Website pagina: welke soorten zijn er?
Website pagina's: ontdek de paginatypen voor jouw website. Welke content bevatten ze? En welke doelen dienen ze? Hoge SEO score en meer conversie.
Wat is een whitepaper? Belangrijke content voor contactgegevens en warme leads. Tips om je whitepaper gemakkelijk en effectief op te stellen.
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Contentcreatie heeft als doel om organisch zoekverkeer en relevante bezoekers naar jouw website te trekken. Dan denk je al snel aan blogs en landingspagina’s.
Maar er zijn meer soorten content die contentmarketingstrategie ondersteunen. Je wilt namelijk dat de websitebezoeker een actie uitvoert, zoals zijn of haar gegevens achterlaten.
Maar daar moet je de bezoeker wel iets voor terug geven. Hiervoor worden in online B2B marketing whitepapers ingezet. In dit blog vertellen we meer over wat whitepapers zijn, welke functie ze hebben en waarom ze zo waardevol zijn voor jouw organisatie.
Een whitepaper is een downloadable item in de vorm van een betogend document, meestal in PDF formaat. Je biedt ze aan in ruil voor gegevens als bedrijfsnaam en e-mailadres.
In het whitepaper wordt per product of dienst uiteen gezet welke meerwaarde deze biedt. Het straalt autoriteit uit, zodat het laat zien dat jij expert bent binnen het vakgebied.
Dit doe je door eerst het probleem van de doelgroep te beschrijven, vervolgens op basis van relevante onderzoeken bewijzen dat dit probleem snel en eenvoudig op te lossen is.
Daarna ga je kort op in jouw eigen product of dienst. Hoe draagt deze bij aan de oplossing voor het probleem?
Daarbij is de whitepaper absoluut geen:
Behoed jezelf er voor dat de whitepaper een overduidelijk reclamebord is voor jouw eigen product. Je wilt de lezer namelijk informatief overtuigen op basis van feiten en logisch redeneren.
Het whitepaper helpt om klanten zowel te informeren als verleiden. Daar bij wordt het ook ingezet bij het creëren van een betrouwbaar imago.
Bovengenoemde omschrijving is een algemene definitie. Er zijn verschillende whitepapers te gebruiken, waarbij probleemoplossing centraal staat.
Er zijn drie soorten commerciële whitepapers:
In de sales funnel hebben prospects behoefte aan informatie. Whitepapers worden veelal toegevoegd als call to action aan blogs: het is een conversie tool als onderdeel van contentcreatie.
Omdat de lezer van het blog geïnteresseerd is in het onderwerp, laat deze gemakkelijk contactgegevens achter in ruil voor meer waardevolle content.
Het document is naast een doel op zich, ook een vorm van leadgeneratie. Na enige tijd, bijvoorbeeld twee weken, neem je op basis van marketing automation contact met de lezer op aan de hand van de achtergelaten contactgegevens.
Daarbij zet je ook de tools in die websitebezoeker traceren op jouw website. Whitepapers zijn dus een manier om leads warm maken en behouden.
Er zijn geen harde eisen aan de samenstelling van een whitepaper. Wel zijn er een aantal standaarden waar je rekening mee houdt als je begint met schrijven. Denk aan de grafische aspecten en format, lay-out en aantal pagina’s. Daarbij zijn de volgende regels:
Daarbij is de structuur van de whitepaper wél een belangrijk aandachtspunt om regels voor op te stellen:
Hierin geef je de lezer weer wat deze kan verwachten van het document
Deze prikkelt om verder te lezen en bevat vaak actuele informatie over de ontwikkelingen op de markt
Schets hier de mogelijke oplossing voor het beschreven probleem en hoe jouw bedrijf bijdraagt aan deze oplossing
De inhoud en schrijfstijl hangen af van zowel het product en/of dienst, als ook de buyer persona. De doelgroep moet zich met de tekst kunnen identificeren.
Daardoor verschilt de insteek (type content) van de whitepaper ook per thema. Bijvoorbeeld een stappenplan, gids, productbeschrijving of tips & tricks.
Door het aantal bezoekers op jouw landingspagina’s te meten, krijg je inzicht in hoeveel verkeer je naar de content trekt.
Als dit cijfer tegenvalt, kun je meer zichtbaarheid creëren door de whitepapers op social media te delen, pagina’s verbeteren met zoekmachine optimalisatie en voeg CTA’s naar landingspagina’s toe.
De conversies geven weer hoeveel bezoekers de gegeven hebben ingevuld en daadwerkelijk de whitepaper hebben gedownload. Dit zijn zowel nieuwe leads als bestaande leads. Je kijkt daarbij of het van te voren opgestelde doel is behaalt.
Met het conversiepercentage meet je het aantal conversies ten opzichte van het aantal paginabezoekers. Bij een lage conversion rate, heb je werk te doen. Bij veel bezoekers trek je mogelijk de verkeerde bezoekers, of je hebt de landingspagina niet goed ingericht.
Op social media meet je hoeveel de post over jouw whitepaper wordt gedeeld op platformen als LinkedIn en Facebook.
Hiermee kun je goed meten hoe de content door jouw doelgroep wordt ontvangen. Dit geeft ook inzicht in het bereik van de whitepaper. Een groot bereik helpt om jouw SEO-autoriteit te versterken.
Een whitepaper schrijven vereist zowel interne kennis van het product en de dienst, als inzicht in de doelgroep en opzet van het whitepaper.
Het vergt een andere manier van schrijven dan een blog of landingspagina. Fueld heeft een team van copywriters die jou op weg helpen.
Wil je aan de slag met een whitepaper maar weet je niet waar je moet beginnen? Of ben je benieuwd naar de content-diensten van Fueld? Neem gerust contact op!
Website pagina's: ontdek de paginatypen voor jouw website. Welke content bevatten ze? En welke doelen dienen ze? Hoge SEO score en meer conversie.
Zet liquid content in op je website. Hogere clickthrough rate en lager bounce percentage. Gepersonaliseerde content voor elke doelgroep.
Hou rekening met de Facebook advertentie regels. Ontdek waar het platform naar kijkt en hoe je een afgewezen advertentie verbetert.