Is jouw website al mobielvriendelijk?

Is jouw website al mobielvriendelijk?

In de afgelopen zijn er steeds meer websites die worden bezocht vanaf de mobiele telefoon. Elk jaar groeit het aantal mobiele gebruikers. Hierdoor stijgt de vraag naar gebruiksvriendelijke mobiele websites. Google heeft hier op ingespeeld door middel van de Mobile-first Index. Er zijn veel bedrijven die zich niet bezig houden met gebruiksvriendelijke mobiele websites, terwijl dit wel heel belangrijk is. Maar wat is een gebruiksvriendelijke mobiele website?

Tegenwoordig kijkt Google niet alleen meer naar de desktopversie van je website, maar ook naar de mobiele versie. Voorheen werd alleen alles wat op de desktopversie staat, opgeslagen op de servers van Google. Aan de hand hiervan bepaalt Google welke positie jouw website dan krijgt in de zoekresultaten. Sinds de aankondiging van de Mobile-first index ligt die focus bij Google op de mobiele versie van je website.

Hogere positie in Google

Mobiele websites die gebruiksvriendelijk zijn hebben een grotere kans om hoger in Google te komen te staan dan mobiele websites die dit niet zijn. Er moet hierbij gelet worden op de responsiveness van de website. Met responsiveness wordt de mate bedoeld waarin de website zich aanpast aan het formaat van je scherm. Bij een website die responsive is, passen de tekst en de afbeeldingen zich aan op het scherm, wanneer de website op een mobiel apparaat wordt bekeken. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat het dan ook als mobielvriendelijk wordt gezien. Er moet hierbij ook gedacht worden aan de laadsnelheid van de mobiele website. Wanneer de website snel wordt geladen op een mobiel apparaat, zal dit je positie in zoekmachines verhogen.

Moeilijkheidsgraad

Mobiele websites zijn dan wel het uitgangspunt van Google, maar het ontwerp hiervan is moeilijker dan het ontwerp van een desktopversie. Er is namelijk veel minder ruimte voor tekst, waardoor er in ongeveer 300 woorden uitgelegd moet worden waar het bedrijf voor staat en waar het goed in is. Hieronder hebben we alvast vier tips waarop gelet kan worden bij het mobiel-vriendelijk maken van uw website:

1. Mobile Friendly Test

Google heeft een tool om te testen of ze je website minimaal geschikt vinden voor een mobiele versie. Hierbij wordt er ook gekeken naar de laadsnelheid. Deze test kunt u doen met behulp van de volgende tool.

2. Design

Op het gebied van design moet er, zoals hierboven al is beschreven, rekening worden gehouden met het design van je website. Alle tekst en afbeeldingen moeten bruikbaar zijn op een mobiel scherm. Hierover kun je advies vragen bij je websitebouwer of online marketeer.

3. Performance (uitvoering)

Een andere belangrijke factor is de performance van de website. Een mobielvriendelijke website krijg je wanneer je een super snelle website maakt. Echter is er hiervoor wel technische kennis nodig, om je website laadsnelheid te verbeteren.

4. Snelle en toegankelijke informatie

Bij de mobiele website is het van groot belang om snel bij de juiste informatie te komen. Dit betekent dat de informatie op je website snel en toegankelijk moet zijn. Het hangt af van het doel dat je wilt bereiken op jouw website. Als je als doel hebt dat bezoekers een gesprek aanvragen, zorg er dan voor dat je website hierop is ingericht.

Een mobiele versie van je website, of een responsive design, is belangrijk om een goede positie te krijgen in de zoekresultaten van Google. Vind je dat je website nog niet mobielvriendelijk genoeg is en zoek je ondersteuning om je website te verbeteren? Test dan binnen één minuut de score van je website! Zo krijg je gerichte verbeterpunten om mee aan de slag te gaan.