Contentstrategie: wat is het meest effectief voor jouw bedrijf?
Je leest verschillende blogs over effectieve typen content op het gebied van content marketing, die je vervolgens toepast op je eigen website. Uiteindelijk kom je erachter dat het helemaal niet zo effectief is als je gelezen hebt. Hoe kan dit? En welke contentstrategie past het best bij jouw bedrijf?
computer met een contentstrategie op papier

Je leest verschillende blogs over effectieve typen content op het gebied van content marketing, die je vervolgens toepast op je eigen website. Uiteindelijk kom je erachter dat het helemaal niet zo effectief is als je gelezen hebt. Hoe kan dit? En welke contentstrategie past het best bij jouw bedrijf?

Er wordt veel advies gegeven over succesvolle content. Advies over het aantal woorden tot de stijl van de titel tot het onderwerp. Je wordt overspoeld met tips voor de juiste content marketing. In het onderzoek van BuzzSumo en LinkedIn  is er een diepte-analyse gemaakt over het effect van content marketing op social media. Dit is gedaan door middel van een database van meer dan 400.000 berichten van grote sociale netwerken. Het onderzoek richt zich op de 40.000 meest gedeelde berichten uit tien verschillende sectoren. Er is geen één contentstrategie met de zekerheid voor het hebben van succes op het gebied van content marketing. In plaats daarvan zijn er verschillende strategieën voor elke sector. Het succes ontstaat door het instellen van een relevante strategie voor jouw doelgroep, de juiste combinatie van triggers maken voor het bereik, autoriteit en deelbaarheid.

De content die gedeeld wordt op social media kan op twee manieren bijdragen aan de doelen op het gebied van marketing. Enerzijds kan content directe interesse, impact en opwinding creëren wat op korte termijn kan leiden tot bereik en betrokkenheid. Anderzijds kan het langdurige autoriteit en invloed ontwikkelen wat ervoor zorgt dat het relevant blijft om content te creëren voor een langere periode. Deze twee vormen van succes op het gebied van content wordt in dit onderzoek beetgenomen door middel van statistieken van ‘shares’ en ‘backlinks’.

5 elementen van content

Elke vorm van content heeft 5 verschillende elementen. Dit zijn de variabelen van de contentstrategie. De 5 elementen worden hieronder beschreven:

  • Onderwerp
    Het onderwerp van het bericht, bijvoorbeeld trends, onderzoeken of toekomstige ontwikkelingen.
  • Titel
    De titel heeft een grote impact op de betrokkenheid en de effectiviteit van het bericht.
  • Format
    Berichten kunnen verschillende formats gebruiken om bepaalde informatie te leveren, denk hierbij bijvoorbeeld aan infographics, videos of E-books.
  • Type
    Verschillende typen van een bericht kan een verschillende benadering geven op een bepaald onderwerp.
  • Lengte
    Blogberichten kunnen erg verschillen in lengte. Er zijn blogs die de diepte in gaan van meer dan 2000 woorden, maar ook blogs met minder dan 1000 woorden die bijvoorbeeld alleen de belangrijkste punten belichten.

Typen berichten

Marketeers hebben een specifieke benadering nodig voor een content strategie. Het kan per sector namelijk verschillen. Zo blijkt uit onderzoek dat in de marketingsector de volgende typen berichten het meest gedeeld worden:

    • Bericht met tips in de titel
    • ‘How to’-bericht
    • Handleiding
    • Top tien lijst
    • Onderzoek gerelateerde berichten
    • Infographics

Dezelfde typen content worden in een andere sector, zoals de technologische sector juist weer niet goed gedeeld. In deze sector werden de volgende onderwerpen zoals over virtual reality, Microsoft en trends het meest gedeeld.

Het kan dus zijn dat het type content dat je gebruikt niet effectief is, terwijl je wel in verschillende blogs hebt gelezen dat het een vorm van effectieve content is. Hoogstwaarschijnlijk is dat dus omdat er in verschillende sectoren, verschillende soorten content werkzaam zijn. Bekijk dus goed welke type bericht ‘shareable’ is in jouw sector en pas dit toe. Weet je niet goed hoe je dit het beste aan kan pakken en heb je hulp nodig bij het maken van een goede contentstrategie? Wij kunnen je helpen!