Content strategie: begin met doelen opstellen

Content strategie: begin met doelen opstellen

In eerdere blogs hebben we al aangegeven dat een content strategie onmisbaar is als u content marketing inzet. Content marketing is immers alleen succesvol als de content ook daadwerkelijk relevant en waardevol is voor de doelgroep. Om dit te bereiken, moet in een content strategie goed in kaart gebracht worden wie de doelgroep is, wat hun informatiebehoefte is en welke content hier dus op aansluit. Om een doeltreffende content strategie op te stellen, zijn er vijf stappen noodzakelijk. De eerste bespreken we in deze blog, namelijk het vaststellen van de doelen.

Doelen opstellen

Het opstellen van een doeltreffende content strategie gaat niet zonder het opstellen van doelen. Met duidelijke doelstellingen van de content en de resultaten die bereikt moeten worden kan er veel makkelijker bepaald worden of de content een positief effect heeft. Om deze doelen op te stellen, beantwoord je de gestelde vragen: Wat wilt u met uw content bereiken? Welke doelen wilt u gaan behalen? Zorg dat doelen concreet en meetbaar zijn zodat deze na de campagnes gemeten kunnen worden. Zijn ze daadwerkelijk behaald?

Zorg dat doelen concreet en meetbaar zijn zodat deze na de campagnes gemeten kunnen worden.

Smart doelstellingen

Denk bij het opstellen van SMART doelstellingen van de content aan bijvoorbeeld het vergroten van het bereik op social media, aanmeldingen op nieuwsbrieven, het genereren van meer leads, hogere betrokkenheid van de doelgroep of het verhogen van het aantal aankopen. Een voorbeeld van een doelstelling voor het vergroten van het bereik kan zijn: ‘met campagne X wil ik over een periode van acht weken X meer volgers hebben op Twitter. Voor het genereren van meer leads kan een doelstelling zijn: ‘met campagne X wil ik over een periode van 8 weken 30 kwalitatieve leads generen. Een voorbeeld voor het creëren van meer betrokkenheid van de doelgroep: ‘na drie maanden ontvangen we gemiddeld vijf reacties op een Facebookbericht‘. Als laatste is een voorbeeld van een doelstelling voor hogere verkoop: ‘over een half jaar is de verkoop via de webshop met 20% gestegen’.

Lees ook:
LinkedIn campagne: leads genereren

Wanneer eenmaal vastgesteld is wat er bereikt moet worden, is het ook vele malen makkelijker om te bepalen wat er gemeten moet worden. Het is mogelijk om deze data te analyseren, om zo de behaalde doelen te meten.

Wilt u alles weten over het ontwikkelen van een goede content strategie en wilt u erachter komen hoe u een doeltreffende B2B content strategie opstelt? In onze whitepaper ‘Content marketing’ geven wij u informatie en handige stappen over hoe u een succesvolle  B2B content strategie opstelt.