LinkedIn Automation: goed bewaard geheim
Maak gebruik van LinkedIn Automation. Bespaar tijd, verbeter het bereik, efficiënt contacten beheren en zicht op je data analyse.
De kans op een aankoop vergroten? Door de inzet van user generated content wek je vertrouwen op bij potentiële klanten, en zo doe je dat!
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Je wilt een stralende marketingcampagne opzetten. Maar hoe zorg je ervoor dat de content die je inzet betrouwbaar is en vertrouwen opwekt bij de klant? De contentstrategie van jouw marketingteam neemt verschillende vormen aan naar gelang de customer journey.
Eén van de contentsoorten die je hierbij in kunt zetten is user generated content. In dit blog gaan we in op wat deze contentsoort is en in welke fase van de customer journey je deze inzet voor het beste resultaat. Transformeer jouw user generated content in een engaging meerwaarde.
De naam zegt het al: user generated content (ook bekend als consumer generated content) is een contentsoort die gemaakt is door de gebruikers van jouw producten en/of diensten. Dit kan gaan om:
Er zijn verschillende vormen van media: owned, paid en earned. User generated content maakt deel uit van earned media. Dit betekent dat het in feite gratis promotie is die je van jouw klanten krijgt.
Daarom is het goed om als bedrijf op de social media kanalen van jouw doelgroep actief te zijn. Zo kunnen klanten jouw bedrijf taggen (@bedrijfsnaam). Deze manier van publiciteit kun je inzetten als deel van je online marketing strategie.
User generated content, ook wel consumer generated content genoemd, is een vorm van content creëren. De inzet van user generated content marketing heeft zo z’n voordelen.
Voorop staat natuurlijk dat het gratis (positieve) publiciteit voor jouw bedrijf oplevert. Daarnaast betekent het ook:
Content gecreëerd door gebruikers van jouw producten of diensten, draagt bij aan de vindbaarheid van je organisatie. De verschillende vormen van content worden namelijk online gepubliceerd, op verschillende kanalen waar gelijkgezinden zicht bevinden.
Dit levert een betere positie op van jouw website in de zoekmachines én je bereikt eenvoudig je doelgroep. Het is dus een manier om hoger in Google te komen.
Volgens cijfers vindt 86% van de inkopers authenticiteit cruciaal bij het maken van de aankoopbeslissing. En in een studie van TurnTo Networks geeft 90% van de ondervraagden aan dat het de buyer decision meer beïnvloedt dan marketing e-mails en zoekmachine resultaten.
Hier kun je user generated content bij inzetten. Het is namelijk oprechte content gecreëerd door loyale klanten en eerlijke kopers.
Wanneer content over jouw product of dienst wordt gecreëerd, dat niet door jouw organisatie is geschreven, komt het geloofwaardiger over bij je potentiële klanten.
Klanten die ervaringen delen dragen bij aan de online conversatie over jouw merk. Hierdoor blijven klanten betrokken bij jouw bedrijf en raken potentiële kopers eerder geneigd een aankoop bij je te doen. Ook neemt de reikwijdte van je online zichtbaarheid toe. Het netwerk van de koper krijgt namelijk ook de content te zien.
Eerlijke feedback. Dit betekent dus ook dat je negatieve reviews en klachten kunt krijgen die online zichtbaar zijn. Zet deze vooral ook in! Door hier goed mee om te gaan en de klant een passende oplossing te bieden, laat je potentiële klanten zien hoe de dienstverlening van jouw bedrijf is. Ook dit maakt namelijk onderdeel uit van de beslissingsfase van B2B kopers en levert meer sales en leads op.
Al deze voordelen uitten zich uiteindelijk in meer omzet. Positieve klanten blijven loyaal en zullen eerder aankopen bij je blijven doen of bijvoorbeeld een cross sell bij je afnemen. Daarnaast vang je nieuwe leads en klanten.
Door de gehele buyer’s journey helpt user generated content om de engagement van klanten met jouw bedrijf te verhogen en meer conversies te behalen. Het zet de klanten centraal en kan gebruikt worden op sociale media, landing pages of check-out pagina’s.
Naast spontane berichten van klanten op eigen initiatief, kun je ook actief klanten benaderen. Je kunt dit een standaard onderdeel maken van je e-mail workflow aan klanten. Wanneer een nieuwe klant een aankoop heeft gedaan, vraag je ze bijvoorbeeld na een periode om een review.
Je kunt ze ook telefonisch benaderen om gezamenlijk een enquête in te vullen en feedback achter te laten over het product/de dienst, het bedrijf en jouw dienstverlening. Voor meer reacties, kun je bijvoorbeeld een kortingscode weggeven voor de volgende aankoop, of een klein presentje opsturen.
Een next level manier om klanten te stimuleren content te delen, is door marketingacties op te zetten. Denk aan een creatieve foto van het product in gebruik delen met een speciale hashtag. Zo kun je nog veel meer leuke acties bedenken om het engagement met jouw bedrijf te verhogen.
Online marketingstrategieën zijn er tegenwoordig op gericht om de customer journey een waardevolle ervaring te maken voor de klant. User generated content draagt hieraan bij. Klanten laten hun ervaring met het product zien, terwijl potentiële kopers waarde ervaren van eerlijke reviews en enthousiaste klanten.
Je ziet drie ‘most shareable’ momenten in de customer journey. Als marketeer wil je hierop inspelen, omdat deze momenten ‘geluksmomenten’ zijn waarin de koper de meeste waarde en engagement ervaart.
Al deze content kun je gebruiken als social proof in de afwegingsfase. Zo beinvloedt je warme leads om klant te worden. Bovendien maak je hierdoor loyale klanten: je waardeert immers de content die ze over jou delen. Hierdoor blijf je zowel met leads als klanten in gesprek.
Wanneer je user generated content inzet, zijn er een aantal dingen waar je aan moet denken:
En verhoog de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Met user generated content laat je aan jouw doelgroep zien dat jouw producten en/of diensten voldoen aan de wensen en behoeften van de klant.
Deze vorm van content wekt daardoor vertrouwen op bij potentiële kopers, wat de kans op een aankoop bij jouw bedrijf vergroot.
Maak gebruik van LinkedIn Automation. Bespaar tijd, verbeter het bereik, efficiënt contacten beheren en zicht op je data analyse.
De b2b customer journey 101 waar je naar op zoek bent! Vertaal de fases van de klantreis naar marketing activiteiten en verhoog je sales.
Ontdek hoe je effectieve marketing doelstellingen kunt opstellen en meten om je merkbekendheid te vergroten en leads te genereren. Maak gebruik van...