IT-MARKETING

Zo bepaal je marketingdoelstellingen voor een meetbaar resultaat

Ontdek hoe je effectieve marketing doelstellingen kunt opstellen en meten om je merkbekendheid te vergroten en leads te genereren. Maak gebruik van waardevolle kennis over stuurmechanismen om je online marketing succes te analyseren en te optimaliseren. Deze gids helpt je bij het opstellen van goede marketing doelstellingen.

Geen nieuws missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.

We beloven je niet te spammen!

Subscribe

Marketingdoelstellingen zijn essentieel om je online marketing activiteiten succesvol te laten zijn. Ze vormen de basis voor het vormgeven van je marketing campagne, het kiezen van de juiste kanalen en het meten van de prestaties aan de hand van KPI's. Maar hoe stel je deze marketingdoelstellingen op voor je organisatie en hoe maak je ze meetbaar? Hoe kun je de gewenste online marketingdoelstellingen realiseren en je concurrentie voorblijven?

Of je nu een beginnend of een ervaren marketing professional bent, dit artikel biedt waardevolle inzichten en tips voor alle marketeers om je online marketing strategie naar een hoger niveau te tillen en de beoogde marketingdoelstellingen te realiseren. Dus lees verder en ontdek hoe je jouw marketingdoelen kunt bereiken en de impact van je campagnes kunt vergroten.

 

Wat zijn marketingdoelstellingen?

Marketingdoelstellingen verwijzen naar specifieke en meetbare organisatiedoelstellingen die een organisatie wil bereiken met hun marketinginspanningen. Deze organisatiedoelstellingen zijn gericht op het bevorderen van de groei, het vergroten van de verkoop en het verbeteren van de algehele prestaties van een bedrijf. Marketingdoelstellingen zijn dus een afgeleide van de organisatiedoelstellingen.

Marketingdoelstellingen kunnen verschillende aspecten van de marketingactiviteiten omvatten. De soort doelstellingen hangen natuurlijk nauw samen met het doel dat je wilt bereiken, zoals het het genereren van leads, het verbeteren van de conversie, het percentage up-sell opdrachten bij bestaande klanten, het gericht bewerken van een specifieke doelgroep, het vergroten van de klanttevredenheid en klantloyaliteit of het vergroten van het marktaandeel.

Door het stellen van duidelijke en haalbare marketingdoelstellingen kunnen bedrijven gericht in een bepaalde periode naar het resultaat toe werken, de prestaties inzichtelijk maken en hun strategieën bijstellen.

Ook marketingdoelstellingen zijn SMART

Marketingdoelstellingen moeten SMART zijn, wat betekent dat ze specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden moeten zijn. Dat is in ieder geval van toepassing voor de online marketing activiteiten die wij voor onze klanten realiseren.

In plaats van "verhoog de omzet", kun je bijvoorbeeld een doel stellen zoals "verhoog de online omzet groei met 10% binnen zes maanden".

 

Hoe bepaal je de marketingdoelstellingen?

Het bepalen van goede marketingdoelstellingen is een belangrijk proces dat zorgvuldige planning en overweging vereist. Een realistisch beeld van de mogelijkheden is uiteraard wel van belang. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om de juiste soort doelstellingen te bepalen:

 

Begrijp je organisatiedoelen

Begin met het identificeren van de overkoepelende doelen van je bedrijf op de lange termijn. Wil je de omzet verhogen, nieuwe markten betreden, klantretentie verbeteren of een bepaalde mate van merkbekendheid realiseren? Deze doelen vormen de basis voor je marketingdoelstellingen.

Prioriteer je marketingdoelstellingen

Identificeer de belangrijkste doelstellingen op basis van hun impact op je bedrijf. Stel prioriteiten op basis van urgentie, haalbaarheid en relevantie voor de bedrijfsstrategie van je organisatie. En natuurlijk zijn je marketingdoelstellingen aangehaakt bij deze prioritering.

