De Leadinfo-HubSpot integratie: onmisbaar voor B2B-organisaties

De voordelen van het toepassen van IP-tracking zijn inmiddels breed erkend. Tools zoals Leadinfo en Salesfeed, waar we binnen Fueld mee werken, worden steeds vaker gebruikt. Met name ook omdat het herkennen van website bezoekers en hun gedrag een belangrijke succesfactor voor je marketing resultaat is.

LeadInfo HubSpot integratie

De integratie van Leadinfo of Salesfeed met je CRM-omgeving (dat geldt dus niet alleen voor HubSpot gebruikers) biedt bedrijven de mogelijkheid om meer waarde te halen uit hun websitebezoekers, hun salesprocessen te versnellen en de effectiviteit van hun marketinginspanningen te vergroten. Leadinfo geeft waardevolle inzichten in websitebezoekers en biedt daarnaast advies voor het optimaliseren van verkoopkansen.

Als HubSpot partner kijken wij uiteraard vanuit de mogelijkheden die HubSpot biedt. Maar met een grote mate van zekerheid kunnen we zeggen dat de integratie die we realiseren tussen Leadinfo en HubSpot, ook voor andere CRM-tools mogelijk is.

 

Leadinfo Logo

Waarom zou je je CRM-tool koppelen aan Leadinfo?

Als B2B-bedrijf doe je je best de website te optimaliseren om zoveel mogelijk relevant verkeer aan te trekken. En we hopen dat dat de conversie paden zo veel mogelijk ingevulde website formulieren opleveren.

Het gekke is dat maar weinig organisaties zich realiseren dat het herkennen van de website bezoekers en het integreren van deze data in hun CRM-omgeving, interessante klantgegevens oplevert waardoor je conversie percentages sterk worden verhoogd. Immers, slechts een klein percentage van de bezoekers vult ook daadwerkelijk een formulier in. Terwijl je met grote zekerheid kunt zeggen dat een deel van de bezoekers die dit formulier niet invult, zeker als interessante lead bestempeld kan worden.

Het aanvullen van je klantgegevens die de customer journey zichtbaar maken zoals wat een bezoeker op jouw website doet, is hier een belangrijk onderdeel van. Door het inzetten van Leadinfo en het realiseren van een koppeling met HubSpot of een andere CRM-tool krijg je verschillende voordelen, zoals:

1. Directe synchronisatie van leads tussen Leadinfo en (HubSpot) CRM

De automatische leadoverdracht zorgt ervoor dat geen enkele lead verloren gaat door handmatig werk te elimineren. Op basis van geautomatiseerde workflows worden gekwalificeerde websitebezoekers direct naar je CRM-database doorgezet. Met Leadinfo krijg je directe inzichten in websitebezoekers en hun gedragingen, wat helpt bij het optimaliseren van je verkoopstrategieën.

Snellere leadopvolging vergroot de kans op conversie tot wel 400%. Met realtime notificaties weet je salesteam direct wanneer een relevant bedrijf je website bezoekt. Hierdoor kunnen ze binnen enkele minuten inspelen op warme leads, wat een directe impact heeft op je resultaten. Zeker als je salesteam werkt op basis van het Account Based Marketing (ABM) principe is het bijzonder interessant om te weten of een key account de website heeft bezocht en welke pagina’s zijn bekeken.

Verbeterde datakwaliteit zorgt ervoor dat goede informatie de basis vormt van een sterke strategie. Met gestructureerde en foutloze leadinformatie die automatisch in CRM wordt opgeslagen, creëer je een centraal en betrouwbaar klantbeeld. Dit voorkomt dubbele invoer en gemiste leads, waardoor je meer grip hebt op je marketing- en salesprocessen. Een sterke datakwaliteit is een onmisbaar onderdeel van een succesvolle online marketingaanpak.

2. Geautomatiseerde lead scoring en segmentatie

Slimme AI-gestuurde lead scoring: door de beweging op de website van leads nauwkeurig te analyseren, worden prioriteiten automatisch toegewezen. Dit stelt je team in staat om zich te richten op de meest veelbelovende leads, waardoor tijd wordt bespaard en niet-gekwalificeerde contacten worden vermeden.
Efficiëntere salesactiviteiten: door leads met de hoogste kans op conversie te prioriteren, kan het salesteam zich richten op wat echt telt. En de tijd van je salesteam optimaal inzetten, levert zeker de nodige resultaten en motivatie. Slimme segmentatie en duidelijke prioritering zorgen ervoor dat accountmanagers doelgerichter werken en deals sneller sluiten.
Personalisatie op schaal: CRM-workflows maken het mogelijk om automatisch op maat gemaakte nurturing-campagnes in te richten op basis van hun gedragingen op je website. Leads ontvangen precies de juiste boodschap op het juiste moment, wat niet alleen betrokkenheid stimuleert, maar ook de conversiepercentages verhoogt. Personalisatie is de sleutel tot effectieve online marketing.

