HubSpot heeft allerlei producten om je marketing professioneler te maken. Zo biedt HubSpot ook e-mailmarketing. In dit blog leggen we uit wat je daarmee kan en hoe je eraan begint of het verbetert.
Waarom e-mailmarketing?
E-mailmarketing is, zoals de naam al zegt, marketing via e-mail. Dat kan ouderwets klinken, maar volgens onder andere HubSpot is het een van de meest effectieve methodes om je bedrijf levendig te houden. Met de juiste e-mailmarketing kan je de relatie met klanten goed houden en tegelijkertijd geld verdienen.
Om dit te bereiken is het noodzakelijk om je bestaande klanten waardevolle en relevante informatie te bieden die ze kunnen gebruiken bij het nemen van beslissingen om hun doelen te bereiken. Het draait dus meer om je klant dan om je eigen bedrijf.
En dat moet je volgens HubSpot vooral in je achterhoofd houden. Op die manier zullen je klanten niet alleen je e-mails lezen, maar ook uitkijken naar volgende mails.
Wat kan je met de e-mailmarketing software van HubSpot?
Om het kort samen te vatten: veel! Er is ontzettend veel mogelijk met e-mailmarketing, en HubSpot kan je helpen bij het maken van de juiste keuzes.
1. Campagnes
Allereerst is het mogelijk om e-mailcampagnes op te zetten. Hiermee kan je bijvoorbeeld klanten benaderen met content, zoals blogs, landing pages of whitepapers. De campagnes zijn volledig in te richten zoals jij dat wil en ze kunnen ook per persona verschillend zijn.
2. Templates
HubSpot biedt veel verschillende design-templates om je e-mails professioneel te laten ogen op elk apparaat. De templates werken door middel van een drag and drop editor, waardoor je makkelijk zelf dingen kan toevoegen en verplaatsen. Zo kan je zelf de kleuren kiezen, content toevoegen en afbeeldingen plaatsen.
3. Persoonlijke mails
HubSpot biedt met de e-mailmarketingsoftware ook de mogelijkheid om mailtjes toe te spitsen op elke klant. Zo kan je gebruik maken van de informatie die bekend is over die klant.
Dit kan bijvoorbeeld de status van de klant in het koopproces zijn, of doelen van de betreffende klant. Zo kan je ook gerichte relevante content meesturen. Het is ook handig als je weet op wat voor moment de klant het liefst benaderd wordt. Dan kan je de mail automatisch rond die tijd laten versturen.
4. A/B testen en analyses
Om e-mailcampagnes te optimaliseren, biedt HubSpot verschillende mogelijkheden om je mails te testen en te analyseren. Zo kan je onder andere een A/B test doen, waarmee je bijvoorbeeld kan onderzoeken welke onderwerpregel ervoor zorgt dat de meeste mensen de mail openen, of welke call to action het beste werkt.
Daarnaast kan je analyseren welke doelgroep de meeste e-mails opent op welke tijd en op wat voor apparaat. Zo leer je je klanten ook weer steeds beter kennen. Dit helpt ook mee voor het creëren van een customer journey map.
Beginnen met e-mailmarketing
Voor bedrijven die willen starten met e-mailmarketing, of die hun e-mailmarketing willen verbeteren, heeft HubSpot ook een stappenplan opgesteld.
1. Ken je publiek
Voor het versturen van een relevante mail is het belangrijk om je publiek te kennen. Hiervoor is het handig om te starten met het creëren van een buyer persona. Zo begrijp je beter wat je klanten willen en wat ze nodig hebben.
2. Bepaal je doelen
Waarschijnlijk heb je al een doel voor ogen met je campagne, maar verzamel ook wat context. Onderzoek wat je kan verwachten van je e-mailmarketing en stel de doelen van je e-mailmarketing daarop af.
3. Creëer een manier waarop mensen zich kunnen aanmelden voor de mail
Om te mailen is een maillijst handig. Een maillijst is een groep van klanten die toestemming hebben gegeven om relevante mails naar ze te sturen. Om zo’n lijst te hebben, moet je klanten de mogelijkheid geven zich op te geven voor die e-mails. Zorg ervoor dat dit dus op verschillende manier mogelijk is voor klanten.
4. Kies een campagne-type
Er zijn veel verschillende soorten e-mailcampagnes waaruit je kan kiezen. Kies degene die het beste bij je past en die het beste voor je klanten is. Dit kan bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief zijn, een mail met nieuwe producten of meerdere keren per week een interessant blog.