3 marketingactiviteiten die nodig zijn voor jouw service marketing
Boost jouw service marketing. 3 marketingactiviteiten die zorgen voor de oplossing voor jouw huidige marketingcapaciteit. ✓Unieke marktpositie ✓Meer...
Met deze 8 tips kan jij jouw online vindbaarheid verbeteren. Zorg ervoor dat je opvalt voor jouw doelgroep en zo komen naar jouw website!
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Bij vindbaarheid denken we voornamelijk aan de website. Zeker! Maar eigenlijk gaat het om vindbaarheid van je organisatie, of van jezelf als expert op een bepaald vakgebied. Vindbaarheid van de site wordt beïnvloed door diverse factoren die de zoekmachines gebruiken om een ranking samen te stellen. Wanneer je eenmaal begint, zul je inzien dat je zelf eenvoudig jouw online vindbaarheid kunt verbeteren doormiddel van SEO methoden.
Uiteraard wil iedereen een hoge vindbaarheid hebben en op de eerste pagina verschijnen. Maar dat kan dus niet. Daarom is het van belang je online vindbaarheid te verbeteren. Zo ga je steeds opnieuw na denken over de manier waarop de website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines.
Google heeft meer dan 200 factoren die meegenomen worden in het algoritme om de zoekmachine resultaten te beoordelen. Een belangrijke basis hiervoor vormen de gewenste zoekwoorden. Dit zijn de zoekwoorden of termen waarop je gevonden wilt worden. Deze zet je voor organische vindbaarheid verhogen. En natuurlijk moeten deze zoekwoorden passen bij de klantvraag. Daarvoor voer je zoekwoorden analyse uit. Andere factoren die een rol spelen bij je online vindbaarheid vergroten zijn:
De belangrijkste reden om een hoge plek te bemachtigen in de zoekmachine is door kwalitatief goede content te plaatsen. Hiermee kun je zeker de vindbaarheid van je website vergroten. Door dit toe te passen verhoog je de websiteverkeer en ook de waarde van jouw website. Een belangrijke stap voor relevantie is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Dit zorgt ervoor dat je het zoekgedrag van de bezoekers begrijpt en het biedt daarnaast ook kansen. Zo kan je content creëren wat beter aansluit bij jouw bezoekers en dat je hoog scoort in de zoekresultaten.
Voorheen was een trage website voor Google algoritme niet erg, maar daar is in 2010 verandering ingebracht. Google heeft voor de ranking, websitesnelheid opgenomen als een van de belangrijkste onderdelen. Een optie om je online vindbaarheid te verbeteren is dus door je laadsnelheid van je website te verbeteren. Dit doe je door functies te verwijderen die jouw website laat vertragen. Denk er wel aan om om je website op peil te houden, dat je geen belangrijke onderdelen te verwijderen, ondanks dat ze de website vertragen. Als je gebruikt maakt van WordPress, heb je wellicht plugins geïnstalleerd die je niet echt nodig hebt. Deze zijn dus niet belangrijk en kan je verwijderen.
Je organische vindbaarheid verbeteren kan ook middels linkbuilding. Linkbuilding is een basisonderdeel van een slimme strategie om de online vindbaarheid te verbeteren. Door links te krijgen van jouw pagina’s op relevante websites wordt jouw website als een waardevolle bron gezien. Daarnaast draait linkbuilding om kwaliteit, niet om kwantiteit. Met het hebben van een paar invloedrijke links zul je meer vertrouwen opbouwen, dan veel links van slechte kwaliteit.
Focus hierbij ook op interne en externe linking. Door aan zoekmachines te vertellen welke pagina’s op jouw website bij elkaar horen, kunnen de crawlers beter begrijpen waar je website over gaat. Dit helpt mee in de vindbaarheid. Gebruik hiervoor altijd de juiste ankerteksten.
Wanneer je concrete doelstellingen hebt bepaald, heb je programma’s nodig. Deze programma’s zorgen ervoor dat je het proces kan bijhouden. Programma’s zoals Google Analytics, Google Search Console en andere webanalyse programma’s kunnen jou erbij helpen.