Breng je doelgroep in kaart

Identificeer je ideale doelgroep(en) en begrijp hun behoeften, voorkeuren en uitdagingen. Een diepgaande kennis van je doelgroep stelt je in staat om je marketingdoelstellingen gericht op te stellen.

Monitor en meet de voortgang van je marketingdoelstellingen

Definieer meetbare KPI's (Key Performance Indicators) om de voortgang en aantoonbare bijdrage van je marketingdoelstellingen te kunnen volgen. Dit stelt je in staat om tijdig bij te sturen en de effectiviteit van je strategie te evalueren.

Blijf flexibel in het vaststellen van je marketingdoelstellingen

Marketingdoelstellingen kunnen veranderen naarmate je bedrijf en de marktomstandigheden evolueren. Wees bereid om je doelstellingen regelmatig te herzien en aan te passen om ervoor te zorgen dat ze relevant blijven en bijdragen aan het succes van je bedrijf binnen je branche.

Het is ook handig om interne en externe input te verzamelen, zoals van collega's, klanten en marktonderzoek, om je te helpen bij het bepalen van de juiste marketingdoelstellingen. Door deze stappen te volgen en regelmatig en gericht te evalueren, kun je de doelgerichte en resultaatgerichte marketingdoelstellingen stellen die je bedrijf versterken.

 

Online marketingdoelstellingen meten: KPI’s

Om aan het einde van je online marketing campagnes te kunnen meten of je de opgestelde marketingdoelstellingen en de beoogde groei hebt behaald, is het belangrijk om KPI’s op te stellen. Het vaststellen van deze marketingdoelstellingen is vaak de verantwoordelijkheid van de CMO. Deze KPI’s hebben vaak betrekking op de volgende onderdelen:

  1. Leadgeneratie
  2. Omzetverhoging
  3. Brand Awareness (bv op basis van geholpen naamsbekendheid)
  4. Marktaandeel
  5. Klantretentie en klanttevredenheid
  6. Websiteverkeer
  7. Winstverhoging
  8. Sociale Media Aanwezigheid

 

Marketingdoelstellingen voorbeelden

Er zijn veel marketingdoelstellingen die in de praktijk worden toegepast. Hierbij zijn naamsbekendheid en leadgeneratie veel gebruikte voorbeelden:

 

Naamsbekendheid vergroten

Het doel van het gericht vergroten van de naamsbekendheid is om ervoor te zorgen dat jouw merk, product of dienst bekender wordt bij je doelgroep. Door de naamsbekendheid te vergroten, vergroot je de kans dat mensen je merk herkennen, er vertrouwd mee raken en er uiteindelijk voor kiezen om ermee in zee te gaan.

Er zijn verschillende strategieën en tactieken die je kunt gebruiken om de bekendheid van je merk te vergroten. Hieronder vind je een aantal voorbeelden hoe je dat kunt doen:

 

Contentmarketing:

Creëer waardevolle en relevante content, zoals blogposts, video's, infographics en podcasts, die jouw doelgroep aanspreekt.

Sociale media marketing:

Maak actief gebruik van sociale media platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter om je merk te promoten, interactie met je doelgroep aan te gaan en waardevolle informatie te delen.

Public relations:

Bouw relaties op met relevante media en persorganisaties en streef naar persdekking. Verspreid persberichten, organiseer persconferenties of evenementen om de aandacht op je merk te vestigen.

Online advertising:

Maak gebruik van betaalde advertenties, zoals Google AdWords of LinkedIn advertenties, om je merk bij een bredere doelgroep onder de aandacht te brengen.

Evenementen:

Organiseer of neem deel aan relevante evenementen in jouw branche. Dit geeft je merk exposure en de mogelijkheid om persoonlijk contact te leggen met potentiële klanten.

 

Leadgeneratie versterken

Een belangrijke taak van de marketeer is het genereren van gekwalificeerde leads, die vervolgens worden opgevolgd door het salesteam en uiteindelijk tevreden klanten worden. Hiervoor is waardevolle content nodig met activerende call-to-actions die websitebezoekers aanzetten om de volgende stap in de customer journey te nemen.

Welke KPI's je gebruikt, hangt af van je doelen. De manier waarop we dit voor onze klanten doen is door gebruik te maken van micro en macro doelstellingen die het succes van de marketing activiteiten duidelijk maken. Hierbij kun je denken aan de volgende rapportages die we met onze klanten delen:

 

Micro doelstellingen van online marketing/beoogde resultaat van leadgeneratie:

  • Groei webverkeer/percentage unieke bezoekers
  • Toename herkende bedrijven
  • Toename herkende bedrijven in de doelgroep
  • Ads resultaten
  • Toename aantal Views
  • Toename nieuwe contactpersonen
  • Toename ingevulde formulieren op de website
  • Verbetering van de positie van de Zoekwoorden

Macro doelstellingen/beoogde resultaat van verkoop:

  • Aantal Gekwalificeerde leads
  • ​Aantal nieuwe klanten
  • Opbouw pipeline
  • Cross sell ratio
  • Aantal of percentage herhaalaankopen
  • Klant tevredenheid creëren zodat men langer klant blijft
  • Gemiddelde klantwaarde

Bovenstaande marketingdoelstellingen worden relatief veel gebruikt als het gaat om het vergroten van de positie van een organisatie in een specifieke markt. Het concreet maken van deze doelen is hierbij een belangrijk hulpmiddel.

 

Stuurmechanismen

Om de marketingdoelstellingen van een organisatie optimaal te kunnen managen, is het van belang om de datastromen op basis waarvan je analyses maakt, goed vast te leggen. Zonder een goede analyse van de resultaten op basis van de doelstellingen kun je geen aantoonbare bijdrage vaststellen van je marketing activiteiten. Deze datastromen komen vaak uit verschillende bronnen. Denk aan:

  • Google Analytics. Bv als het gaat om aantallen bezoekers, gedrag op de site, conversies
  • Het IP marketing systeem als het gaat om gedrag en aantallen bezoekende en herkende bedrijven per doelgroep of specifieke markt.
  • Het CRM systeem, als het gaat om de vulling van de sales funnel en de conversies binnen het verkoop proces
  • Het marketing automation tool als het gaat om het gedrag en effect binnen de campagne en de conversies binnen het marketing proces
  • De social media kanalen als het bv gaat om bereik en sentiment
  • Het back office systeem als het bv. gaat om orders

 

Het meest zinvolle is om alle datastromen in het CRM systeem van je organisatie te laten lopen. Dat moet dan natuurlijk wel geschikt zijn om dergelijk data op de juiste manier beschikbaar te stellen en te analyseren.

Zelf gebruiken we voor onze klanten (en onszelf) het CRM en de marketing tool HubSpot. De verantwoordelijkheid om de beschikbare data om te zetten in zinvolle stuurinformatie moet uiteraard wel binnen de organisatie worden belegd. Als je dat niet doet, dan heb je kans op diffuse informatie waarop besluiten worden genomen en dat je de gewenste marketingdoelstellingen niet zult behalen.

 

Marketingdoelstellingen: aan de slag

Wat zijn jouw doelstellingen? En welke KPI’s stel jij in om je marketingdoelstellingen te meten? Wil jij aan de slag om meetbare marketingdoelstellingen voor jouw organisatie vast te stellen en je marketingdoelen te behalen? We delen graag de manier waarop we onze klanten ondersteunen bij het opstellen, behalen en monitoren van de doelstellingen van je organisatie.

VERGROOT HET ONDERNEMEND VERMOGEN VAN JOUW ORGANISATIE

Team Fueld staat voor je klaar.

 

Lees ook:

Gerelateerde berichten