De HubSpot Marketing Hub

De HubSpot Marketing hub ondersteunt en analyseert de marketingactiviteiten van een bedrijf, waardoor deze activiteiten makkelijk en overzichtelijk geoptimaliseerd kunnen worden. In dit blog leggen we je uitgebreid uit hoe dat werkt. 

 

De HubSpot software 

HubSpot is een platform dat software biedt voor een allround marketingbeheer. Die software is gericht op de marketing, verkoop en klantenservice van een bedrijf. In de software draait het allemaal om het centraal stellen van de klant, en kan er op een overzichtelijke en makkelijke manier worden gewerkt aan het bereiken van meer websitebezoekers en het genereren van meer leads en tevreden klanten.  

Inbound marketing

smartmockups_kql1g6zt

HubSpot werkt volgens het principe van inbound marketing, wat inhoudt dat de klant centraal staat. Het idee is dat de klant een reis maakt in zijn of haar zoektocht naar een product of dienst. Door in te spelen op die klantreis kan je als organisatie waarde toevoegen op het moment dat de klant iets nodig heeft. De software werkt daarbij ondersteunend.  

 Aan de basis van de software staat de gratis HubSpot CRM-software, waarin de relatie met klanten beheerd kan worden. Daarnaast zijn er drie stukken software, ook wel ‘hubs’ genoemd: software voor marketing, sales en service. Samen maken de hubs het makkelijker om gericht websitebezoekers en (potentiële) klanten te benaderen met gerichte content en de juiste informatie op het juiste moment. 

De HubSpot Marketing Hub

De HubSpot Marketing Hub is een gebruiksvriendelijk platform dat gericht is op contentmarketing. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het creëren van blogs, advertenties of berichten voor social media, maar ook om het opstellen van gerichte e-mails. Door middel van verschillende tools kan dat zo persoonlijk en gericht mogelijk, en door automatisering is het ook nog eens efficiënt. Daarnaast zorgen de tools voor waardevolle inzichten, waardoor je slim kan inspelen op de (informatie)behoefte van de klant. Daarmee help je de klant sneller door het koopproces heen.  

Hoe werkt de software? 

De marketingsoftware van HubSpot richt zich op drie gebieden: 

  • Een betere online vindbaarheid

De HubSpot Marketing Hub richt zich op een betere online vindbaarheid van je bedrijf. Zo biedt het ondersteuning voor het maken van blogartikelen en advertenties. Daarnaast kan je ook inzien welke advertenties het beste werken en waar je je het best op kan richten. Ook biedt het veel ondersteuning voor vindbaarheid op social media. Zo kan je makkelijk berichten inplannen voor verschillende kanalen. Ten slotte kan je e-mailtemplates opslaan, personaliseren en gericht maken. HubSpot zorgt ervoor dat de e-mails in alle browsers goed getoond worden. Al met al maakt HubSpot het je zo makkelijk mogelijk om content op te zetten en te publiceren.  

  • Conversies optimaliseren 

HubSpot maakt het ook mogelijk om te zorgen dat klanten daadwerkelijk stappen ondernemen. Wat zet je onderaan pagina’s als call to action? En op wat voor landingspagina’s komen potentiële klanten terecht? En hoe zien de mailtjes eruit? Een manier waarop HubSpot daarbij helpt is door middel van A/B testen. Zo kan je van bijvoorbeeld twee verschillende versies vergelijken welke versie het beste resultaat oplevert. Je kan bijvoorbeeld twee e-mails opstellen met dezelfde informatie, maar een verschillende volgorde. 25% van de mailinglijst krijgt mail A en 25% mail B. De mail die het beste scoort (waar bijvoorbeeld het meest in wordt geklikt) wordt naar de overige 50% gestuurd. Die percentages kan je overigens naar eigen wens aanpassen. 

  • Bezoekers en conversies meten 

Ten slotte maakt HubSpot het mogelijk om overzichtelijke resultaten en rapportages in te zien. Zo kan je bijvoorbeeld de websitebezoekers analyseren of achteraf bekijken hoe een campagne is gegaan. Welke pagina wordt veel bezocht en waarom? Waar wordt veel op geklikt? Welke informatie wordt overgeslagen? Zo kan je erachter komen hoe je je website, je e-mailtemplates of je campagnes beter kan vormgeven.   

HubSpot marketing social mockup

De verschillende abonnementen

De gratis versie
Met de gratis versie van de marketinghub kan je een aantal basisdingen doen. Zo kan je e-mails opstellen, bewerken en versturen naar maximaal 2.000 mensen per maand. Daarnaast kan je handig documenten opstellen en zien je hoe je advertenties presteren op maximaal twee advertentiekanalen. Verder kan je onder andere werken met een gezamenlijke inbox en een live chat met je websitebezoekers. Veel van deze tools zijn in de gratis versie voorzien van HubSpot branding.
Marketing Hub Starter
Met het starterpakket kan je onder andere aan documenten je eigen styling toevoegen, follow-up e-mails instellen, en kan je meer e-mails versturen (maximaal vijf keer de hoeveelheid contacten in je CRM). De prestaties van de mails kan je ook analyseren. Ook is er geen HubSpot branding meer te zien in de meeste tools. Afhankelijk van het aantal contacten kan je de versie krijgen vanaf 46 euro per maand.
Marketing Hub Professional
Deze versie wordt het meest gebruikt door MKB’ers. Hiermee kan je aan de slag gaan met de uitgebreide functionaliteiten, en krijg je toegang tot marketing automation, call to actions en social media. Zo kan je vanuit HubSpot blogs maken, pagina’s optimaliseren, A/B testen en prestaties meten van e-mails en pagina’s. Je kan tot 50 social media accounts verbinden en 10.000 posts per maand plaatsen en inplannen. Afhankelijk van het aantal contacten dat je wil toevoegen kan je deze versie aanschaffen vanaf 823 euro per maand.
Marketing Hub Enterprise
Met deze versie kan je alles wat je ook met Professional kan, maar dan nog net wat uitgebreider. Zo kan je ook segmenteren op basis van de acties van websitebezoekers en kan je aan de slag met YouTube binnen je HubSpot account. Verder kan je onder andere nog meer mails versturen, eigen bots programmeren en ook andere manieren van testen gebruiken. Afhankelijk van het aantal contacten dat je wil toevoegen kan je deze versie aanschaffen vanaf 2944 euro per maand.

Maak ook kennis met de andere hubs:

Voor alle mogelijkheden en de actuele prijzen van de verschillende versies is het handig om op de site van HubSpot te kijken.  

 

Aan de slag met de HubSpot Marketing Hub?

Hubspot Gold Partner badge GroningenLijkt de marketinghub of een van de andere hubs je geschikt voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op. Wij zijn gecertificeerd HubSpot Gold Partner. Dat houdt in dat wij ervoor kunnen zorgen dat de software zonder problemen in jouw organisatie wordt geïmplementeerd en op de juiste manier wordt gekoppeld. Zo haal je er het maximale uit, en kan je al snel aan de slag.  

Plan hier een gratis demo in!