Contentstrategie: wat is het meest effectief voor jouw bedrijf?

Contentstrategie: wat is het meest effectief voor jouw bedrijf?

De juiste contentstrategie zorgt ervoor dat jouw marketingcampagnes lonend zijn of niet. Goede content moet namelijk aansluiten bij jouw doelgroep, de problemen en oplossingen van deze groep aanspreken en op het juiste moment bij de consument aankomen. Maar hoe zet je een goede contentstrategie op? In dit blog leer je welke strategie het best pas bij jouw bedrijf.

Content marketing strategie

Effectieve typen content: je hoort er steeds meer over in de wereld van content marketing. Deze content zet je in op jouw eigen website en social media kanalen om online zichtbaarheid te zijn voor jouw doelgroep. Je wilt hiermee meer bekendheid te creëren, een hoger aantal websitebezoekers en prospects omzetten naar betalende klanten. Maar wat als de content niet loopt?

Er is geen één contentstrategie met de zekerheid voor het hebben van succes op het gebied van content marketing. In plaats daarvan zijn er verschillende strategieën voor elke sector. Het succes ontstaat door het instellen van een relevante strategie voor jouw doelgroep, de juiste combinatie van triggers maken voor het bereik, autoriteit en deelbaarheid.

Wat is een contentstrategie?

Een contenstrategie is een aanvullen op jouw contentcampagne. De strategie bestaat uit het hoe en wat: het doel, de timing en de kanalen die je inzet voor jouw content marketing activiteiten. Deze zullen per campagne en doelgroep verschillen, maar zijn ook afhankelijk van de sector waarin jouw bedrijf zich bevindt.

Content is een belangrijk middel voor jouw online marketing activiteiten. Er wordt veel advies gegeven over succesvolle content, van het aantal woorden tot de stijl, van de titel tot het onderwerp van de items. In het onderzoek van BuzzSumo en LinkedIn  is er een diepte-analyse gemaakt over het effect van content marketing op social media. Dit is gedaan door middel van een database van meer dan 400.000 berichten van grote sociale netwerken. Het onderzoek richt zich op de 40.000 meest gedeelde berichten uit tien verschillende sectoren.

Het succes ontstaat door het instellen van een relevante strategie voor jouw doelgroep, de juiste combinatie van triggers maken voor het bereik, autoriteit en deelbaarheid.

De content die gedeeld wordt op social media kan op twee manieren bijdragen aan de doelen op het gebied van marketing:

  • Enerzijds kan content directe interesse, impact en opwinding creëren wat op korte termijn kan leiden tot bereik en betrokkenheid.
  • Anderzijds kan het langdurige autoriteit en invloed ontwikkelen wat ervoor zorgt dat het relevant blijft om content te creëren voor een langere periode.

Deze twee vormen van succes op het gebied van content wordt in dit onderzoek beetgenomen door middel van statistieken van ‘shares’ en ‘backlinks’.

Soorten content

Marketeers hebben een specifieke benadering nodig voor content strategie doelen. Het kan per sector namelijk verschillen welke strategie de beste resultaten oplevert. Er zijn verschillende soorten content die je hiervoor in kan zetten. Maar nog belangrijker zijn de typen berichten die je schrijft en de onderwerpen die je deelt. Zo blijkt uit onderzoek dat de volgende typen berichten het meest gedeeld werden binnen marketingcontent:

    • Bericht met tips in de titel
    • ‘How to’-bericht
    • Top tien lijst
    • Onderzoek gerelateerde berichten

De soorten content die het hierbij goed doen zijn: een handling of een infographic. Voor de technologische sector zijn is vooral content die ingaat op virtual reality en Microsoft erg populair. Let dus goed op het verschil tussen onderwerp/inhoud (bv. software), de soort content (bv een blog) en het type content (5 tips om…)

Lees ook:

→ Content creëren: zo doe je dat!

5 content elementen

Elke vorm van content heeft 5 verschillende elementen. Dit zijn de variabelen van de contentstrategie waar je rekening mee moet houden, om tot een succesvolle inzet van de content te komen. De 5 elementen worden hieronder beschreven:

  1. Onderwerp
    Het onderwerp van het bericht, bijvoorbeeld trends, onderzoeken of toekomstige ontwikkelingen.
  2. Titel
    De titel heeft een grote impact op de betrokkenheid en de effectiviteit van het bericht. Hiermee wil je dat de gebruiker van de zoekmachine doorklikt naar jouw content.
  3. Format
    Berichten kunnen verschillende formats gebruiken om bepaalde informatie te leveren, denk hierbij bijvoorbeeld aan infographics, videos of E-books.
  4. Type
    Verschillende typen van een bericht kan een verschillende benadering geven op een bepaald onderwerp.
  5. Lengte
    Blogberichten kunnen erg verschillen in lengte. Er zijn blogs die de diepte in gaan van meer dan 2000 woorden, maar ook blogs met minder dan 1000 woorden die bijvoorbeeld alleen de belangrijkste punten belichten.

Zet een effectieve contentstrategie op

Het kan dus zijn dat het type content dat je gebruikt niet effectief is, terwijl je wel in verschillende blogs hebt gelezen dat het een vorm van effectieve content is. Hoogstwaarschijnlijk is dat dus omdat er in verschillende sectoren, verschillende soorten en typen content werkzaam zijn. Bekijk dus goed welke type bericht ‘shareable’ is in jouw sector en pas dit toe.

Weet je niet goed hoe je dit het beste aan kan pakken en heb je hulp nodig bij het maken van een goede contentstrategie? Fueld kan je helpen SEO waardige content te creëren die aansluit bij jouw doelgroep! We ondersteunen jou bij jouw contentcreatie, zowel blogs en whitepapers als social media postst. Zo haal je alles uit jouw contentcampagnes.

Wil je beginnen met een strategische inzet van jouw content? Doe dan de gratis website check! Direct inzicht in jouw website en krijg een SEO score met verbeterpunten om jouw contentstrategie mee te optimaliseren!