Je kunt ook denken aan je CRM-systeem, waarin je de optimalisatie bijhoudt. HubSpot is hier een goed platform voor. Het geeft jou bijvoorbeeld SEO tips en zoekwoorden suggesties die voor jouw bedrijf relevant zijn om mee te scoren. Ook is er de optie om de interne links van pillar pages bij te houden. Zorg dat je dus gebruikmaakt van deze handige tools.
Zoekmachines houden over het algemeen niet van dubbele content. Hoewel er momenten zijn dat het nodig is. Wanneer je constant hetzelfde content publiceert zul je bijna onmogelijk succes behalen. Dubbele metabeschrijvingen kunnen je dus in de problemen brengen. Daarom moet je hier goed opletten wanneer je jouw online vindbaarheid wilt verbeteren.
Als je gebruikt maakt van WordPress, kun je dubbele metabeschrijvingen aanpassen door de Yoast plugin te installeren. Aan de onderkant van de WordPress editor kan je een unieke title-tag en metabeschrijving toevoegen.
Wanneer jouw URL niet duidelijk is voor een gebruiker, geldt dit ook voor zoekmachines. Want webcrawlers, zoals Googlebots zijn programma’s. Zorg ervoor dat slechts 2-4 woorden in elke URL wordt opgenomen. Gebruik ook geen moeilijke tekens of data. Deze tekens begrijpen crawlers niet en data of jaartallen in de URL maakt dat je de pagina inhoud niet gemakkelijk kunt updaten zonder nieuwe URL aan te moeten maken. Hierdoor wordt het herkenbaar voor de bezoeker. Daarnaast is het ook zoekmachinevriendelijk.
Zet social media in om je online vindbaarheid te verbeteren. Creëer nuttige content die de moeite waard is om te delen op al je social mediaplatformen. Moedig bekijkers aan om het bericht te delen door een call to action. Daarnaast kan je winacties en promo’s organiseren op social media om aandacht te krijgen.
Bij het verbeteren van je online vindbaarheid is het ook belangrijk om je afbeeldingen te optimaliseren. Google heeft namelijk een hele selectie van zijn zoekresultaten toegewijd aan afbeeldingen.
Het is daarom van belang om de juiste trefwoorden te gebruiken in de afbeeldingsnamen en het bijschrift. Dit heet ook wel de ALT tekst. Bij zoekmachineoptimalisatie is relevantie essentiëler dan creativiteit.
De website is niet het enige dat effect heeft op de vindbaarheid. Uiteraard worden organisaties via hun website gevonden. Maar ook via de directe campagnes en de social media campagnes en niet te vergeten via de medewerkers.
Hoe beter de medewerkers bekend staan als expert op hun vakgebied en hoe groter het netwerk van de medewerkers is, des te groter het effect op de vindbaarheid van de organisatie. Hoe beter de persoonlijke profilering van de experts, des te groter ook de waarde die aan de organisatie wordt toegekend.
Vindbaarheid geldt dus niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de medewerkers. Het gebruik maken van sociale netwerken zoals LinkedIn heeft eveneens een positief effect op de beoogde expertpositie, de vindbaarheid en de grootte van het netwerk.
Om je online vindbaarheid te verbeteren zijn er factoren die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website. Naast het begrijpen van de klant door het opstellen van een customer journey met bijbehorende call to action, is het vindbaar zijn als organisatie en als persoon essentieel voor een goed commercieel resultaat. Website optimalisatie en gebruik van sociale netwerken staan aan de basis van zoekmachine marketing en persoonlijke profilering.
Boost jouw service marketing. 3 marketingactiviteiten die zorgen voor de oplossing voor jouw huidige marketingcapaciteit. ✓Unieke marktpositie ✓Meer...
Ontdek hoe je effectief backlinks kunt toepassen in je online marketing strategie. Leer de ins en outs van het creëren van relevante backlinks, hoe...
Genereer een featured snippet. Verhoog jouw online zichtbaarheid in de zoekmachines en trek meer websitebezoekers.