Backlink plaatsing: 4 dont’s voor je vindbaarheid

Backlink plaatsing: 4 dont’s voor je vindbaarheid

De afgelopen jaren is Google relevantie en inhoud steeds belangrijker gaan vinden. Zodra Google het idee krijgt dat er backlinks worden opgebouwd vanuit marketingperspectief, dan kan de website een penalty ontvangen die betrekking heeft op de vindbaarheid. Wij hebben 4 belangrijke aspecten op een rij gezet waar de vindbaarheid in de zoekresultaten negatief beinvloed kan worden.

De plaats waar de backlink wordt geplaatst (met natuurlijk dan ook de juiste ankerteksten) is ook van belang. In 2016 heeft Search Engine Round Table het officiële antwoord van Google gepubliceerd waarin het negatieve effect van het ‘wegstoppen’ van de links (bijvoorbeeld in de footer) wordt beschreven. Hierin geeft John Mueller van Google aan dat links in een brede header of in de footer minder waarde krijgen dan links die in het midden van de relevante content worden geplaatst.

Andere baclink aspecten waar Google minder enthousiast over is en waardoor de vindbaarheid in de zoekresultaten negatief beïnvloed kan worden zijn:

Het kopen of verkopen van links

Daarbij behoort dus ook het betalen voor links in geld of natura, maar ook het leveren van een product of dienst met als tegenprestatie een positieve link. Dat laatste is wel een enigszins discutabele invulling, omdat dit indruist tegen de ontwikkeling op het vlak van influencer marketing, want dit staat en valt met het laten schrijven over je eigen product of dienst door influencers. Wat mij betreft geldt dan ook hier: met mate.

Overvloedig links uitwisselen

Het overvloedig uitwisselen van backlinks en het opstellen van partner pagina’s die alleen bedoeld zijn om links uit te wisselen. In de praktijk werken deze partner pagina’s prima. De tip is dan ook om te zorgen dat er op deze pagina’s ook relevante content staat. Bijvoorbeeld een inhoudelijk stuk over samenwerking waarin je eigen product of dienst ook naar voren komt en niet alleen linkjes.

Zoekwoord in overvloed gebruiken

Het in overvloed gebruiken van het zoekwoord in ankerteksten en in gastblogs. Ook hier kijkt Google naar relevantie, zodat het gebruik van het zoekwoord in zowel de ankertekst als in de content waar vandaan gelinkt wordt, natuurlijk en leesbaar blijft. Dus iemand betalen voor een gastblog waarin het gewenste zoekwoord onnatuurlijk veel wordt gebruikt, kan tegen je werken.

Geautomatiseerde linkbuilding

Het gebruik van geautomatiseerde linkbuilding tools om meer links naar de site te krijgen, wordt ten sterkste afgeraden.

Wil je meer inzicht krijgen in linkbuilding? Download dan hier onze whitepaper ‘7 essentiële linkbuilding inzichten vanuit de praktijk’.