Website optimaliseren: 7 tips
Optimaliseer ook je website! De 7 belangrijkste website optimalisatie factoren in 2022. ✓ Hoge score in Google ✓ Meer verkeer ✓Snelle laadtijd.
Google Ranking: deze top 10 factoren bepalen jouw score in de Google SERP. Optimaliseer je website en content voor meer organisch verkeer.
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Google is de meest populaire zoekmachine in de wereld. Je kan hoger klimmen in de zoekmachine resultaten van Google, doormiddel van bepaalde ranking factoren. Google gebruikt ongeveer 200 ranking factoren, om websites te rangschikken. Het is onmogelijk om al deze factoren te optimaliseren in je content.
Gelukkig zijn niet al deze ranking factoren even belangrijk en kun je je content optimaliseren rond de factoren die het meeste invloed hebben. In dit artikel werpen we een blik op de 10 beste factoren die jou kunnen helpen met het verbeteren van je Google Ranking.
Zoals je vast al weet is goede content goud waard. In het geval van Google Ranking Factors is dit ongetwijfeld ook een essentieel aspect. Bij het schrijven van unieke en frisse content, zal Google deze hoger rangschikken op de zoekmachine resultatenpagina. De zoekmachine resultatenpagina wordt ook wel SERP (Search Engine Result Page) genoemd. Als jouw content niet uniek is, dan kan je ook geen hoge(re) ranking in Google verwachten. Onderstaand worden een aantal aspecten toegelicht wat ook belangrijk is voor de content optimalisatie.
Google heeft onlangs bevestigd dat zijn artificial intelligence aangedreven algoritme RankBrain de op twee na belangrijkste factor is bij het bepalen waar een webpagina in de zoekresultaten terechtkomt. RankBrain analyseert gebruikersactiviteit met zoeklijsten om de relevantie en kwaliteit te beoordelen. Zo is het dus essentieel om te weten wat voor jouw publiek belangrijk is om authentieke, hoogwaardige inhoud te creëren die in de behoeften voorziet. Zonder kwaliteit en relevantie zal RankBrain jouw inhoud niet naar de top van een SERP duwen.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de lengte van een tekst impact heeft op de score in de zoekresultaten. Gemiddeld ranken teksten met 1.890 woorden op de eerste pagina. Dat gezegd te hebben, is er geen vastgestelde regel over de woordlimiet waaraan je moet voldoen tijdens het schrijven van teksten. Een effectievere manier om te bepalen of je tekst waardevol is, is door inhoudelijk te kijken naar de diepgang van je tekst. Wordt het onderwerp tot in detail behandelt? Google geeft voorkeur aan pagina’s die de vraag van een gebruiker optimaal beantwoorden en gedetailleerde oplossingen aanbieden.
Een andere manier om de kwaliteit van de inhoud te verbeteren, is door het fris en bijgewerkt te houden. Dit doe je door regelmatig je teksten te updaten en nieuwe informatie toe te voegen. Je geeft dan een positief signaal af aan de zoekmachine. Relevantie en versheid van inhoud is belangrijk, vooral als het gaat om onderwerpen omtrent nieuws of trends. Voor dergelijke onderwerpen geeft Google namelijk de voorkeur aan pagina’s met de nieuwste informatie.
SEO optimalisatie gaat niet alleen over optimale content marketing. Het vereist daarnaast nog kleine factoren waar je rekening mee moet houden om de crawlers op je website goed te laten indexeren. Om te beginnen moet een website goed gecodeerd zijn om snel te werken. Ook is het belangrijk dat (technische) SEO instellingen correct worden geconfigureerd. Denk ook aan een goede websitestructuur.
Daarnaast kunnen websites meerdere versies hebben. Crawlbots beschouwen het als verschillende pagina’s. Dit veroorzaakt problemen als dubbele inhoud. Het is daarom essentieel om een redirect in te stellen naar de enige versie van de site, een zogeheten 301. Er moet ook gecontroleerd worden of alle pagina’s geïndexeerd kunnen worden en indien nodig de machtigingen in het robots.txt-bestand bij te werken.
Als het gaat om SEO zijn zoekwoorden en de zoekwoorden analyse nog steeds een belangrijke factor voor de SERP. Zoals je waarschijnlijk wel weet, wordt de AI achter het algoritme van Google steeds slimmer. Google verwacht meer hoogwaardige content dan inhoud vol met zoekwoorden zonder echte waarde. Het is niet alleen meer het belang van het gebruik van het zoekwoord, maar ook de achterliggende intentie van het zoekwoord. De zogeheten ‘searchquery’ (zoekintentie) van de zoeker.