3. Betere samenwerking tussen marketing en sales

Eenduidige leaddefinities: wanneer sales en marketing dezelfde leadkwalificatiecriteria hanteren, ontstaat er geen ruimte voor miscommunicatie. We kennen allemaal het adagium van sales die vindt dat de leads vanuit marketing te late kwaliteit hebben. Terwijl aan de andere kant de boodschap van marketing is, dat de leads onvoldoende snel en goed worden opgevolgd. Dit gezamenlijke kader versterkt de samenwerking tussen marketing en sales en optimaliseert conversies. Natuurlijk is het ook fijn dat die conversies per fase in het koopproces meetbaar worden als je de informatie in je CRM-omgeving organiseert.
Duidelijke KPI’s en dashboards: succesvolle leadgeneratie kan niet zonder heldere KPI’s en overzichtelijke dashboards, waardoor je als team en/of organisatie de mogelijkheid hebt om je prestaties nauwkeurig te monitoren en te optimaliseren. Dit resulteert in concrete, meetbare resultaten en een hogere return on investment.
  • Gestroomlijnde communicatie: wanneer marketing en sales als één team opereren richting de (potentiële) klant, neemt de kans op succesvolle deals significant toe.

Door de integratie van Leadinfo en je (HubSpot) CRM-omgeving zorg je dat je de leaddata (bedrijfsnaam, algemene bedrijfsinformatie en de activiteiten op je website) automatisch wordt vastgelegd in je centrale CRM-systeem. Daarmee maakt Leadinfo een gerichte kwalificatie en succesvolle opvolging mogelijk.

Heb je de benodigde kennis hiervoor niet zelf in huis? Denk dan eens aan het inhuren van marketing, zodat je precies die expertise erbij haalt die je nodig hebt.

leadinfo hubspot

Waarom veel B2B-marketingstrategieën falen zonder analyse van je websitebezoekers

Veel B2B-bedrijven blijven vasthouden aan traditionele marketingstrategieën, zonder gebruik te maken van inzichten in hun websitebezoekers. Door slimme bezoekersanalyse in te zetten kun je de koopintenties sneller herkennen en gerichte marketingcampagnes ontwikkelen.

Het resultaat? Meer conversies, betere klantrelaties en een efficiëntere benutting van marketingbudgetten.

Om dit te bereiken is het zinvol inzicht te krijgen in de belangrijkste valkuilen:

 

1. Er is een gebrek aan inzicht in websitebezoekers

Het is niet alleen interessant om te weten wat je bestaande klanten interessante onderwerpen op je website vinden. Als het gaat om het genereren van new business, is het inzicht in het klikgedrag van nieuwe bedrijven die binnen je doelgroep vallen, een belangrijke succesfactor. De voordelen die Leadinfo je biedt:

  • Anonieme bezoekers worden zichtbaar: Leadinfo identificeert bedrijven die je website bezoeken. Dit betekent dat je inzicht krijgt in potentiële klanten nog voordat ze contact opnemen, waardoor je een voorsprong hebt op concurrenten.
  • Rechtstreeks contact opnemen: Met Leadinfo kun je rechtstreeks contact nemen met de bezoekers van je website. Dit benadrukt de effectiviteit van onze leadgeneratie software, die bedrijven identificeert en gebruikers de mogelijkheid biedt om waardevolle connecties te maken.
  • Datadriven marketingbeslissingen: geen aannames, maar harde data. Het klikgedrag dat wordt herkend door Leadinfo kun je vaak vertalen naar de fase waarin een lead in zijn koopproces zit. En daar kun je dan heel gericht op aanhaken.
  • Meer saleskansen: zonder inzicht blijven waardevolle leads onbenut. Door deze informatie vanuit Leadinfo direct in je CRM-omgeving te verwerken maak je de weg vrij voor een snelle opvolging.

 

2. Geen samenhang tussen informatie en actie

Op het moment dat je het websitegedrag niet beschikbaar stelt aan de marketing en sales professionals binnen je organisatie, kun je ook niet verwachten dat deze zinvolle actie ondernemen. De waardevolle data leidt dan niet tot actie en daarmee niet tot succes.

  • Realtime leadverwerking: leads worden direct doorgestuurd vanuit Leadinfo naar je CRM-omgeving. Dit voorkomt vertragingen en zorgt ervoor dat leads altijd up-to-date zijn in het CRM-systeem.
  • Minder datasilo’s: één centraal systeem voor leadbeheer. Dit betekent dat sales en marketing samenwerken met dezelfde informatie, wat zorgt voor betere coördinatie en opvolging.

