Google Ranking: met deze top 10 factoren scoor jij hoog in de zoekmachine
Google Ranking: deze top 10 factoren bepalen jouw score in de Google SERP. Optimaliseer je website en content voor meer organisch verkeer.
Optimaliseer ook je website! De 7 belangrijkste website optimalisatie factoren in 2022. ✓ Hoge score in Google ✓ Meer verkeer ✓Snelle laadtijd.
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Is jouw website al klaar voor de toekomst? Er zijn een aantal belangrijke factoren die dit jaar geoptimaliseerd moeten worden.
Deze 7 tips als onderdeel van jouw online marketing strategie zijn volgens ons de belangrijkste factoren dit ervoor gaan zorgen om jouw website te optimaliseren, zodat die ook dit jaar weer optimaal kan presteren!
Voordat we dieper ingaan op een aantal relevante factoren, vertellen we je eerst wat meer over Google Page Experience, dat sinds 2021 is opgenomen in het algoritme van de zoekmachine. Page Experience is de benaming voor een set factoren die gaat over de ervaring die een gebruiker op een website heeft.
Met de introductie van deze factoren in het algoritme zal de gebruikerservaring een grotere rol gaan spelen bij de beoordeling van websites. Hoe hoger de gebruiksvriendelijkheid van je website is, hoe beter je website zal scoren in de zoekresultaten.
De eerste twee factoren die we zullen bespreken – over de snelheid en mobielvriendelijkheid van je website – hebben te maken met gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast is het belangrijk om de beveiliging van je website op orde te hebben om geen verrassende content aan je bezoekers te tonen, zoals irritante pop-ups.
Maar ook de andere factoren die we noemen, hebben er eigenlijk allemaal wel in meer of mindere mate mee te maken. Goed om in je achterhoofd te houden bij het optimaliseren van je website!
Hoe langer de pagina’s op je website moeten laden, hoe minder de gebruikerservaring zal worden. Dat heeft invloed op hoe hoog je in de zoekresultaten zal eindigen, maar ook op de hoeveelheid conversies.
Bezoekers zullen bij het bezoeken van een langzame pagina sneller terugkeren naar de zoekresultaten en je website in het vervolg ook links laten liggen.
53% van de bezoekers van mobiele sites verlaten een website als het langer dan drie seconden duurt om een pagina te laden. Houd de snelheid van je website dus regelmatig in de gaten. Dat kan je bijvoorbeeld analyseren met Google Page Speed.
Een van de dingen waarmee je bijvoorbeeld rekening kan houden, is de grootte van je afbeelding. Maak die niet onnodig groot. Het kan veel tijd kosten om die te laten zien.
Natuurlijk moet de kwaliteit van de foto wel behouden worden, maar vaak wordt dat wel aangegeven. Image Compressor is een handige tool om afbeeldingen te verkleinen voor het internet!
Ook een belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring op een website, is de mobielvriendelijkheid. Tegenwoordig worden websites in de meeste gevallen bezocht via mobiele telefoons. dat gaat tegenwoordig al om meer dan 50%.
Als een website er dan niet goed uitziet, of niet goed werkt, vermindert dat de gebruikerservaring aanzienlijk. Zorg er dus voor dat je website geschikt is voor mobiel verkeer.
Dat houdt in dat de tekst binnen de breedte van het scherm valt – zodat bezoekers niet steeds van links naar rechts hoeven te swipen, – dat teksten niet te lang zijn en dat het design meeschaalt met de beeldschermgrootte.
Ook het formaat van de afbeeldingen moet aan het platform worden aangepast, dit heet ook wel responsive webdesign.
Ook deze factor past goed bij de gebruikerservaring. Hoe beter je je namelijk op de kwaliteit van je website focust, (en daardoor de websitebezoeker zo goed mogelijk helpt) hoe beter de gebruikerservaring van een bezoeker zal zijn.
Maar ook Google moet natuurlijk begrijpen dat jouw website van kwaliteit is. De zoekmachines worden steeds beter in het analyseren daarvan. Zo herkennen de algoritmes tegenwoordig niet alleen losse zoekwoorden, maar snappen ze ook steeds beter de context waarin het zoekwoord staat.
Het heeft dus minder zin om met losse zoekwoorden te gaan strooien om hoger in de resultaten te eindigen. Verdiep je bijvoorbeeld ook in gerelateerde zoekwoorden.
Zorg ervoor dat jouw website echt relevante informatie bevat, en antwoorden op de vragen van relevante bezoekers.
Zo kan je je website optimaliseren, en is de kans ook groter dat je uiteindelijk op plek ‘zero’ verschijnt in de zoekresultaten, ofwel in de featured snippet, die Google toont als eerste antwoord op een vraag in de zoekmachine, nog voor de website op de eerste plek.
Naast kwalitatieve inhoudelijk content, is het ook van belang dat je de titels en omschrijvingen van je website optimaliseert. Dit valt onder technische SEO. De meta-omschrijving geeft bijvoorbeeld aan waar een pagina over gaat.
Die omschrijving zie je in de zoekresultaten terug. Bezoekers kunnen zo snel zien of jouw pagina daadwerkelijk relevant voor ze is, en ook zoekmachines kunnen makkelijker indexeren waar jouw pagina over gaat.
Door het gebruik van goede meta-omschrijvingen klikken mensen sneller door naar jouw website, in plaats naar die van jouw concurrent!
