iemand anders wordt getoond.

Het doel van News Feed is simpel: de beste content laten zien aan de meest relevante personen. Maar wat zou u als ondernemer moeten doen? Zorg voor kwalitatief goede content die aansluit bij de informatiebehoefte van uw doelgroep. Uzelf kunt uw content goed vinden, maar het is de doelgroep die dat uiteindelijk bepaalt. Wanneer de doelgroep uw content waardeert, zullen ze dit vanzelf laten zien en beloont Facebook u hiervoor.

Door de enorme groei van Facebook de afgelopen jaren, proberen andere platformen, zoals Twitter, dingen over te nemen.

Twitter

Twitter vierde afgelopen maand haar tiende verjaardag. Ondanks dit alles zit het medium laatste jaren in een dipje. Het dagelijks gebruik neemt – vooral onder jongeren – af en de populariteit van Twitter daalt. Er gingen eerder al geruchten dat de limiet van 140 tekens zou worden verhoogd naar 10.000 tekens. Dit is echter niet doorgezet maar er zijn wel andere ontwikkelingen gaande. Zo heeft Twitter ook een algoritme toegevoegd wat eigenlijk niet meer is dan een uitbreiding van de “terwijl je weg was..” tweets. Gebruikers kunnen dit algoritme echter gemakkelijk uitschakelen. Hoe dit algoritme in uw voordeel kan werken? Simpel. Twitter selecteert content die meer interactie heeft dan gemiddeld. Veel bedrijven hebben een groot aantal volgers en Twitter zal deze bedrijven belonen wanneer zij interessante content delen door deze tweets bovenaan de tijdlijn van volgers te plaatsen. Een ander, groot, voordeel van dit nieuwe algoritme is dat wanneer er veel interactie is met uw content dit is omdat de content daadwerkelijk interessant is. Zo weet u dus welke content echt relevant is.

Instagram

Ook Instagram is met een algoritme gekomen. Het platform legt uit waarom: “Mensen missen bijna 70% van de updates. Instagram groeit en het wordt steeds moeilijker om bij te blijven met alle posts waardoor mensen vaak posts zullen missen die ze wel erg belangrijk vinden.”

Het toevoegen van het algoritme aan Instagram heeft ook hier, net als bij Twitter, voor veel ophef gezorgd. Merken, bekende personen en bedrijven roepen hun volgers massaal op om de notificaties voor hun posts aan te zetten. Volgers krijgen dan een pushmelding bij een nieuwe update. Dit kan handig zijn, maar het kan ook tegen u werken wanneer u te veel post. Zorg er ook op Instagram voor dat u content plaatst die mensen interessant of leuk vinden.

Omdat het algoritme redelijk nieuw is, is het nog niet helemaal duidelijk hoe het precies in elkaar zit en wat u kunt doen om er op in te spelen. We kunnen er echter wel van uit gaan dat het niet zo’n grote impact heeft op uw organisatie als bijvoorbeeld het algoritme van Facebook, waar veel van uw posts waarschijnlijk nooit gezien worden door een deel van uw doelgroep.

Conclusie

Dus wat hebben deze algoritmes nu daadwerkelijk voor effect op uw organisatie? In principe niets. U wordt uitgedaagd om écht goede content te schrijven die aansluit bij de behoeftes en interesses van uw doelgroep. Wanneer u dit doet, heeft u niets te vrezen en werkt het juist in uw voordeel. De algoritmes zorgen ervoor dat u uw social media strategie wellicht even goed onder handen moet nemen, maar uiteindelijk wordt u hiervoor beloond. Ga de uitdaging aan en zorg ervoor dat de algoritmes niet tegen u, maar voor u werken.

Wilt u meer weten over hoe u professioneel te werk moet gaan met social media voor uw organisatie? We gaan graag met u om de tafel om dit met u te bespreken!