 

3. Te late of ongerichte follow-up van leads

Het onderzoek is weliswaar al enige tijd geleden uitgevoerd, maar nog steeds actueel. Uit een grootschalig onderzoek van InsideSales naar lead response, gebaseerd op meer dan 55 miljoen salesactiviteiten en 5,7 miljoen inbound leads bij 400+ bedrijven, blijkt dat 57,1% van de eerste opvolgpogingen pas na een week plaatsvindt. Dit betekent dat veel bedrijven waardevolle kansen laten liggen.

Nog opvallender is dat conversieratio’s tot wel 8 keer lager liggen als een lead niet binnen 5 minuten wordt opgevolgd. Dit toont aan hoe cruciaal snelle opvolging is: hoe sneller je reageert, hoe groter de kans dat een lead converteert en daadwerkelijk klant wordt. Maar dan moet je dus wel weten wat een bezoeker op je website allemaal doet!

 

Dat levert de volgende voordelen op:

  • Optimale timing voor opvolging: CRM-workflows zorgen voor automatische opvolging. Dit betekent dat leads op het juiste moment worden benaderd, wanneer hun interesse het grootst is.
  • Betere personalisatie in communicatie: sales kan inspelen op specifieke interesses van leads. Dit verhoogt de relevantie van gesprekken en vergroot de kans op conversie.
  • Verhoogde conversieratio’s: snellere en gerichtere opvolging leidt tot hogere conversies. Een geautomatiseerd en goed afgestemd opvolgingsproces maakt het verschil tussen een gemiste kans en een succesvolle deal.

Sales en marketing laten samenwerken: de kracht van lead scoring

Natuurlijk is niet elke website bezoeker meteen een gekwalificeerde lead. Uit ervaring kun je vast een aantal criteria opnoemen waar deze website bezoeker aan moet voldoen. Denk aan simpele zaken zoals branche en bedrijfsgrootte, of meer gedragsgerelateerde kenmerken zoals het aantal pagina's of het aantal bezoeken op een specifieke pagina.

Op het moment dat je zowel binnen je marketing als binnen je salesteam dezelfde definities gebruikt voor het vaststellen van wat voor jouw organisatie een gekwalificeerde lead is, krijg je een betere afstemmen en overdracht.

Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen marketing gekwalificeerde leads (MQL) en sales gekwalificeerde leads (SQL) Het spreekt voor zich dat de activiteiten op je website vaak een belangrijk criterium is voor de kwalificatie als SQL, die dan ook vanuit sales wordt opgevolgd.

 

Leadscoring in de praktijk

Het klikgedrag van een lead kun je een waarde toekennen. Deze waarde is een getal tussen de 0 en de 100. Zo kan het feit dat een organisatie opnieuw de website bezoekt tot additionele punten leiden.

In je CRM-omgeving kun je bijvoorbeeld een overzicht maken van leads die meer dan 50 punten hebben gekregen. Die krijgen dan prioriteit om opgevolgd te worden. Het gedrag dat door Leadinfo wordt vastgelegd kun je dan ook gebruiken als onderdeel van de criteria in je leadscoring.

 

Gerichte lead nurturing leidt tot meer engagement en kortere salescycli

Nieuwe leads worden alleen opgevolgd wanneer ze een concrete koopintentie tonen conform de door jouw organisatie gesteld criteria. Voldoet een lead daar nog niet aan, maar is deze wel interessant, dan kan het beheren van de lead vanuit marketing plaatsvinden.

Binnen de meer geavanceerde CRM-tools heb je daar goede workflow faciliteiten voor, zodat de lead jou niet vergeet. Door de lead op het juiste moment door te zetten naar sales kost de opvolging minder tijd en zul je zien dat de doorlooptijd van de sales cyclus wordt verkort.

De hier beschreven samenwerking zorgt dan ook in het algemeen voor het beperken van het leadverlies in de afstemming tussen marketing en sales.

leadinfo koppelen met hubspot

HubSpot integratie koppelen aan Leadinfo

Er is een standaard Leadinfo-HubSpot integratie beschikbaar waarmee diverse velden van het klantprofiel in HubSpot worden gevuld. Het proces richten we op de volgende manier in:

