Jouw as a service model vereist een andere strategische aanpak en werkwijze die veel op service gebaseerde bedrijfseigenaren nooit helemaal begrijpen. Een servicegericht bedrijf verschilt namelijk aanzienlijk van een product gebaseerd bedrijf.
Zonder producten en voorraad moet je ideeën, immateriële activa en beloften verkopen. Daarom heet de online marketing strategie ook: service marketing. Ontdek 3 marketingactiviteiten die je moet implementeren voor jouw servicegerichte onderneming.
1. Vind jouw unieke marktpositie
Je moet weten wat jouw ‘as a service’ onderneming onderscheidt van de concurrentie. Dit is het beginpunt van jouw service marketing. Als je het niet ziet, moet je eraan werken en het een naam geven. Het moet anders zijn, duidelijk en meetbaar verschillend.
En het verschil kan niet zo vaag zijn als ‘kwaliteit’ en ‘klantenservice’. Dit kunnen prijs, leveringsgaranties, doorlooptijd of andere voordelen zijn die uniek zijn voor de manier waarop je dingen meer doet dan anderen. Wat je ook beslist, je moet het terugbrengen tot een paar duidelijke woorden, jouw centrale boodschap voor marketing en verkoop.
2. Zichtbaarheid vergroten
Je kunt je bedrijf niet laten wachten tot een toevallige ontdekking. Je kunt ook niet wachten tot klanten je in het telefoonboek of op Google vinden. Een nieuw bedrijf moet zich op meerdere manieren kenbaar maken. Je bedrijf heeft nu veel meer marketingkanalen dan in het pre-internettijdperk.
Er zijn verschillende mogelijkheden zoals social media, betaalde advertenties, e-mails, video’s en meer. Je hebt honderden manieren om markten te bereiken en je moet de meest voordelige en productieve kiezen. Afhankelijk van de aard van je servicegerichte onderneming en je doelgroep, kun je netwerken met collega’s, de belangen van de gemeenschap ondersteunen en lokale oplossingen delen.