Hoe pak je het aan?
Online marketing begint het met bepalen van een strategie. Het is daarom van groot belang om in elk geval de volgende zaken duidelijk te hebben.
- Doelgroep
Wie wil je bereiken? En waar kan je die mensen het beste bereiken?
- Boodschap
Wat wil je communiceren? Bepaal vooraf je boodschap en hou het eenvoudig.
- Doel
Wat wil je precies bereiken? Meer bezoekers op je website, langere bezoeken aan je website of meer naamsbekendheid?
- Budget
Hoeveel geld wil je eraan uitgeven? Door dit van tevoren te bepalen, kan je meer gericht kijken naar de kanalen en vormen die je wil inzetten voor online marketing.
Vormen en soorten online marketing
Er zijn ontzettend veel soorten online marketing. Op basis van de keuzes voor de doelgroep, boodschap, het doel en budget, kan je een keuze maken voor de vorm en de soort marketing. We lichten er een paar uit.
Social media marketing
Social media is een makkelijke en laagdrempelige manier om in contact te komen met je doelgroep. Het verhoogt de naamsbekendheid en biedt daarnaast ook de mogelijkheid tot interactie.
Digital advertising
Online reclame maken kan bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google, op websites of via social media. Een voorbeeld hiervan is affiliate marketing, waarbij een site die jouw producten of diensten promoot, wordt beloond wanneer personen daadwerkelijk naar jouw website gaan.
Contentmarketing
Voor online marketing is content nodig, zoals tekst, foto’s of video’s. Het is belangrijk om de content af stemmen op het doel en de doelgroep.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, heeft als doel om een website goed vindbaar te maken in Google. Dit gebeurt onder andere op basis van relevante zoektermen.
Email marketing
Hierbij wordt email gebruikt om berichten naar de doelgroep te sturen. Dit kunnen potentiële of huidige klanten zijn.
Enkele tips
- Consistentie
Om een boodschap via verschillende kanalen of in verschillende vormen goed over te laten komen bij de doelgroep, is het belangrijk dat de boodschap eenduidig en samenhangend is. Op die manier blijft de boodschap ook langer hangen.
- Call to action
Uiteindelijk wil je iets bereiken met je content. Het is daarom belangrijk dat een (potentiële) klant de mogelijkheid heeft om actie te ondernemen na het lezen of zien van de content. Zorg daarom bijvoorbeeld voor de juiste contactgegevens, een aanmeldknop of link naar de website.
- Up-to-date
De ontwikkelingen binnen de online marketing gaan snel. Het is geen eenmalige actie, maar een doorlopend proces. Het is daarom belangrijk dat de informatie en content die u verspreidt, up-to-date is. Dat zorgt voor autoriteit, vertrouwen en betere zoekresultaten in Google.
Online marketing uitbesteden
Je kunt natuurlijk ook je online marketing uitbesteden natuurlijk. Fueld biedt verschillende diensten aan op het gebied van marketing, afgestemd op uw bedrijf en wensen. Zo kun jij je richten op andere zaken.