De kennis die u op LinkedIn deelt kan uw eigen persoonlijke ervaring zijn, maar kunnen ook artikelen, Whitepapers en Slideshare presentaties zijn waar interessante informatie voor uw doelgroep in staat.
Zeker in combinatie met de advertising mogelijkheden, is LinkedIn voor een B2B organisatie een zeer geschikt kanaal om gericht doelgroepen te benaderen. LinkedIn heeft in Nederland meer dan 8 miljoen gebruikers en wordt maandelijks door 5 miljoen Nederlanders bezocht. Wereldwijd heeft LinkedIn meer dan 1 miljard gebruikers. (Bron: Marketingfacts)
Slideshare. Dit kanaal is uitermate geschikt om kennis te delen in de vorm van presentaties. Als je in staat bent om je visie en kennis over bepaalde onderwerpen in een Powerpoint format te gieten, dan is dit een goed medium. Vooral omdat Slideshare steeds meer in de vorm van een zoekmachine relevante content biedt. SlideShare wordt maandelijks door 70 miljoen mensen bezocht en kent 80 miljoen geregistreerde gebruikers (wereldwijd). In totaal zijn er meer dan 28 miljoen presentaties geüpload. (Bron: Marketingfacts)
Youtube. YouTube heeft meer dan twee en een half miljard gebruikers. Dat is bijna de helft van alle mensen die social media gebruiken. En elke dag worden er honderden miljoenen uren aan video’s bekeken en miljarden weergaven gegenereerd op YouTube. Zeker in combinatie met de trend dat bewegende content steeds meer aan populariteit wint, is het gebruik van Youtube op zijn minst een overweging waard. Immers, aantrekkelijke beelden zorgen voor meer interactie. Creatieve content is daarmee een must. (Bron: Youtube.com)
Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat en Instagram zijn kanalen die ook in een B2B omgeving gebruikt kunnen worden, maar dat is zeer afhankelijk van het type product/dienst die wordt verkocht. Deze kanalen worden meer in een B2C omgeving gebruikt, waarbij Facebook in sommige landen (bv USA) wel weer erg populair is in de B2B markt.
Online marketing succes
Voor online marketing succes is het belangrijk om de juiste doelgroep en de juiste digitale kanalen te kiezen. Ga hierbij uit van twee vragen: op welke online kanalen zit mijn doelgroep en hoeveel inspanning kost het mijn organisatie om de online marketing content op een kwalitatieve manier te realiseren.
Door gebruik te maken van een gestructureerde marketing campagne opzet en bijvoorbeeld marketing automation, wordt het mogelijk om de activiteiten bestuurbaar te maken en daarmee ook de investering in tijd en geld.