Adverteren op Facebook: Zo vind je jouw doelgroep!
Facebook is een goede plaats om te adverteren. Doordat Facebook dagelijks door veel gebruikers wordt gebruikt, is het belangrijk dat je kijkt hoe je de juiste doelgroep aanspreekt. In deze blog lees je hoe je de juiste doelgroep kunt aanspreken via advertenties op Facebook.
man en vrouw zitten achter laptop en tablet

Facebook is een goede plaats om te adverteren. Doordat Facebook dagelijks door veel gebruikers wordt gebruikt, is het belangrijk dat je kijkt hoe je de juiste doelgroep aanspreekt. In deze blog lees je hoe je de juiste doelgroep kunt aanspreken via advertenties op Facebook.

Als je gebruik maak van het adverteren op Facebook kun je jouw doelgroep op Facebook vinden via verschillende segmenten, namelijk: demografisch, geografisch, psychologisch en gedrag.

Demografisch

Het segmenteren van de doelgroep kan op het gebied van demografische gegevens. Dat betekent dat je kijkt naar leeftijd, opleidingsniveau, werk, geslacht, levensfase, religie en taal. Als jij weet dat je doelgroep zich op het MBO of HBO bevindt, kun je dat instellen in Facebook. Wil jij met je advertenties ondernemers bereiken? Dan kun je dat het beste doen door een evenement aan te maken en die onder de aandacht te brengen bij sponsoren om de verkoop van de tickets te verhogen.

Geografisch

Je kunt adverteren op Facebook op basis van waar je doelgroep zich bevindt. Op Facebook kun je jouw doelgroep vinden via locaties. Je kan specifiek in Facebook aangeven in welk land, provincie, plaatsnaam en postcode je advertentie gezien moet worden. Weet jij zeker dat je doelgroep zich alleen in Amsterdam bevindt, kun je op basis van dat de locatie Amsterdam opgeven. Alleen de mensen die in Amsterdam wonen, krijgen dan jouw advertentie te zien. Daarnaast kun je op Facebook aangeven welke mensen je wil bereiken via de locatie. Dat kunnen mensen zijn die er wonen, er onlangs zijn geweest of toeristen.

Psychologisch

Op Facebook kun je adverteren op basis van interesses. De interesses van je doelgroep kunnen heel breed zijn. Daarom kijkt Facebook naar wat mensen liken en/of delen via Facebook. Daarnaast kijkt Facebook waar mensen onlangs zijn ingecheckt. Facebook haalt niet alleen informatie uit jouw activiteiten op Facebook, maar ook uit gekoppelde apps. Facebook kijkt dus verder dan alleen het gedrag op hun eigen kanaal. Een voorbeeld van de gekoppelde apps zijn onder andere Instagram en Spotify. Op deze manier weet Facebook nog meer over je doelgroep.

Gedrag

Facebook geeft je ook de mogelijkheid om te kijken naar het gedrag van jouw doelgroep. Als je kiest op om op basis van gedrag te segmenteren wordt er gekeken naar het aankoopgedrag, aankoopintentie of apparaatgebruik van de consument. Facebook kan dan kijken naar welke spelletjes je doelgroep spelen, op wat soort apparaten ze Facebook gebruiken en via welke browser.

Facebook Pixels

Als je gebruik maakt van adverteren op Facebook, is het van belang dat je Facebook Pixel installeert. Facebook Pixel is een code die bijhoudt welke pagina’s je websitebezoeker bekijkt op je website. Als je deze gegevens in kaart brengt, kun je daar weer op inspelen in je advertenties op Facebook.

Wil jij graag adverteren op Facebook, maar weet je niet hoe je jouw doelgroep kunt benaderen? Wij kunnen je daarbij helpen! Vraag dan een adviesgesprek aan.