Trend 2018: Hypertargeting
In de blogreeks over de verwachte trends voor het aankomende jaar hebben we al een aantal trends toegelicht, in deze blog gaan we in op de hypertargeting trend: de focus op doelgroepen op basis van individuele klantprofielen.
Hypertargeting

In de blogreeks over de verwachte trends voor het aankomende jaar hebben we al een aantal trends toegelicht, in deze blog gaan we in op de hypertargeting trend: de focus op doelgroepen op basis van individuele klantprofielen.

De customer experience wordt onder andere versterkt door het delen van gerichte content, passend bij de behoefte van de doelgroep. Dan hebben we het niet over de doelgroep als gehele groep, maar bij de verschillende individuen met hun individuele voorkeuren binnen de doelgroep. Simpel gezegd: de muziekliefhebbers van jaren 80 muziek heeft liefhebbers van zowel Dire Straits, Eric Clapton als ook Barbara Streisand. Deze drie voorkeuren wilt u natuurlijk liever niet door elkaar halen in de klantbenadering.

De vraag die hier boven komt is op welke manier de behoeftes van de doelgroep worden vastgesteld. Het antwoord is: op basis van data driven marketing. De term big data kennen we inmiddels wel, en deze term heeft zich doorgezet naar het marketingdomein in de vorm van hypertargeting.

Wat is hypertargeting?

Hypertargeting is het communiceren met een zeer specifieke doelgroep rondom een geheel op deze doelgroep afgestemde boodschap, via diverse kanalen. Deze boodschap kan dus ook content zijn en de kanalen zijn over het algemeen een combinatie van verschillende digitale platformen.

Om dat te kunnen doen is het van belang om de doelgroep goed te begrijpen, wat kan doormiddel van het uitwerken van de customer journey en het klantprofiel. Op basis van dit inzicht wordt de specifieke interactie gerealiseerd. Het spreekt voor zich dat dit voorwaarden stelt aan de kwaliteit van zowel het marketingdomein (marketing automation en kennis van social kanalen) als de specifieke CRM tool in het kader van het opbouwen van het specifieke klantprofiel.

TIP

Begin met hypertargeting op een specifieke doelgroep waarvan je de details van het profiel en de customer journey min of meer in kaart hebt. Door een goede keuze van digitale kanalen en een goed voorbereide keuze qua opvolging, wordt het resultaat van de doelgroep benadering niet alleen meetbaar, maar geeft met grote waarschijnlijkheid ook nog eens een beter resultaat, zonder dat er meteen grote investeringen moeten worden gedaan. Belangrijk hierbij is het samenspel tussen traditionele marketing kanalen en social kanalen.

Hypertargeting is een zeer interessante trend in 2018. In ons whitepaper ‘9 toepasbare trends 2018’ lichten we deze en 8 andere trends toe. Benieuwd naar deze trends? Download ons whitepaper hieronder: