Klantprofielen
Het opstellen van klantprofielen een B2B omgeving is één van de eerste en belangrijkste stappen van een online marketing strategie. In een B2B omgeving is veel direct contact met klanten. De informatie over de klanten wordt in veel gevallen gestructureerd vastgelegd in een CRM systeem of in een back office systeem. In sommige gevallen zelfs in een marketing automation tool. En heel soms is wordt deze informatie gecombineerd en ontstaat er een zogenaamd 360 graden klantprofiel.
Mensen in overleg over klantenprofiel

Het opstellen van klantprofielen in een B2B omgeving is één van de eerste en belangrijkste stappen van een online marketing strategie. In een B2B omgeving is veel direct contact met klanten. De informatie over de klanten wordt in veel gevallen gestructureerd vastgelegd in een CRM systeem of in een back office systeem. In sommige gevallen zelfs in een marketing automation tool. En heel soms is wordt deze informatie gecombineerd en ontstaat er een zogenaamd 360 graden klantprofiel.

Hoe beter een organisatie in staat is om zich te verdiepen in de behoeften en uitdagingen van een B2B klant, des te beter kunnen de diensten en producten op deze behoeften worden toegespitst. En dan is het natuurlijk ook mogelijk om de juiste doelgroepen te selecteren en de marketing activiteiten volledig toe te spitsen op de fase in de customer journey. Daarom is het hebben van een kwalitatief en compleet klantbeeld van groot belang.

Kwalitatief en compleet?

Er zijn meerdere valkuilen als het gaat om het opzetten van een goed klantprofiel. Gelukkig zijn deze valkuilen te vermijden:

  • Zet het klantprofiel op om de juiste selecties te kunnen maken en de gewenste procesondersteuning te leveren die de customer journey ondersteunt, en niet op basis van de mogelijkheden van de gebruikte tools.
  • Om de data kwalitatief en compleet te krijgen en houden, moet er vastgesteld worden wat de criteria hiervoor zijn.
  • Zorg dat er een beheerproces actief is op basis van de gekozen criteria

Resultaat

Zo’n klantprofiel geeft de mogelijkheid tot focus in het marketing proces en daarmee een betere allocatie van middelen. En door deze focus kan er gerichter gecommuniceerd wordt met de klanten in een bepaalde doelgroep. Hoe betere klantinformatie beschikbaar is, des te meer waarde kan aan de klant worden geleverd. En des te betere informatie er beschikbaar is om gerichte diensten en producten te ontwikkelen. Daarom is een op de doelgroep toegespitst klantprofiel een voorwaarde voor een succesvolle marketing campagnes.

We helpen u graag om een gedegen klantprofiel op te bouwen zodat ook uw marketing campagnes gericht zijn op de doelgroep. Neem contact met ons op en vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.