Er zijn verschillende zoekwoordanalyse programma’s als Ahrefs, SEMrush of MOZ, die je erbij kunnen helpen om een plan te ontwikkelen en relevante onderwerpen te vinden voor jouw doelgroep. Daarnaast kun je ook zoekwoorden in titels, koppen en teksten plaatsen om je positie hoger te krijgen. Maar je kan niet alleen op het zoekwoord vertrouwen. Kwaliteit staat voorop bij de plaatsing van zoekwoorden. Deze twee factoren moeten hand in hand werken om betere ranking resultaten te generen.
Het optimaliseren van je afbeeldingen op je website biedt vele voordelen. Afbeeldingen bieden meer functies dan alleen het verrijken van de tekst. Je afbeeldingen kunnen bijvoorbeeld een hogere score in Google genereren. Dit lijdt weer tot meer organische verkeer op je website. Om dit te realiseren heeft Google wel hulp van jou nodig. Google ziet de afbeeldingen namelijk niet en heeft dus informatie nodig om vanuit de websitecode te kunnen lezen wat er op de afbeelding staat. De volgende punten zijn belangrijk hiervoor:
Bestandsnaam: De bestandsnaam wordt door de zoekmachine gebruikt als hint. Het is daarom essentieel om een relevante bestandsnaam te linken aan je afbeelding.
Alt-tag: Dit is een belangrijk onderdeel voor de afbeelding optimalisatie. Je geeft hier met de belangrijkste zoekwoorden waar de afbeelding over gaat. Als mensen gebruik maken van Google Images en jouw afbeelding komt op een prominente plek te staan, kan dit zomaar tot een conversie leiden.
Title-tag: Als bezoekers over de afbeeldingen bewegen zien zij deze title tag. Als je nog niet bent begonnen met het optimaliseren van je afbeeldingen is het zeker de moeite waard.
Naast geoptimaliseerde content is de linkstructuur van jouw website ook essentieel. Google’s ranking algoritme hecht veel waarde aan links. Ze vormen een belangrijk onderdeel voor het rankings algoritme van Google. Het is een manier voor de Google-crawler om jouw website te vinden en te indexeren. Daarnaast gaan content en linking hand in hand, webpagina’s zonder (back)links krijgen namelijk minder organische verkeer.
Interne links zijn links die naar een andere pagina in jouw website verwijzen. Een voorbeeld is het plaatsen van een interne link op je homepage dat naar een categoriepagina in je website verwijst. Indien bezoekers erop klikken blijven ze binnen jouw website. Het is belangrijk om veel interne links toe te voegen. Hierdoor creëer je een duidelijke hiërarchische structuur. Dit beïnvloedt de gebruikservaring van een bezoeker op een positieve wijze. Vanuit de blogs link je onderling ook. Heb je pillar content? Dan creëer je eenvoudig onderwerp clusters door van de pillar page naar de desbetreffende blogs te linken en andersom.
Het plaatsen van externe links is een belangrijke factor voor elke SEO-strategie. Kort gezegd, externe links zijn links naar een andere website. Een voorbeeld hiervan is, wanneer je op je website een link plaatst naar je LinkedIn-pagina. Als de bezoeker op de externe link klikt verlaat de bezoeker jouw website. Zorg er daarom voor dat je deze link laat openen in een nieuw tabblad.
Naast interne en externe links, zijn backlinks van belang voor de autoriteit van jouw website. Ook hier wil je kwalitatieve en unieke backlinks hebben van website met het liefst een hoge domain authority. Backlinks zijn links van een externe website naar jouw content. Zorg er voor dat je een backlink krijgt van verschillende partijen (uniek) en dat ze relevant zijn (kwalitatief). Daarnaast wil je ook do-follow links. Alleen dan geeft de link waarde door. Hoe meer relevante websites een link naar jouw website plaatsen, des te meer jouw website door de zoekmachines wordt gewaardeerd.
Binnen het linkprofiel zijn ankerteksten van belang. De ankertekst is de tekst waar de link uit bestaat. Je wilt deze gekoppeld hebben aan het zoekwoord op de achterliggende pagina. Is het een externe link? Zorg er dan voor dat de ankertekst weergeeft waar de achterliggende pagina over gaat. Dit verhoogt jouw waarde in de zoekmachine.
