E-mailmarketing: de beste tijd om e-mails te versturen

E-mailmarketing: de beste tijd om e-mails te versturen

Elk jaar worden er verschillende onderzoeken gedaan naar e-mailmarketing. We hebben het dan voornamelijk over op welke dag en tijdstip je het beste e-mails kunt versturen naar je klanten. Om ervoor te zorgen dat je e-mails effectief worden gelezen is het belangrijk om in te spelen op deze aspecten. Dat geldt voor zowel business to consumer en business to business.

Voor e-mailmarketing is het essentieel dat je je e-mails verstuurt op de dagen wanneer je klanten hun e-mails bekijken. Als je dat niet doet worden je e-mails minder snel gelezen en dat wil je natuurlijk voorkomen. Naast het feit  dat het goed is om op de juiste moment je e-mails te versturen naar je klanten, is ook het onderzocht dat als je een afbeelding weergeeft in je e-mails, dat je e-mails beter gelezen worden

Business to business

Wanneer jouw e-mails gericht zijn op de B2B-sector, is het van belang dat je op zaterdag en zondag je e-mails naar je klanten stuurt. Dat komt doordat de meeste e-mails geopend worden op zaterdag en zondag. Deze resultaten zie je ook in de onderstaande grafiek. Daarnaast zie je ook dat er in de grafiek een daling op donderdag plaatsvindt. Dat betekent dat er op donderdag de minste e-mails worden geopend. Aannemelijk is dan dat de resultaten tegen zullen vallen bij het versturen van een e-mail op deze dag.

Business to consumer

Dinsdag en donderdag is de beste dag om je e-mails te versturen naar consumenten. Alhoewel de meeste bedrijven hun e-mails verzenden op woensdag, is het toch beter als jij dat op dinsdag en donderdag doet. Je ziet namelijk in de grafiek hieronder dat op deze dagen de consumenten het meeste hun e-mails openen en dat er op donderdag minder e-mails vanuit bedrijven worden verzonden.

Tijdstip

De meeste e-mails worden verzonden tussen 08:00 en 09:00 en om 17:00. Er is gebleken dat er op deze tijd een duidelijke piek is van het verzenden van e-mails in de B2C-sector. In de sector B2B is er gebleken dat er om rond een uur of 07:00, 10:00 en om 12:00 veel e-mails worden verzonden.

Deze tijden zijn uit het onderzoek gebleken, maar natuurlijk is dat per bedrijf verschillend. Zorg er dus voor dat je zelf gaat testen wanneer je je e-mails het beste kunt versturen.

Wil jij niet op zaterdag of zondag aan het werk? Dan kun je je e-mails makkelijk inplannen in een e-mailmarketingtool. De tool zorgt er namelijk dan voor dat je e-mails op de juiste dag en tijdstip worden verzonden.Hierbij is het ook handig om te denken aan marketing automation.

Marketing automation

Veel bedrijven maken gebruik van marketing automation. Door middel van marketing automation kun je automatisch e-mails versturen. Hierbij kun je je e-mails in één keer klaarzetten voor een bepaalde periode. Doordat je het al klaar heb gezet hoef je er niet zo vaak meer naar om te kijken en dat scheelt tijd. Het systeem zorgt voor interactie met jouw doelgroep, daarmee ondersteun je de customer journey van jouw klant.

 

Ben jij geïnteresseerd in marketing automation voor e-mailmarketing? Wij kunnen je daarbij helpen! Vraag dan bij ons een marketing automation adviesgesprek bij ons aan.