IT-MARKETING

Liquid content: personaliseer je content en scoor warme leads

Zet liquid content in op je website. Hogere clickthrough rate en lager bounce percentage. Gepersonaliseerde content voor elke doelgroep.

Geen nieuws missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.

We beloven je niet te spammen!

Subscribe

Je komt het overal tegen: de inbound marketing methode. Gepersonaliseerde content is hierbij een key factor om warme leads te creëren. Daarom zet je liquid content in als onderdeel van je online marketing strategie. Hiermee zet je een extra stap om je bezoekers te bieden waar ze naar opzoek zijn of wat de wensen van je klanten zijn. Wat liquid content is en hoe het werkt, leer je in dit blog.

 

Wat is liquid content?

De term liquid content komt overeen met dynamische content. Het is content die je gepersonaliseerd inzet als onderdeel van je SEO strategie. Dat wil zeggen, dat je verschillende websitebezoekers aangepaste content laat zien. Hiermee spreek je de bezoeker gericht aan, bijvoorbeeld door het tonen van afbeeldingen gerelateerd aan de branche van de bezoekende organisatie. Het is erop gericht om je bezoekers relevante content te tonen op basis van het:

  • Zoekgedrag
  • Koopgedrag
  • Interesses
  • Branchegegevens
  • Locatie

Het doel hiervan is het verhogen van je conversieratio. Als de liquid content in wil zetten, is het belangrijk dat de basis van je SEO en conversie optimalisatie.

Hoe werkt liquid content?

Om gepersonaliseerde content in te kunnen zetten, wil je eerst inzicht krijgen in je websitebezoekers. Gepersonaliseerde content werkt namelijk aan de hand van een trigger. Deze trigger kun je zelf instellen aan de hand van bijvoorbeeld:   

  • Het type organisatie dat je website bezoekt 
  • De relatie type (terugkerende klant, nieuwe bezoeker) 
  • Of branchecode

De liquid content kan getriggerd worden vanaf het eerste bezoek aan de website, zonder dat de bezoeker al informatie achterlaat. Op basis van de triggers kan er een gepersonaliseerde pagina of content getoond worden aan de websitebezoeker. Door het tonen van content die specifiek gericht is op een bepaalde groep of doelgroep, wordt de ervaring van de websitebezoeker door de relevantie beter dan ooit. 

 

Tools om websitebezoekers te herkennen

Liquid content kun je dus inzetten, wanneer je eerst een beeld hebt van welke organisaties je website bezoeken. Dit kan aan de hand van tools als SalesFeed, SalesForce of LeadInfo. Dit zijn IP tracking tools.

De toegevoegde waarde van een IP marketing tool zoals SalesFeed ligt bij het herkennen van (potentiële) klanten, het bieden van op hun situatie toegepaste content/informatie en het beïnvloeden en volgen van hun gedrag op uw website.   

Hierdoor kun je de marketing en verkoopactiviteiten beter toespitsen op de achterliggende vraag die de websitebezoeker lijkt te hebben. Met alle inzichten die SalesFeed biedt en door de mogelijkheid van liquid content kunt je verschillende doelgroepen specifiek gaan sturen door je website en ze leiden naar waar je ze hebben wil: de contactpagina, de downloadpagina, of misschien een specifieke informatiepagina over het onderwerp waar de bezoeker eerder interesse in getoond heeft. 

 

Waarom pas je dynamische content toe?

Liquid content levert hogere conversies en klantwaardering op. Klanten verwachten een gepersonaliseerde ervaring en voelen zich begrepen wanneer je ze content biedt waar ze naar opzoek zijn.   

Door het zicht op je website bezoeker, kun je ze veel beter indelen in categorieën om je verschillende buyer persona’s de juiste content te bieden. Dit kan je veel voordelen opleveren, zoals:   

  • Lagere bouncerate 
  • Hogere click through rate 
  • Zicht op de customer journey per doelgroep 
  • Inspelen op behoefte van je buyer persona’s 
  • Je doelgroep sneller naar het juiste product of de juiste dienst leiden 
  • Abandoned carts alsnog converteren 
 

Voorbeelden van dynamische content

Er zijn veel soorten content die je dynamisch in kan zetten. Denk aan de call to actions, visuals of specifieke informatie op de homepage. Je zet deze in op andere 4 verschillende categoriën:

 

  1. Pretargeting – laat het team zien van de vestiging die zich het dichts bij de bezoeker bevindt 
  2. Realltime profiling – plooi de hele website naar content waar de websitebezoeker op binnengekomen is 
  3. Remarketing – pas de content aan op basis van een eerder bezoek op de website 
  4. Klanten vs prospect – verander de invalshoek van de content op basis van een klant vs prospects 

 

Enkele praktische voorbeelden van liquid content zijn: 

  • Home page met informatie over productgroep x, waar de bezoeker al eens interesse in heeft getoond 
  • Mock-ups van software voor IT bedrijven 
  • Referentie logo’s van zorginstellingen voor bezoekers uit de zorg branche 
  • Geeft een feature en link weer naar de FAQ pagina, wanneer bestaande klanten je website bezoeken 
 

Liquid content aan de hand van zicht op websitebezoekers

Nu je weet waar liquid content uit bestaat, kun je in je CRM duiken om een beeld te vormen van je bestaande klanten een aan welke content welke buyer persona’s behoefte hebben.

Daarnaast kun je eraan denken om IP tracking in te zetten, waarmee je websitebezoekers herkent, indeelt en categoriseert en hiervoor gepersonaliseerde content op kunt zetten.

VERGROOT HET ONDERNEMEND VERMOGEN VAN JOUW ORGANISATIE

Team Fueld staat voor je klaar.

Lees ook:

Gerelateerde berichten