Featured snippets zijn korte fragmenten die bovenaan een Google SERP verschijnen om snel de vraag van de gebruiker te beantwoorden. De featured snippet krijgt circa 8% van alle klikken dat gerelateerd is aan de zoekopdracht. Om deze prominente plek te bemachtigen, is het belangrijk dat je inhoud van hoge kwaliteit en relevant is. Ook moet de tekst gecontroleerd worden door Google Search Console. Daarnaast is het essentieel om consistent te blijven met de inhoudspublicatie. Het vereist veel geduld, maar het is zeker de moeite waard. Wanneer je de featured snippet plek hebt verdiend, kan je een grote toename in zichtbaarheid, merkautoriteit en organisch verkeer genereren.
Als je een website vernieuwing inplant, zorg er dan voor dat snelheid in je prioriteitenlijst staat. Want een paar microseconden van de laadtijd om op jouw site te komen, kan een aanzienlijk verschil maken voor jouw ranking. Google wil dat jouw website snel laadt en een uitstekende gebruikservaring biedt voor jouw publiek. Je kunt bijvoorbeeld afbeeldingen comprimeren of video’s plaatsen op YouTube, in plaats van op de pagina. Ook het minderen van plugins werkt bevorderend. De laadsnelheid van de website is dus van groot belang.
De website beveiliging is een belangrijke Google-rankingfactor. Google probeert gebruikers te beschermen tegen sites die een bedreiging kunnen vormen. Als gevolg hiervan hebben beveiligde websites een groter voordeel ten opzichte van onveilige websites. Een SSL-certificaat (Secure Sockets Layer) is verplicht voor websites die gebruikersgegevens en betalingsgegevens verzamelen. Het versleutelt alle gegevensoverdrachten, zodat deze niet worden gestolen.
Naast de snelheid van jouw website is het ook belangrijk om je website mobielvriendelijk te maken. Google heeft namelijk een mobile-first index geïmplementeerd. Voorheen gebruikte Google de desktopversie als de primaire indexering, maar met 3.7 miljard mobiele internetgebruikers in de wereld heeft Google deze omslag gemaakt. Dit betekent dat de mobiele versie van veel sites belangrijker en nuttiger wordt geacht dan de desktopversie. Dus als je je ranking wilt verhogen, is je website in mobielvriendelijke modus te maken een effectieve manier.
Het creëren van hoogwaardige inhoud op je website heeft geen invloed als gebruikers en website crawlers niet op je website kunnen navigeren. Daarom is het van belang dat je website een duidelijke hiërarchische structuur heeft en nadruk legt op de gebruikerservaring. Zoals eerder genoemd is het interne linkprofiel hier een voorbeeld van. Ook zijn duidelijke call to actions een essentieel onderdeel in de navigatiestructuur op jouw website.
Tegenwoordig hangt de rangorde af van de belangrijkste zoekwoordconcurrentie. Websites die geen concurrenten hebben, worden gelijktijdig gerangschikt na de indexering. Als de zoekwoordgroep te concurrerend is, wordt het lastiger om het te rangschikken. Hierdoor kan de gewenste positie van een pagina een onhaalbaar doel zijn. Het kan 3 tot 6 maanden duren voordat jouw website hoog in de zoekresultaten scoort of überhaupt resultaat ziet. Alhoewel het sneller kan. Dit gebeurt pas wanneer je jouw website optimaliseert voor Google, of de vernieuwde pagina’s handmatig indient in Google Search Console.
Wil je ook jouw website optimaliseren voor deze top 10 Google Ranking factoren? Je kunt ervoor kiezen om zelf direct aan de slag te gaan. Je moet er voortdurend tijd in steken om jouw website en content actueel te houden. Heb je niet de juiste mensen in huis? Of heb je niet voldoende tijd om hier goed mee aan de slag te gaan?
Dan kun je ervoor kiezen om jouw Google Ranking uit te besteden. Bekijk hoe Fueld jou kan helpen bij het optimaliseren van jouw website met het MaaS concept. Een marketingmethode van maar liefst 6 op elkaar afgestemde marketingonderdelen binnen één team. SEO optimalisatie, content creatie en een optimale marketingstrategie om voortdurend hoog te scoren in Google.
Optimaliseer ook je website! De 7 belangrijkste website optimalisatie factoren in 2022. ✓ Hoge score in Google ✓ Meer verkeer ✓Snelle laadtijd.
LinkedIn advertising en Google Ads hebben veel voordelen, maar wat zijn hierin de verschillen? Enkele factoren die u mee kunt nemen in uw...
Gebruik Yoast SEO. Ondersteuning voor geoptimaliseerde content. Krijg SEO suggesties, verbeter de leesbaarheid en scoor hoog in Google.