IT-MARKETING

Wat is een whitepaper en waarom zijn whitepapers zo belangrijk?

Wat is een whitepaper? Belangrijke content voor contactgegevens en warme leads. Tips om je whitepaper gemakkelijk en effectief op te stellen.

Geen nieuws missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.

We beloven je niet te spammen!

Subscribe

Contentcreatie heeft als doel om organisch zoekverkeer en relevante bezoekers naar jouw website te trekken. Dan denk je al snel aan blogs en landingspagina’s. Maar er zijn meer soorten content die contentmarketingstrategie ondersteunen. Je wilt namelijk dat de websitebezoeker een actie uitvoert, zoals zijn of haar gegevens achterlaten.

Maar daar moet je de bezoeker wel iets voor terug geven. Hiervoor worden in online B2B marketing whitepapers ingezet. In dit blog vertellen we meer over wat whitepapers zijn, welke functie ze hebben en waarom ze zo waardevol zijn voor jouw organisatie.

 

Wat is een whitepaper en waarom zijn whitepapers zo belangrijk?

Een whitepaper is een downloadable item in de vorm van een betogend document, meestal in PDF formaat. Je biedt ze aan in ruil voor gegevens als bedrijfsnaam en e-mailadres. In het whitepaper wordt per product of dienst uiteen gezet welke meerwaarde deze biedt. Het straalt autoriteit uit, zodat het laat zien dat jij expert bent binnen het vakgebied.

Dit doe je door eerst het probleem van de doelgroep te beschrijven, vervolgens op basis van relevante onderzoeken bewijzen dat dit probleem snel en eenvoudig op te lossen is. Daarna ga je kort op in jouw eigen product of dienst. Hoe draagt deze bij aan de oplossing voor het probleem?  

 

Daarbij is de whitepaper absoluut geen: 

  • Verkooppraatje 
  • E-book 
  • Prikkelend blog

 

Behoed jezelf er voor dat de whitepaper een overduidelijk reclamebord is voor jouw eigen product. Je wilt de lezer namelijk informatief overtuigen op basis van feiten en logisch redeneren. Het whitepaper helpt om klanten zowel te informeren als verleiden. Daar bij wordt het ook ingezet bij het creëren van een betrouwbaar imago.

 

De definitie van een whitepaper

Bovengenoemde omschrijving is een algemene definitie. Er zijn verschillende whitepapers te gebruiken, waarbij probleemoplossing centraal staat. Er zijn drie soorten commerciële whitepapers: 

  1. Document dat de voordelen van een product of dienst omschrijft

  2. Genummerde lijst met tips, vragen of toelichting over een bepaald onderwerp 

  3. Probleemschetsing waarbij uitgelegd wordt hoe jouw product dé oplossing biedt 
 
 

Waarom zet je een whitepaper in?

In de sales funnel hebben prospects behoefte aan informatie. Whitepapers worden veelal toegevoegd als call to action aan blogs: het is een conversie tool als onderdeel van contentcreatie. Omdat de lezer van het blog geïnteresseerd is in het onderwerp, laat deze gemakkelijk contactgegevens achter in ruil voor meer waardevolle content. 

Het document is naast een doel op zich, ook een vorm van leadgeneratie. Na enige tijd, bijvoorbeeld twee weken, neem je op basis van marketing automation contact met de lezer op aan de hand van de achtergelaten contactgegevens. Daarbij zet je ook de tools in die websitebezoeker traceren op jouw website. Whitepapers zijn dus een manier om leads warm maken en behouden.

 

Hoe stel je een whitepaper op?

Er zijn geen harde eisen aan de samenstelling van een whitepaper. Wel zijn er een aantal standaarden waar je rekening mee houdt als je begint met schrijven. Denk aan de grafische aspecten en format, lay-out en aantal pagina’s. Daarbij zijn de volgende regels:

  • Opleveren als PDF 
  • 5 tot 25 of zelfs 50 pagina’s 
  • Informatieve visuals 
    • Infographic 
    • Statistieken
    • Illustratie 
  • Verwijzing naar andere onderzoeken 
 

Structuur van de whitepaper

Daarbij is de structuur van de whitepaper wél een belangrijk aandachtspunt om regels voor op te stellen:

  • Titelpagina 
  • Inhoudsopgave 
  • Samenvatting

 

Hierin geef je de lezer weer wat deze kan verwachten van het document

  • Introductie

 

Deze prikkelt om verder te lezen en bevat vaak actuele informatie over de ontwikkelingen op de markt

  • Probleemopstelling 
  • Oplossingshypothese

 

Schets hier de mogelijke oplossing voor het beschreven probleem en hoe jouw bedrijf bijdraagt aan deze oplossing 

  • Case study 
  • Conclusie

 

De inhoud en schrijfstijl hangen af van zowel het product en/of dienst, als ook de buyer persona. De doelgroep moet zich met de tekst kunnen identificeren. Daardoor verschilt de insteek (type content) van de whitepaper ook per thema. Bijvoorbeeld een stappenplan, gids, productbeschrijving of tips & tricks. 

 

Het succes van de whitepaper meten

Omdat het whitepaper wordt ingezet om leads warm te houden, wil je natuurlijk het succes ervan meten. Heeft de tijdsinvestering in het document opstellen resultaat opgeleverd? Maar welke data analyseer je dan?

 

Landingspagina’s

Door het aantal bezoekers op jouw landingspagina’s te meten, krijg je inzicht in hoeveel verkeer je naar de content trekt. Als dit cijfer tegenvalt, kun je meer zichtbaarheid creëren door de whitepapers op social media te delen, pagina’s verbeteren met zoekmachine optimalisatie en voeg CTA’s naar landingspagina’s toe.

 

Conversies

De conversies geven weer hoeveel bezoekers de gegeven hebben ingevuld en daadwerkelijk de whitepaper hebben gedownload. Dit zijn zowel nieuwe leads als bestaande leads. Je kijkt daarbij of het van te voren opgestelde doel is behaalt.

 

Conversiepercentage

Met het conversiepercentage meet je het aantal conversies ten opzichte van het aantal paginabezoekers. Bij een lage conversion rate, heb je werk te doen. Bij veel bezoekers trek je mogelijk de verkeerde bezoekers, of je hebt de landingspagina niet goed ingericht.

 

Social media shares

Op social media meet je hoeveel de post over jouw whitepaper wordt gedeeld op platformen als LinkedIn en Facebook. Hiermee kun je goed meten hoe de content door jouw doelgroep wordt ontvangen. Dit geeft ook inzicht in het bereik van de whitepaper. Een groot bereik helpt om jouw SEO-autoriteit te versterken. 

 

Whitepaper laten schrijven door Fueld

Een whitepaper schrijven vereist zowel interne kennis van het product en de dienst, als inzicht in de doelgroep en opzet van het whitepaper. Het vergt een andere manier van schrijven dan een blog of landingspagina. Fueld heeft een team van copywriters die jou op weg helpen. 

Wil je aan de slag met een whitepaper maar weet je niet waar je moet beginnen? Of ben je benieuwd naar de content-diensten van Fueld? Neem gerust contact op!

VERGROOT HET ONDERNEMEND VERMOGEN VAN JOUW ORGANISATIE

Team Fueld staat voor je klaar.

Lees ook:

Gerelateerde berichten