Ook visuals moet je een omschrijving meegeven. Wanneer deze niet laden, komt de ALT text in beeld. Zorg er voor je de het zoekwoord hierin verwerkt. Deze tekst geeft ook Google structuur, zodat de zoekmachine beter begrijpt waar jouw pagina over gaat.
Titels moeten kort en krachtig zijn, en duidelijk aangeven waar een pagina over gaat. Heb je een pagina over een software-update? Zorg er dan voor dat dat in de titel duidelijk wordt, en begin in de titel niet over de nadelen van andere software.
Ook de koppen en tussenkopjes zijn belangrijk voor gebruikers en zoekmachines. Maak daarin, net als in de titels van pagina’s, meteen duidelijk waar een bepaald stuk tekst over gaat. Zorg er ook voor dat je werkt met koppen als H1 – H6, om aan te geven of het een kop, subkop of subsubkop gaat. Zo kan ook een zoekmachine te tekst nog beter indexeren.
Ook linkbuilding blijft van belang. Deze strategie bestaat uit het verwerven van backlinks.
Zorg er wel voor dat je je hiermee op de kwaliteit focust, want het gaat niet per se om de hoeveelheid backlinks, maar meer over de relevantie van de links die naar jouw website gaan.
Een link van een website met een hoge autoriteit zal meer doen voor je vindbaarheid. Een soort online mond-tot-mondreclame dus.
Maar ook een goede linkstructuur is van belang. Door pagina’s van je website op een duidelijke en relevante manier aan elkaar te linken, wordt je website voor zoekmachines betrouwbaarder. Dit zijn interne links.
Een krachtige interne linkstructuur ontwikkel je door te werken met topic clusters. Analyseer welke (combinaties van) zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw organisatie, en waar je op gevonden wil worden door je bezoekers, en maak daarvoor verschillende clusters van content.
Zorg ervoor dat die verschillende pagina’s naar elkaar linken. De pagina die de gehele topic omschrijft, heet de pillar page. Zorg er voor dat alle supbonderwerpen verbonden zijn maximaal één pillar page. Link vanuit de pillar page ook naar deze blogs.
Je hebt dan geen website met een aantal lukrake pagina’s over verschillende onderwerpen. Zorg er wel voor dat ook de links zelf een relevante ankertekst bevatten, zoals de titel van een pagina, en niet ‘klik hier’. Zo zal Google zien welke trefwoorden eruit springen op jouw website.
Naast backlinks en interne links, zorgen ook externe links voor website optimalisatie. Externe links verwijzen naar een pagina buiten jouw website. Het liefst wil je ook kwalitatieve externe links. Domeinen met een hoge rating bijvoorbeeld. Dit verhoogt de rating van jouw eigen website.
Zoals hierboven benoemd, is het belangrijk om zoekwoorden te hebben op jouw website. Hiermee kun je de online vindbaarheid verbeteren. Waar wil je op gevonden worden? Waar kan jij waarde toevoegen? Dit onderzoek in een zoekwoorden onderzoek. Verwerk die zo duidelijk mogelijk in een tekst.
Hier zit echter wel een ‘maar’ aan vast, want het heeft geen zin om zo veel mogelijk te gaan strooien met jouw zoekwoorden. In de beoordeling van teksten op je website wordt namelijk ook de context steeds belangrijk, zoals eerder op deze pagina benoemd.
Dit heet semantic search, wat kortweg inhoudt dat zoekmachines beter woorden kunnen beoordelen in de bijbehorende context. Goed leesbare content wordt dus steeds belangrijker.
Je moet je met het gebruik van zoekwoorden echt richten op je bezoeker. Wat heeft je bezoeker nodig? Welke vraag heeft je bezoeker? Zorg ervoor dat je daar een relevant antwoord voor hebt, in plaats van het overmatig gebruiken van je zoekwoorden.
Hoe natuurlijker je de zoekwoorden gebruikt, hoe beter Google kan inschatten hoe relevant jouw pagina is voor een zoekterm. Daarbij staat de relevantie van het zoekwoord tegenwoordig voorop.
Gesproken zoekopdrachten, bekend onder voice search, zijn nog steeds een trend, en de techniek daarvoor wordt ook steeds beter, dus waarschijnlijk zal de trend niet zomaar overwaaien.
Zorg er dus voor dat je je content ook afstemt op hoe vragen gesteld worden bij gesproken zoekopdrachten.
Zoekopdrachten in tekst zijn meestal korter dan gesproken zoekopdrachten. Zorg er dus voor dat je je ook richt op langere combinaties van zoekwoorden, waarvoor jouw website specifiek waarde kan toevoegen.
Naast deze factoren die relevant zijn om jouw website te optimaliseren, blijven andere factoren natuurlijk ook van belang. Denk hierbij aan de zichtbaarheid van je organisatie op social media.
Wil jij ook jouw website optimaliseren? Deze tool meet jouw website door op het gebied van SEO, snelheid, mobiel vriendelijkheid en beveiliging. Aan de hand van een score en aanbevelingen start jij direct zelf met het optimaliseren van jouw website.
Google Ranking: deze top 10 factoren bepalen jouw score in de Google SERP. Optimaliseer je website en content voor meer organisch verkeer.
Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop zich nog steeds onderscheidt van de concurrentie? Wij hebben 9 webshop optimalisatie tips voor een succesvolle...
In HubSpot kun je gemakkelijk je social media marketing beheren en optimaliseren. In deze blog leggen we je uit hoe!