Doelgroep bepalen
Bij het bepalen van de doelgroep wordt er gekeken naar het bestaande klantprofiel, het gedrag en in welke fase zij zich bevinden in de customer...
In HubSpot kun je gemakkelijk je social media marketing beheren en optimaliseren. In deze blog leggen we je uit hoe!
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Social media krijgt binnen steeds meer bedrijven een grote rol in de marketingstrategie. Social media is belangrijk en mag niet missen in je marketingstrategie. Maar hoe zorg je ervoor dat je optimaal gebruik maakt van social media?
Dat doe je door gebruik van een CRM en marketing tool als HubSpot. Deze heeft namelijk een eenvoudige functie om jouw social media marketing te boosten. In dit blog leggen we uit wat social media marketing is, waarom het belangrijk is en hoe je HubSpot social media optimaal gebruikt.
Social media marketing is het geheel van acties met betrekking tot het promoten van je bedrijf en producten op verschillende social mediakanalen, zoals Facebook, Twitter en Instagram.
Het delen van content via die kanalen is bedoeld om je bedrijf meer bekendheid te geven, om producten of diensten te verkopen en om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Dat laatste is een specifiek kenmerk van social media ten opzichte van andere kanalen waar je je bedrijf promoot.
Social media gaat over het in contact komen met je doelgroep op online plekken waar zij sociaal actief zijn.
Er zijn veel redenen om te beginnen met social media marketing:
1. Verbeter je naamsbekendheid
Er zijn wereldwijd meer dan 3,6 biljoen mensen actief op social media. Door op die plekken relevante content en informatie te delen over je bedrijf, creëer je meer naamsbekendheid.
2. Genereer leads en start gesprekken
Doordat je je bedrijf promoot onder mensen die misschien wel geïnteresseerd zijn, verhoog je de kans op aankopen en nieuwe klanten. Ook is het op social media makkelijker om in gesprek te gaan met je doelgroep.
3. Verbeter de relatie met klanten
Op social media kan je de kans benutten om de relatie met je klanten te behouden en uit te bouwen. Dit kan bijvoorbeeld door te reageren op posts en door ze te helpen met eventuele vragen.
4. Leer van je concurrenten
Op social media kan je je concurrenten in de gaten houden en van ze leren. Zo kan je zien hoe ze producten promoten, met wat voor campagnes ze bezig zijn of hoe ze omgaan met hun doelgroep. Zo leer je over wat werkt, en kan je zorgen voor een unieke promotie.
5. Storytelling
Het opzetten en vertellen van verhalen wordt ook steeds belangrijker. Door een verhaal te delen, creëer je een stukje beleving bij je merk. Social media leent zich uitstekend voor het delen van die verhalen.
Voor je begint met social media marketing is het belangrijk om een aantal dingen op een rijtje te zetten:
1. Onderzoek je doelgroep
Dit geldt niet alleen voor marketing op social media, maar voor je gehele marketingstrategie. Het is belangrijk om te weten wie je publiek is, zodat je kan inspelen op hun behoeftes en interesses. HubSpot biedt een tool voor het creëren van een buyer persona.
2. Bepaal welke social media kanalen je wil gaan gebruiken
Er is niet per se een goed of fout, maar het is wel goed om te weten waar je publiek het meest te vinden is en welk kanaal ze gebruiken voor welke doelen.
3. Bepaal je doelen
Het bepalen van doelen voor je social media marketing is belangrijk, zodat je makkelijk je resultaten kan meten. HubSpot wijst op de SMART doelen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.
HubSpot hanteert de SMART formulering. Op die manier kan je efficiënt en concreet bezig met je doelen en verwachtingen.
Vervolgens kan je aan de slag met je social media strategie. In HubSpot kun posts creëren en publiceren aan de hand van een zelf aangemaakt template. Zo heb je altijd consistent dezelfde post lay-out. De inhoud van deze templates kun je eenvoudig vullen met de juiste tekst, emoji’s en hashtags.
Daarnaast kun je vanuit HubSpot social media eenvoudig blogberichten op landingspagina’s koppelen die je middels HubSpot hebt geplaats. Maar ook inhoud dat via andere platformen is gedeeld, kun je gemakkelijk toevoegen door de inhoudslink te selecteren en in het tekstvlak in te voegen.
Vanuit deze HubSpot tool zie je gelijk een post preview, inclusief de metadata als afbeelding, titel, meta beschrijving en link. De afbeelding voeg je al binnen een paar klikken toe en verschillende formats worden ondersteund (png, jpg, jpeg, gif).
Daarnaast kun video’s invoegen, landen en talen selecteren voor Facebook posts en een voorbeeld van het bericht inzien. Daarna plaats je het bericht, of plan je het automatisch in. Je kunt dus gemakkelijk al een aantal posts klaarzetten!
Hou de volgende punten in de gaten, zodat je optimaal gebruik maakt van de kanalen:
Gebruik op alle kanalen het logo van je bedrijf als profielfoto. Zo weten mensen meteen met wie ze te maken hebben, en is je bedrijf consistent op alle platformen.
Als mensen je willen opzoeken of noemen op social media, zullen ze als eerst op zoek gaan naar je bedrijfsnaam. Dat is immers de naam die mensen van je weten. Gebruik die daarom ook als gebruikersnaam.
Dit kan verschillen per medium, maar zorg dat je regelmatig genoeg post om gezien te worden. Zo ziet het publiek ook dat je actief bent op social media. Zorg hierbij voor:
Het is een sociaal netwerk, en daarom uitermate geschikt om in contact te komen met je doelgroep. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je relevante gebruikers tagt en dat je snel genoeg reageert op vragen of opmerkingen. Eventueel kan je je publiek ook vragen om feedback, of winacties delen onder je volgers.
Omdat je marketing niet alleen uit social media, maar ook uit ander kanalen bestaat, kan het goed zijn om te linken binnen je marketingkanalen. Zo kan je onderaan je mail je social media-kanalen promoten. Daardoor weet je doelgroep van het bestaan van de accounts af, en kunnen ze je volgen waar ze dat zelf willen.
Social media wordt in eerste instantie gebruikt om te connecten met je doelgroep, maar door call to actions te plaatsen, kan je ook gelijk impact maken. Let er hierbij wel op dat dat niet te vaak of te opdringerig wordt gedaan. Het gaat immers in eerste instantie om het creëren en onderhouden van een goede band met je doelgroep.
Ook hier besteden wij als HubSpot partner ruime aandacht aan. Er valt namelijk veel kennis te halen uit social media-analyses. Als je doelen hebt gesteld, kan je makkelijk kijken of die behaald zijn en waar eventueel meer aandacht aan moet worden besteed.
De analyses van social media gaan bijvoorbeeld over je likes, volgers, profielweergaves en interactie op social media. Er zijn verschillende manieren om deze zaken te checken. HubSpot licht er in hun blogs een aantal uit, waarmee je onder andere Twitter, Facebook en Instagram in de gaten kan houden.
Bij het bepalen van de doelgroep wordt er gekeken naar het bestaande klantprofiel, het gedrag en in welke fase zij zich bevinden in de customer...
Maak gebruik van LinkedIn Automation. Bespaar tijd, verbeter het bereik, efficiënt contacten beheren en zicht op je data analyse.
Boost jouw service marketing. 3 marketingactiviteiten die zorgen voor de oplossing voor jouw huidige marketingcapaciteit. ✓Unieke marktpositie ✓Meer...