Social media en algoritmes: wat zijn de gevolgen?

Social media en algoritmes: wat zijn de gevolgen?

De laatste tijd is er veel ophef geweest rondom social media algoritmes, bijvoorbeeld van Instagram en Facebook. Krijgt iedereen nu nog wel alles te zien? En wat is het effect van deze algoritmes op jouw marketingstrategie?

Facebook algoritme

Een sociaal kanaal dat al geruime tijd gebruik maakt van algoritmes, is Facebook. In een blog van Facebook zelf, leggen ze het idee achter deze News Feed uit: “Het doel van News Feed is om de juiste content op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien zodat ze niets missen wat misschien belangrijk voor ze kan zijn. Een streven is om mensen de updates te laten zien in de volgorde die zij willen.”

We zijn inmiddels gewend aan het algoritme van Facebook, maar net als we denken te begrijpen hoe het werkt, gooit Facebook het weer om. Op het moment zijn de volgende factoren belangrijk voor het algoritme:

    • Hoe vaak de persoon al interactie heeft gehad met eenzelfde soort post/content. Mocht iemand jouw posts dus altijd al liken/delen, dan is de kans groter dat jow post bovenaan de tijdlijn van die persoon komt.
    • Hoe vaak de desbetreffende post door anderen is ‘verborgen’. Mochten mensen jouw posts niet meer willen zien, kunnen ze op verbergen klikken. Facebook kijkt naar dit aantal en laat bij een hoge verborgenheid jouw posts minder vaak zien.
    • Hoe goed de post het heeft gedaan bij de mensen die het al hebben gezien. Staat jouw post al een tijdje online maar is er weinig interactie? Dan is de kans klein dat jouw post snel aan iemand anders wordt getoond.

Het doel van News Feed is simpel: de beste content laten zien aan de meest relevante personen. Maar wat zou je als ondernemer moeten doen? Zorg voor kwalitatief goede content die aansluit bij de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Je kunt zelf de content goed vinden, maar het is de doelgroep die dat uiteindelijk bepaalt. Wanneer de doelgroep jouw content waardeert, zullen ze dit vanzelf laten zien en beloont Facebook u hiervoor.

Zorg voor kwalitatief goede content die aansluit bij de informatiebehoefte van jouw doelgroep.

Door de enorme groei van Facebook de afgelopen jaren, proberen andere platformen, zoals Twitter, de populariteit over te nemen.

Facebook advertentie plaatsen
Lees meer:
Facebook advertenties: Wat zijn de regels?

Algoritme Twitter

Twitter is opgericht in 2006, dat is alweer een tijd geleden. Ondanks dit alles zit het medium laatste jaren in een dipje. Het dagelijks gebruik neemt – vooral onder jongeren – af en de populariteit van Twitter daalt. Er gingen eerder al geruchten dat de limiet van 140 tekens zou worden verhoogd naar 10.000 tekens. Dit is echter niet doorgezet maar er zijn wel andere ontwikkelingen gaande. Zo heeft Twitter ook een algoritme toegevoegd wat eigenlijk niet meer is dan een uitbreiding van de “terwijl je weg was..” tweets. Gebruikers kunnen dit algoritme echter gemakkelijk uitschakelen.

Hoe dit algoritme in jouw voordeel kan werken? Simpel. Twitter selecteert content die meer interactie heeft dan gemiddeld. Veel bedrijven hebben een groot aantal volgers en Twitter zal deze bedrijven belonen wanneer zij interessante content delen door deze tweets bovenaan de tijdlijn van volgers te plaatsen. Een ander, groot, voordeel van dit nieuwe algoritme is dat wanneer er veel interactie is met jouw content dit is omdat de content daadwerkelijk interessant is. Zo weet je dus welke content echt relevant is.

Iemand gaat op twitter adverteren
Lees meer:
Adverteren op Twitter: 3 soorten advertenties

Algoritme Instagram

Ook Instagram is met een algoritme gekomen. Het platform legt uit waarom: “Mensen missen bijna 70% van de updates. Instagram groeit en het wordt steeds moeilijker om bij te blijven met alle posts waardoor mensen vaak posts zullen missen die ze wel erg belangrijk vinden.”

Het toevoegen van het algoritme aan Instagram heeft ook hier, net als bij Twitter, voor veel ophef gezorgd. Merken, bekende personen en bedrijven roepen hun volgers massaal op om de notificaties voor hun posts aan te zetten. Volgers krijgen dan een pushmelding bij een nieuwe update. Dit kan handig zijn, maar het kan ook tegen je werken wanneer je te veel post. Zorg er ook op Instagram voor dat je content plaatst die mensen interessant of leuk vinden.

Omdat het algoritme redelijk nieuw is, is het nog niet helemaal duidelijk hoe het precies in elkaar zit en wat je kunt doen om er op in te spelen. We kunnen er echter wel van uit gaan dat het niet zo’n grote impact heeft op jouw organisatie als bijvoorbeeld het algoritme van Facebook, waar veel van jouw posts waarschijnlijk nooit gezien worden door een deel van jouw doelgroep.

Instagram-Marketing-thegem-blog-default-compressed
Lees meer:
Instagram marketing: Waar moet je op letten?

Conclusie

Dus wat hebben deze algoritmes nu daadwerkelijk voor effect op uw organisatie? Wanneer je te weinig interactie initieert of te veel post, heeft dit een negatief effect op de weergave van jouw posts.

Je wordt uitgedaagd om écht goede content te schrijven die aansluit bij de behoeftes en interesses van jouw doelgroep. Wanneer je dit doet, heb je niets te vrezen en werkt het juist in jouw voordeel. De algoritmes zorgen ervoor dat je jouw social media strategie wellicht even goed onder handen moet nemen, maar uiteindelijk wordt je hiervoor beloond. Ga de uitdaging aan en zorg ervoor dat de algoritmes niet tegen je, maar voor je werken!

Wil je meer weten over hoe je professioneel te werk moet gaan met social media voor jouw organisatie? We gaan graag met je om de tafel om dit met te bespreken!