  1. We zorgen er voor dat de relevante, in LeadInfo beschikbare informatie wordt doorgezet naar de bedrijfsdata in HubSpot. Hierbij kun je uiteraard denken aan standaard informatie zoals adres en KVK-gegevens. Maar we hebben er ook voor gezorgd dat de informatie over welke pagina's hoe lang zijn bekeken, ook in het klantbeeld wordt opgeslagen.
  2. We definiëren de criteria waarmee een websitebezoeker (lees: organisatie) gekwalificeerd wordt als MQL of SQL. Daarmee houd je uiteraard ook bezoekers over die op 'niet interessant' komen te staan. Zo kun je al de juiste focus aanbrengen.
  3. Op basis van deze eerste kwalificatie krijgt de betreffende salespersoon een taak in zijn of haar takenlijst.
  4. Op het moment dat het om een terugkerende bezoeker gaat worden de afzonderlijke bezoeken vastgelegd, met daarbij uiteraard ook weer het klikgedrag. Dat kan onderdeel van de criteria zijn.
  5. Als je werk met een ABM-lijst, is het ook zinvol om specifieke workflows af te schieten. Bijvoorbeeld: als een bezoeker op de ABM-lijst staat, dan moet de betreffende accountmanager onmiddellijk de relevante informatie in zijn/haar mail ontvangen.

Het toepassen van leadscoring functionaliteit is niet in ieder CRM-tool mogelijk, maar het integreren van LeadInfo en het triggeren van specifieke workflows vaak wel. Uiteraard gaan we graag dieper in de mogelijkheden die jouw CRM-systeem biedt en hoe we dat kunnen aanvullen met de data uit LeadInfo.

 

 

Group 4 (2)-png

 

Meer websiteverkeer, nieuwe leads: hoe onze MaaS-trajecten jouw bedrijf laten groeien

Natuurlijk is een integratie tussen een IP-tracking tool zoals LeadInfo en je CRM-systeem echt zinvol als je ook een relevant aantal websitebezoekers hebt. En dan het liefste ook nog nieuwe bezoekers die gekwalificeerd worden als nieuwe leads.

Wat we namelijk vaak zien is dat het grootste deel van de websitebezoekers op de homepage landt. En dat is een indicatie dat de bezoeker al bekend is met jouw organisatie.

 

Content-driven leadgeneratie voor duurzame groei

Om te zorgen dat je voldoende interessante leads op je website krijgt, is het van belang om:

  • interessante content op de website te delen met de juiste conversiepaden. Dit versterkt ook je thoughtleadership als organisatie. Door waardevolle content wordt je merk een autoriteit.
  • of om gerichte campagnes te doen waarbij er een duidelijke call to action naar een specifieke website pagina is. Dat kan bijvoorbeeld door het inzetten van ads of social media campagnes. Het nadeel daarvan ten opzicht van website verkeer op basis van je content is dat hier advertentiekosten aan verbonden zijn.

Voor onze klanten zorgen we via een gerichte aanpak dat niet alleen LeadInfo aan de CRM-applicatie wordt gekoppeld en dat de onderliggende processen worden ingericht. We zorgen er ook voor dat de website op basis van de belangrijke zoekwoorden gevuld wordt met interessante en vindbare content, waardoor het nog weer interessanter wordt om IP-tracking in te zetten. Immers, interessante en op de doelgroep afgestemde content levert meer gekwalificeerde leads op.

Wil je meer weten over de wijze waarop onze klanten onze marketing expertise inzetten? Kijk dan even naar ons Marketing as a Solution concept.

Wil je weten wat de integratie tussen LeadInfo en jouw CRM-systeem oplevert?

Of wil je je eigen HubSpot koppelen aan Leadinfo? De Leadinfo-HubSpot integratie is een uitstekende oplossing voor bedrijven die hun leadgeneratie en conversies willen maximaliseren en hun marketing en salesprocessen maximaal op elkaar af willen stemmen. Door slimme automatisering, goed doordachte synchronisatie en diepgaande inzichten wordt sales sneller, marketing effectiever en leadopvolging succesvoller.

Wil jij ontdekken hoe je meer waarde haalt uit je websitebezoekers en je leadproces optimaliseert? Plan dan een gratis adviesgesprek en ontdek hoe de integratie tussen Leadinfo en HubSpot jouw salesproces kan transformeren!

HUBSPOT

Team Fueld schiet te hulp bij jouw HubSpot integraties

Met onze expertise en tientallen eerdere HubSpot koppelingen helpen we je graag op weg.  

Plan gerust een afspraak met Douwe in om jouw project te bespreken!

GROEI BEGINT MET KENNIS

Laat je inspireren door onze blogs

HUBSPOT

Marketing inhuren: de slimme keuze voor groei

Ontdek hoe het inhuren van online marketeers je marketingresultaten verbetert, kosten bespaart en zorgt voor efficiëntere campagnes en hogere...

Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in CRM en marketing?

De wereld staat niet stil en wij zeker ook niet. Schrijf je in en voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over HubSpot en IT-marketing. We beloven je niet te spammen!