Relevante ankerteksten: waar moet je op letten?
De ankertekst: hoe moet je die inzetten? En hoe schrijf je een goede ankertekst? Verbeter jouw SEO score met waardevolle hyperlinks.
Zet KPI’s in op social media. Voor een verbeterende campagnes, meetbare doelstellingen en kwalitatief zicht op wie je website bezoekt.
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Hoe zorgt jouw bedrijf voor interactie met je doelgroep op je online kanalen? Door een duidelijke strategie waarin je doelen stelt en je KPI’s meet, haal je meer uit je online aanwezigheid.
Wil je bijvoorbeeld hogere betrokkenheid, interessante leads genereren of klanten langer behouden? In dit blog leggen we voor de B2B sector uit hoe je dat doet middels KPI’s voor social media.
Voordat je de KPI’s uit kunt meten, is het belangrijk dat je weet naar welke KPI’s je moet kijken. Dit hangt af van de doelen die je vooraf opgesteld hebt. Is dit (nog) niet duidelijk? Gebruik de informatie in dit blog om je volgende campagne mee uit te werken, zodat je direct een goede start maakt.
Er zijn een aantal doelen die je voor je social kanalen opstelt en deze kunnen voor elk platform verschillen. Zo is in de B2B sector LinkedIn heel geschikt om leads te genereren, waar Instagram ingezet wordt om interactie met je doelgroep te creëren. Je kunt globaal de volgende 4 doelen opstellen voor je socials:
Wil je meer bekendheid voor je merk? Dan pak je dit aan door in je content (zowel social posts als advertenties) de nadruk te leggen op wie jouw team is en waar jouw merk voor staat. Zet hier bijvoorbeeld je merkbelofte bij in.
Daarbij kun je gebruikmaken van merkpecifieke hashtags. Hierdoor creëer je een verbindende factor die jouw doelgroep aan elkaar en jouw merk bindt. Let er wel op dat je altijd vanuit het oogpunt van je doelgroep redeneert.
KPI’s die je hiervoor opstelt zijn:
Een andere manier waar je social media voor in kunt zetten, is als informatief kanaal. Denk aan nieuws, events of trends en updates binnen de niche waarin jouw bedrijf actief is. Hiermee houd je de doelgroep op de hoogte van de laatste ontwikkelingen die er spelen, waar zij eventueel ook mee te maken krijgen en alvast op kunnen anticiperen.
KPI’s die je hiervoor opstelt zijn:
Klanten werf je niet zomaar. Daar moet je vertrouwen voor opbouwen. Dat doe je door referentieverhalen te delen, of klantcase video’s aan te bieden.
Dit is authentieke content die jouw doelgroep laat zien dat andere bedrijven zoals zij, de stap al hebben genomen en wat dit hen oplevert. Dit vergroot de kans dat een prospect eerder klant bij je wordt. Maar hoe meet je vertrouwen?
KPI’s die je hiervoor opstelt zijn:
Je bestaande klanten mag je niet vergeten klanten. Het kost namelijk minder effort om klanten die al bij je binnen zijn, te overtuigen van jouw diensten. Maar toch moet je hier wel aandacht aan besteden.
Dit doe je middels retentiemarketing. Deze loyaliteit kun je meten, bijvoorbeeld middels de gemiddeld levenscyclus van een klant. Maar je kunt ook de loyaliteit van je doelgroep meten.
KPI’s die je hiervoor opstelt zijn:
Het hoofddoel dat je met jouw bedrijf wilt bereiken is natuurlijk klanten werven. Leadgeneratie B2B kan op verschillende manieren. Dit kun je daarom ook meten aan de hand van een aantal KPI’s.
KPI’s die je hiervoor opstelt zijn:
De KPI’s en doelen die je opstelt, zijn afhankelijk van de customer journey waarin de prospect of klant zicht bevindt. Wil je meer omzet? Dan focus je op leadgeneratie. Maar merk je dat de lifecycle van je klanten laag is en wil je deze verlengen? Dan focus je op de loyaliteitsfase.
Je meet de impact van je online marketing campagnes veelal op de social platformen zelf. Denk hierbij aan:
Daarnaast is er ook nog de data van het verkeer dat via de socials op je website terecht komt. Dit kun je tracken in Google Analytics. De bijbehorende KPI is het conversieratio. Daarnaast kun je ook kijken naar het conversiepad.
De business sector maakt niet gebruik van dezelfde KPI’s als de consumentenmarkt. Voor B2B geldt dat social media met name wordt ingezet als medium om zichtbaarheid te creëren. De KPI’s waar je naar kijkt, zijn dan interacties, klikken, impressies en het aantal gedeelde berichten.
Hieronder volgt een globaal overzicht van de KPI’s die je in kunt zetten. Deze hangen zoals gezegd af van de klantreis waar prospects en klanten doorheen gaan, als ook het doel van je online marketing campagnes.
We hebben in dit blog de focus liggen op social media, maar ook je e-mail marketing valt onder je online marketing strategie. Hier zet je even goed KPI’s voor op.
