Facebook advertenties: wat zijn de regels?
Facebook is een van de grootste social mediakanalen die ingezet wordt door bedrijven en organisaties voor marketingdoeleinden. Met de nieuwe updates van Facebook is het lastig om als bedrijf een groot organisch bereik te ontwikkelen, vandaar dat adverteren een grote rol speelt! Facebook zet natuurlijk niet zomaar iedere advertentie online, dit betekent dan ook dat er een keuring plaatsvindt voordat je advertentie online komt. Maar waarom wordt je advertentie afgekeurd?
Facebook advertentie regels

Facebook is een van de grootste social mediakanalen die ingezet wordt door bedrijven en organisaties voor marketingdoeleinden. Met de nieuwe updates van Facebook is het lastig om als bedrijf een groot organisch bereik te ontwikkelen, vandaar dat het inzetten van een Facebook advertentie helpt! Facebook zet natuurlijk niet zomaar iedere advertentie online, dit betekent dan ook dat er een keuring plaatsvindt voordat je advertentie online komt. Maar waarom wordt je advertentie afgekeurd?

Voordat je jouw advertentie online zet moet je een aantal instellingen kiezen. Zo kan je keuzes maken over de doelstelling, het budget, de doelgroep en de indeling van jouw advertentie. Deze instellingen spelen mee in het keuringsproces van Facebook.

Waar kijkt Facebook naar?

Advertenties worden niet zomaar goedgekeurd, begrijpelijk ook! Maar hoe ziet het proces van Facebook eruit? De door jou gemaakte advertentie gaat door een controleprocedure. Bij de controleprocedure kijken ze naar de advertentie en of deze voldoet aan het advertentiebeleid. Tijdens de procedure wordt er gekeken naar de tekst en de afbeelding. Maar ook naar je instellingen zoals de doelgroep, de positionering en de landingspagina achter de advertentie. De pagina moet optimaal functioneren en de inhoud moet overeenkomen met wat er in de advertentie staat.

Controleprocedure van een Facebook advertentie

Facebook probeert het proces zo snel mogelijk uit te voeren, het liefste binnen 24 uur. Wanneer de advertentie is goedgekeurd wordt deze vertoond en wanneer deze is afgekeurd krijg je hier een notificatie van. Het is handig om te weten waar Facebook naar kijkt bij het goedkeuren van de advertenties, zodat je hier rekening mee kunt houden bij het maken van je advertentie.

Gebruikers in bescherming

Door het afkeuren van een advertentie neemt Facebook haar gebruikers in bescherming tegen advertenties met verkeerde content. Denk hierbij aan advertenties met een intimiderende boodschap. Zoals gezegd geeft Facebook een melding wanneer de advertentie is afgekeurd. Op het moment geeft deze melding nog niet aan wat er niet goed is aan de advertentie. Zo ben je tijd kwijt aan het zoeken van het probleem, terwijl je dacht overal rekening mee te hebben gehouden!

Er zijn een aantal redenen waarom een advertentie is afgekeurd:

  1. In de advertentie staan persoonlijke eigenschappen

Een van de belangrijkste richtlijnen die wordt gehanteerd bij een Facebook advertentie is het feit dat je geen persoonlijke kenmerken mag benoemen in de advertentie. Denk hierbij aan opmerkingen die betrekking hebben tot iemand afkomst, leeftijd, ras, godsdienst, seksuele geaardheid, financiële status, medische status en nog meer.

  1. De advertentie maakt gebruik van een merk, wanneer dit onterecht is

Je mag in je Facebook advertentie communiceren over een merk, als je het merk in zijn waarde laat en er geen commerciële doelen aan zijn verbonden. De lezers mogen niet impliceren dat er een commerciële band is tussen jouw organisatie en het merk wat genoemd wordt. Facebook wil op deze manier voorkomen dat een ander merk in kwaad daglicht wordt gesteld of dat jij voordeel trekt uit het andere merk. Wel mag je natuurlijk over je eigen merk communiceren!

  1. De inhoud van de advertentie is seksueel getint

Facebook hecht waarde aan wat de jongere gebruikers te zien krijgen op het platform. Daarom is het niet toegestaan om advertenties live te zetten die seksueel getinte inhoud bevatten. Dit zijn bijvoorbeeld beelden die naakt bevatten, waar seksuele houdingen vertoond worden of beelden die seksueel uitdagend zijn. Let hierbij op! Ook artistiek naakt is niet toegestaan. Facebook heeft strikte richtlijnen voor deze regel, zo is een diep decolleté niet toegestaan en het inzoomen op borsten, billen en buikspieren.

  1. De advertentie bevat te veel tekst

Een veelvoorkomend probleem is een advertentie die te veel tekst bevat. De tekst die in het beeld wordt gebruikt mag maximaal 20 procent van de gehele afbeelding zijn. Als een advertentie meer uit beeld bestaat dan uit tekst spreekt deze beter aan. Met de controle zorgt Facebook ervoor dat advertenties van een hoge kwaliteit zijn.

Afbeelding check

Om er zeker van te zijn dat de afbeelding die je gebruikt voor je Facebook advertentie niet te veel tekst bevat, heeft Facebook een tool ontwikkeld die een check kan doen. Bij deze tool gaat het alleen om de afbeelding die ingezet wordt, dus niet om de additionele tekst die boven de afbeelding wordt toegevoegd. Logo’s tellen ook mee als tekst. Bestaat de advertentie afbeelding toch uit meer tekst dan bestaat de kans dat de advertentie minder vertoond wordt. Dit doet Facebook om de advertenties die niet volgens de richtlijnen zijn gemaakt te ‘bestraffen’.

Nog even wachten

Facebook heeft aangekondigd dat ze het gaat aangeven wat er precies mis is met je advertentie, wanneer deze wordt afgekeurd. Er zal een aanpassing komen in het advertentiebeheer, waarna ze gaan communiceren waarom een advertentie precies wordt afgekeurd. Ze zullen het onderwerp erbij vermelden wat er mis is, wat zorgt voor meer transparantie en duidelijkheid.

Wil jij weten hoe je een Facebook advertentie in kunt zetten om je doelgroep beter te bereiken? Of zet je Facebook al in, maar heb je hulp nodig? Wij staan voor je klaar! Vraag een adviesgesprek aan zodat we samen jouw doelgroep kunnen bereiken op Facebook!