Zet in 5 stappen een effectieve SEO strategie op

Zet in 5 stappen een effectieve SEO strategie op

Een SEO strategie is de basis van je gehele SEO campagne. Tegenwoordig begrijpen de meeste bedrijven de basisconcepten en essentie van SEO prima. Zonder het invoeren van een goede SEO strategie is het echter lastig om doelen te behalen. Denk bijvoorbeeld aan een goede websitestructuur om de vindbaarheid van de website te verhogen. Voor het ontwikkelen en uitvoeren van een effectieve SEO strategie, dien je met meerdere facetten rekening te houden. In dit blog ga we in op de 5 essentiële stappen!

Wat is een SEO Strategie 

Mocht je nog niet weten wat SEO is: het staat voor Search Engine Optimization. Dit wil zeggen: het optimaliseren van je website om beter gevonden te worden in zoekmachines van bijvoorbeeld Google of Yahoo. In een SEO strategie bevinden zich allerlei marketingactiviteiten die dat kunnen realiseren. Google Ranking gebruikt algoritmes om te bepalen welke resultaten het meest relevant zijn voor de gebruiker. Je website moet relevant zijn voor je bezoekers en te begrijpen zijn voor de zoekmachines. Een goede SEO strategie kan jou daarbij helpen en is de core voor je online vindbaarheid verbeteren.

 

SEO strategie stappenplan

SEO strategie in 5 stappen 

Bij een effectieve SEO strategie zijn er verschillende zaken belangrijk: de structuur van je website en het kiezen van de juiste marketingactiviteiten.

Er zijn zoveel verschillende activiteiten die je kunt verrichten dat we het proces in een aantal hoofdstappen hebben verdeeld. We geven jou de 5 stappen voor het opstellen van een effectieve SEO strategie!

  • null

    1. Bepaal je doelen

    Wellicht heb je al bepaalde bedrijfs- of marketingdoelen. In je SEO strategie leg je vast via welke vormen van SEO activiteiten je in Google bovenaan probeert te komen. Zorg ervoor dat je deze SEO doelen specifiek maakt, zodat je later de resultaten kan meten. Daarnaast vindt Google het belangrijk dat websites relevante informatie leveren dat overeenkomt met waar de doelgroep naar op zoek is. Daarom is het essentieel om eerst een doelgroep te bepalen. Want je kan het publiek pas informeren of overhalen tot actie, wanneer je weet wie jouw publiek is. Het bepalen van je doelgroep kan doormiddel van de volgende vragen:

    • Wie zijn mijn huidige klanten? 
    • Wie zijn de klanten van mijn concurrenten? 
    • Welke diensten/producten/oplossingen bied ik mijn klant? 
    • Hoe ziet mijn buyer persona eruit?
  • null

    2. Beschik over de juiste SEO tools

    Voor de nulmeting, ofwel je eerste analyse, is het van belang om over de juiste tools te beschikken. SEO tools helpen je om in de gaten te houden hoe jouw SEO strategie activiteiten presteren en wat je SEO inspanningen teweegbrengen. Er bestaan veel verschillende SEO tools in allerlei prijsklassen, dus het is verstandig om eerst onderzoek te doen voordat je tot aankoop gaat.

    Ahrefs en SE Ranking zijn twee voorbeelden die een goede ondersteuning kunnen bieden voor jouw SEO strategie. Je kan met deze SEO tools eenvoudig een volledige website analyse verrichten, zoektermen ontdekken en je linkstructuur analyseren. Ook kan je met deze tools inzicht krijgen in concurrerende websites.

  • null

    3. Analyseer de drie SEO pijlers

    Je kunt je website optimaliseren doormiddel van 3 SEO pijlers om je vindbaarheid in de zoekmachines te verhogen. In een effectieve SEO strategie bevindt zich de volgende 3 SEO pijlers: content, techniek en autoriteit.

    Content 

    Met content wordt er bedoelt: geschreven SEO teksten en het beeldmateriaal op jouw website.

    • Blogs
    • Webinars 
    • Whitepapers 
    • Video’s 
    • Infographics 
    • Visuals 

    Zonder sterke content is je website niet veel waard en zul je nooit hoog in de zoekresultaten terechtkomen. Je content moet zowel voor de lezer als voor Google begrijpelijk en waardevol zijn. Houd er dus bij het schrijven van je teksten rekening mee, dat de tekst lekker leesbaar blijft en antwoordt geeft op de vraag van de lezer en aansluit bij de fasen van de customer journey. Bij dit facet van de SEO strategie, zul je een zoekwoorden analyse moeten verrichten voor je content. Door te beschikken over relevante zoekwoorden, weet je waar de focus ligt voor jouw content. Daarnaast vul je visuals aan met ALT-tekst, om alles uit de SEO te halen.  

    Techniek 

    Naast het verwerken van content in je SEO strategie, is techniek ook een belangrijke pijler. Techniek is alles wat achter de schermen van een website afspeelt. Zonder goed werkende techniek kan je website niet functioneren. Zoekmachines hechten veel waarde aan zaken zoals:  

    • Laadsnelheid 
    • Leesbaarheid op de smartphone 
    • Website structuur en paginastructuur

     

    Autoriteit

    De laatste belangrijke pijler voor je SEO strategie is autoriteit. Autoriteit gaat voornamelijk over de waarde van je website. Hoe meer autoriteit je website heeft, hoe hoger je in de zoekmachine resultaten komt te staan. Je kan je autoriteit verhogen door middel van linkbuilding. Met linkbuilding zorg je ervoor dat relevante links op andere sites naar jouw website verwijzen. Let op: je wilt altijd een do follow link, zodat de link ook echt meetelt. 

  • null

    4. Stel een SEO planning op

    Binnen de drie genoemde SEO pijlers zijn er tal van activiteiten om in je SEO strategie te verwerken en uit te voeren. Bepaal op welke activiteiten jij je wilt gaan focussen en verwerk dit vervolgens in je SEO planning.

  • null

    5. Het meten van je resultaten

    Binnen de drie genoemde SEO pijlers zijn er tal van activiteiten om in je SEO strategie te verwerken en uit te voeren. Bepaal op welke activiteiten jij je wilt gaan focussen en verwerk dit vervolgens in je SEO planning.  

SEO uitbesteden 

SEO vereist veel aandacht en inspanning. Er moeten namelijk regelmatig activiteiten worden verricht of resultaten worden geanalyseerd. Daarnaast vereist het vooral van tevoren veel kennisvergaring over het brede veld van SEO. Veel bedrijven besteden daarom hun SEO uit.   

Heb jij moeite met het opstellen en het uitvoeren van een SEO-strategie? Bij Fueld hebben wij de juiste professionals in huis om dit snel voor jou op te pakken. Zo bespaar je tijd om die kennis op te doen of in huis te halen.  

Benieuwd wat wij je kunnen bieden? In een kennismakingsgesprek kijken we graag mee naar jouw SEO strategie!