Een SEO strategie in 5 stappen

Een SEO strategie in 5 stappen

Wil jij aan de slag met je SEO, maar weet je niet waar je moet beginnen? Zeer begrijpelijk! Het SEO-veld is breed en bevat zoveel activiteiten, dat het lastig kan zijn om ermee aan de slag te gaan. Een SEO strategie kan helpen als rode draad in de wirwar van mogelijkheden. In dit blog leggen we je uit hoe je in vijf stappen een SEO strategie opstelt.

 

Search Engine Optimization

SEO-activiteiten zijn marketingactiviteiten die helpen om jouw website zo hoog mogelijk te laten verschijnen in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines gebruiken algoritmes om te bepalen welke resultaten het meest relevant zijn voor de gebruiker. Je website moet dus relevant zijn voor je bezoekers en te begrijpen voor zoekmachines. Een SEO-strategie kan helpen om jouw site hoger in de resultaten te krijgen.

 

Een SEO strategie in 5 stappen

 

  1. Bepaal je doelen

    Waarschijnlijk heb je bepaalde bedrijfs- of marketingdoelen. Baseer daar specifieke SEO-doelen op. Dat kan bijvoorbeeld gaan over het maandelijks aantal bezoekers op een bepaalde website-pagina. Zorg ervoor dat je deze SEO-doelen specifiek maakt, zodat je later de resultaten kan meten.

    Het spreekt misschien voor zich, maar voor deze stap moet je beschikken over de basiskennis van de marketingstrategie van je bedrijf. Zorg er dus voor dat je je bedrijf, je doelgroep en je concurrenten kent. Beschik je nog niet over deze kennis? Stel dan eerst een marketingstrategie op.

  2. Beschik over de juiste SEO-tools

    Voor de nulmeting, ofwel je eerste analyse, is het belangrijk dat je beschikt over de juiste tools. SEO-tools kunnen je helpen om in de gaten te houden hoe je site presteert en wat je SEO-inspanningen teweegbrengen.

    Er bestaan ontzettend veel verschillende SEO-tools in allerlei verschillende prijsklassen, dus hier moet je je wel even in verdiepen om te beslissen wat voor jouw doelen handig is. Twee voorbeelden zijn Ahrefs en SE Ranking, waarmee je volledige websiteanalyses kan doen, zoektermen kan ontdekken en je linkstructuur kan analyseren. Je kan met die tools ook inzicht krijgen in concurrerende websites.

  3. Analyseer de drie SEO-pijlers

    SEO-activiteiten sluiten allemaal aan bij drie grotere pijlers die op orde moeten zijn, namelijk content, techniek en autoriteit.

    Content

    Kort gezegd moet je zorgen dat je waarde toevoegt voor je websitebezoekers. Dit gaat onder andere door het aanbieden van relevante content. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter je weet waar ze behoefte aan hebben en waar ze naar op zoek zijn. Daar kan je je content op baseren. Op die manier zullen websitebezoekers langer op je site blijven. Zoekmachines baseren onder andere daarop hoe hoog je in de zoekresultaten verschijnt. Ze willen de zoekende gebruiker namelijk zo goed mogelijk helpen.

    Techniek

    Ook de techniek van je website moet op orde zijn. Dat houdt in dat je website- en paginastructuur duidelijk moet zijn voor de bezoeker en voor de zoekmachine. Een duidelijke structuur maakt het voor de bezoeker makkelijker om de juiste informatie te vinden. Verder spelen de snelheid en de server van je website ook een rol.

    Autoriteit

    Zoekmachines houden ook rekening met de autoriteit van je website. Hoe meer autoriteit je website heeft, hoe hoger je in de resultaten komt te staan. Deze autoriteit wordt kort gezegd gevormd door het aantal linkjes naar jouw website. Websites als Wikipedia of Facebook hebben zodanig veel backlinks, dat ze inmiddels een hoge autoriteit hebben.

    Het analyseren van deze pijlers is noodzakelijk, omdat dat je inzicht geeft in de verbeterpunten van je website.

  4. Stel een SEO-planning op

    Binnen de drie genoemde pijlers zijn er tal van activiteiten om je SEO aan te pakken. Bepaal op welke activiteiten je je wil gaan focussen en hoeveel tijd je eraan wil besteden. Verwerk dit vervolgens in een planning.

  5. Het meten van je resultaten

    Ten slotte kan je aan de slag gaan! Gaandeweg zal je resultaat zien. Dit kan langzaam gaan, want SEO bevat vooral duurzaam resultaat. Het duurt even voordat je het effect van je inspanningen ziet.

    Het meten van je resultaten is erg belangrijk. Zo kan je namelijk steeds opnieuw bepalen waar je de focus op wil leggen. Heb je veel nieuwe content gedeeld? Dan kan je je misschien na verloop van tijd wat meer gaan focussen op de autoriteit van je website.

 

SEO uitbesteden

SEO vereist aandacht en inspanning. Er moeten namelijk regelmatig activiteiten worden verricht of resultaten worden geanalyseerd. Daarnaast vereist het vooral van tevoren veel kennisvergaring over het brede veld van SEO. Veel bedrijven besteden daarom hun SEO uit. Bij Fueld hebben we bijvoorbeeld professionele kennis in huis om dit snel voor u op te kunnen pakken. Zo bespaart het u tijd om die professionele kennis op te doen of in huis te halen. Benieuwd wat wij u kunnen bieden? Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden of een offerte. 

 

Lees ook:
Meer traffic naar je website? Doe dat met SEO!
Wat is pillar content en waarom het jouw vindbaarheid vergroot

Instagram