Bekendheid | Overweging | Conversies |
Merkbekendheid
Meer mensen leren je producten, services, bedrijf of evenement/webinar kennen |
Websitebezoeken
Ik wil dat meer mensen een pagina bezoeken op mijn website |
Genereren van Leads
Ik wil meer potentiële klanten |
KPI: Weergaven, volgers, tags, traffic, zoekvolume van je merknaam | KPI: Traffic | KPI: Aantal ingevulde forms of gedownloade items |
Interesse
Meer mensen tonen interesse en interactie met mijn bedrijf |
Videoweergaven
Je campagne wordt getoond aan mensen waarvan de kans het grootst is dat ze jouw video’s bekijken. |
Websiteconversies
Ik ben op zoek naar meer bestellingen, registraties of downloads. |
KPI: Likes, shares, comments, unieke bezoekers per maand, inschrijven, open ratio | KPI: Weergaven | KPI: Aantal ingevulde forms of gedownloade items, ROI, kosten |
Klantbetrokkenheid
KPI: Likes, comments, shares, hashtags, weergaven |
De adder onder het gras is dat je niet alleen naar de data van de opgestelde KPI’s moet kijken. Dat wil zeggen: ook de kwaliteit van de cijfers speelt een rol. Eén share door een bedrijf binnen de doelgroep is meer waard dan 10 shares door een willekeurige connectie.
Daarom is het belangrijk dat je altijd verder kijkt dan wat de cijfers laten zien. Deze informatie zet je in naast de analyses op de sociale platformen en Google Analytics.
Je kunt eenvoudig aan je kwalitatieve data komen middels marketing automation. Dit geldt het meeste voor je advertenties op sociale kanalen. Hier zet je marketing tools voor in. Hierdoor kun je niet alleen inzien hoeveel kliks je campagne oplevert, maar ook wat het klikpad is dat de persoon op je website heeft afgelegd.
Als je kwalitatieve data uit social posts wilt halen, kun je kijken naar de inhoud van reacties of wie de organische posts hebben gedeeld. Zijn het positieve comments? En deelt jouw doelgroep de berichten? Dan weet je dat de cijfers goed zijn.
Wil je ook weten of de (contact)persoon tot een bedrijf binnen jouw doelgroep valt? Dan kun je kiezen voor SalesFeed. Dit is een IP-tracking tool die bedrijven op jouw website herkent.
Je kunt het klikpad inzien en zelf instellen aan welke voorwaarde de bezoeker moet voldoen om in het bedrijvenoverzicht als interessant gemarkeerd te worden. Zo filtert de marketing eenvoudig kwalitatieve leads voor de sales.
Met de inzet van KPI’s, verbeter je de samenwerking tussen sales en marketing. Uit Google Analytics haal je bijvoorbeeld informatie welk kanaal conversies oplevert (onder de filter bron: social media).
Wanneer je werkt met een alles-in-één marketing platform als HubSpot, kun je zelfs het gehele activiteiten logboek tussen de bezoeker en je website inzien. Hier houd je in bij welke nieuwe contacten via de social kanalen binnen gekomen zijn.
Ons team heeft een koppeling gemaakt tussen SalesFeed en HubSpot. Dat betekent dat we in HubSpot (naam van de contactpersoon à activiteiten) de gehele route van een websitebezoeker kunnen inzien.
Onder het webverkeer-analytics kun je vanuit HubSpot zien wie wanneer op je website is geweest.
Door de koppeling met SalesFeed, check je welk bedrijf dit is geweest en wat het bijbehorende klikgedrag is. Uniek aan deze koppeling is dat SalesFeed voor ons interessante bedrijven automatisch filtert en in HubSpot weergeeft. Zo bespaart de sales tijd op het opvolgen van oninteressante leads.
Wat kun je vervolgens met deze data? Ten eerste zie je natuurlijk in of je de doelstellingen behaalt hebt. En wanneer dit niet zo is, kun je analyseren waar in de campagne het misging. Misschien heb je niet specifiek genoeg getarget op je doelgroep, of spring je te laat in op nieuwsitems.
Met het meten van social media KPI’s kun je weet vanuit je marketing campagnes of het voor de sales loont om bepaalde websitebezoekers op te volgen of niet. En daarnaast heb je zicht op goed lopende campagnes, en daar waar bijschaving nodig is om de campagne te laten slagen.
KPI’s zijn dus van belang om te checken hoe goed jouw campagnes lopen. Daarnaast geeft het je een inzicht in je doelgroep en de klikpaden van je conversie. De KPI’s waar je naar kijkt, hangen af van het platform, je doelstelling en de fase van de klantreis waarin je prospect zicht bevindt.
Heb je een social media campagne lopen en zoek je de juiste KPI’s om de resultaten te meten? Of zet je nu een campagne op en kun je wel wat ideeën gebruiken om de juiste meetresultaten en analysemethodes op te zetten?
Neem gerust contact op met team Fueld. We helpen je graag om te beginnen met social media uitbesteden en de juiste KPI’s op te stellen en te monitoren.
De ankertekst: hoe moet je die inzetten? En hoe schrijf je een goede ankertekst? Verbeter jouw SEO score met waardevolle hyperlinks.
Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop zich nog steeds onderscheidt van de concurrentie? Wij hebben 9 webshop optimalisatie tips voor een succesvolle...
CTA knoppen op je website verbeteren? Met deze tips voor een goede call to action heb je meer kans dat websitebezoekers actie ondernemen