Is uw website al mobielvriendelijk?

Is uw website al mobielvriendelijk?

In de afgelopen jaren worden er steeds meer websites bezocht vanaf de mobiele telefoon. Elk jaar groeit het aantal mobiele gebruikers. Hierdoor stijgt de vraag naar gebruiksvriendelijke mobiele websites. Google heeft hier op ingespeeld door middel van het aankondigen van de Mobile-first Index. Er zijn veel bedrijven die zich niet bezig houden met gebruiksvriendelijke mobiele websites, terwijl dit wel heel belangrijk is. Maar wat is een gebruiksvriendelijke mobiele website?

Tegenwoordig kijkt Google niet alleen meer naar de desktopversie van uw website, maar ook naar de mobiele versie. Voorheen werd alleen alles wat op uw desktopversie staat, opgeslagen op de servers van Google. Aan de hand hiervan bepaalt Google welke positie uw website dan krijgt in de zoekresultaten. Sinds de aankondiging van de Mobile-first index ligt die focus bij Google op de mobiele versie van uw website.

Hogere positie in Google

Mobiele websites die gebruiksvriendelijk zijn hebben een grotere kans om hoog in Google te komen te staan dan mobiele websites die dit niet zijn. Er moet hierbij gelet worden op de responsiveness van de website. Met responsiveness wordt de mate bedoeld waarin de website zich aanpast aan het formaat van uw scherm. Bij een website die responsive is, passen de tekst en de afbeeldingen zich aan op het scherm, wanneer de website op een mobiel apparaat wordt bekeken. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat het dan ook als mobielvriendelijk wordt gezien. Er moet hierbij ook gedacht worden aan de laadsnelheid van de mobiele website. Wanneer de website snel wordt geladen op een mobiel apparaat, zal dit uw positie verhogen op Google.

Moeilijkheidsgraad

Mobiele websites zijn dan wel het uitgangspunt van Google, maar het ontwerp hiervan is moeilijker dan het ontwerp van een desktopversie. Er is namelijk veel minder ruimte voor tekst, waardoor er in ongeveer 300 woorden uitgelegd moet worden waar het bedrijf voor staat en waar het goed in is. Hieronder hebben we alvast een aantal tips gegeven waarop gelet kan worden bij het mobiel-vriendelijk maken van uw website:

  • Mobile Friendly Test
    Google heeft een tool om te testen of ze uw website minimaal geschikt vinden voor een mobiele versie. Hierbij wordt er ook gekeken naar de laadsnelheid. Deze test kunt u doen met behulp van de volgende tool.
  • Design
    Op het gebied van design moet er, zoals hierboven al is beschreven, rekening worden gehouden met het design van uw website. Alle tekst en afbeeldingen moeten bruikbaar zijn op een mobiel scherm. (Hier kunt u advies over vragen bij uw websitebouwer of uw online marketeer)
  • Performance (uitvoering)
    Een andere belangrijke factor is de performance van uw website. Een mobielvriendelijke website krijgt u wanneer u een super snelle website maakt. Echter is er hiervoor wel technische kennis nodig.
  • Snelle en toegankelijke informatie
    Bij de mobiele website is het van groot belang om snel bij de juiste informatie te komen. Dit betekent dat de informatie op uw website snel en toegankelijk moet zijn. Het hangt af van het doel wat u wilt bereiken op uw website. Als u als doel hebt dat bezoekers een gesprek aanvragen, zorg er dan voor dat uw website hierop is ingericht.

Er kan geconcludeerd worden dat het hebben van een mobiele versie van uw website erg belangrijk is om een goede positie te krijgen in de zoekresultaten van Google. Vindt u dat uw website nog niet mobielvriendelijk genoeg is en wilt u dat wij u daar bij helpen? Vraag dan nu een adviesgesprek aan.