Gebruik user generated content in je marketingstrategie!

Gebruik user generated content in je marketingstrategie!

Je wilt een stralende marketingcampagne opzetten. Maar hoe zorg je ervoor dat de content die je inzet betrouwbaar is en vertrouwen opwekt bij de klant? De contentstrategie van jouw marketingteam neemt verschillende vormen aan naar gelang de customer journey.

Eén van de contentsoorten die je hierbij in kunt zetten is user generated content. In dit blog gaan we in op wat deze contentsoort is en in welke fase van de customer journey je deze inzet voor het beste resultaat. Transformeer jouw user generated content in een engaging meerwaarde. 

Wat is user generated content

De naam zegt het al: user generated content (ook bekend als consumer generated content) is een contentsoort die gemaakt is door de gebruikers van jouw producten en/of diensten. Dit kan gaan om:  

  • Berichten op social media 
  • Online reviews via YouTube, Google, Facebook of andere platformen 
  • Podcasts 
  • Vlogs en video’s 
  • Reacties, vragen en ervaringen in de community

Twitter user generated content voorbeeldEr zijn verschillende vormen van media: owned, paid en earned. User generated content maakt deel uit van earned media. Dit betekent dat het in feite gratis promotie is die je van jouw klanten krijgt. Daarom is het goed om als bedrijf op de social media kanalen van jouw doelgroep actief te zijn. Zo kunnen klanten jouw bedrijf taggen (@bedrijfsnaam). Deze manier van publiciteit kun je inzetten als deel van je online marketing strategie. 

De voordelen van consumer generated content

User generated content, ook wel consumer generated content genoemd, is een vorm van content creëren. De inzet van user generated content marketing heeft zo z’n voordelen. Voorop staat natuurlijk dat het gratis (positieve) publiciteit voor jouw bedrijf oplevert. Daarnaast betekent het ook: 

Vindbaarheid

Content gecreëerd door gebruikers van jouw producten of diensten, draagt bij aan de vindbaarheid van je organisatie. De verschillende vormen van content worden namelijk online gepubliceerd, op verschillende kanalen waar gelijkgezinden zicht bevinden. Dit levert een betere positie op van jouw website in de zoekmachines én je bereikt eenvoudig je doelgroep. Het is dus een manier om hoger in Google te komen.

Creëer betrouwbaarheid

Volgens de laatste cijfers vindt 86% van de inkopers authenticiteit cruciaal bij het maken van de aankoopbeslissing. En in een studie van TurnTo Networks geeft 90% van de ondervraagden aan dat het de buyer decision meer beïnvloedt dan marketing e-mails en zoekmachine resultaten. Hier kun je user generated content bij inzetten. Het is namelijk oprechte content gecreëerd door loyale klanten en eerlijke kopers.

Wanneer content over jouw product of dienst wordt gecreëerd, dat niet door jouw organisatie is geschreven, komt het geloofwaardiger over bij je potentiële klanten.

Betrokkenheid

Klanten die ervaringen delen dragen bij aan de online conversatie over jouw merk. Hierdoor blijven klanten betrokken bij jouw bedrijf en raken potentiële kopers eerder geneigd een aankoop bij je te doen. Ook neemt de reikwijdte van je online zichtbaarheid toe. Het netwerk van de koper krijgt namelijk ook de content te zien.

Meer sales en leads

Eerlijke feedback. Dit betekent dus ook dat je negatieve reviews en klachten kunt krijgen die online zichtbaar zijn. Zet deze vooral ook in! Door hier goed mee om te gaan en de klant een passende oplossing te bieden, laat je potentiële klanten zien hoe de dienstverlening van jouw bedrijf is. Ook dit maakt namelijk onderdeel uit van de beslissingsfase van B2B kopers en levert meer sales en leads op. 

Meer omzet

Al deze voordelen uitten zich uiteindelijk in meer omzet. Positieve klanten blijven loyaal en zullen eerder aankopen bij je blijven doen of bijvoorbeeld een cross sell bij je afnemen. Daarnaast vang je nieuwe leads en klanten. 

Actief werven

Door de gehele buyer’s journey helpt user generated content om de engagement van klanten met jouw bedrijf te verhogen en meer conversies te behalen. Het zet de klanten centraal en kan gebruikt worden op sociale media, landing pages of check-out pagina’s.   

Naast spontane berichten van klanten op eigen initiatief, kun je ook actief klanten benaderen. Je kunt dit een standaard onderdeel maken van je e-mail workflow aan klanten. Wanneer een nieuwe klant een aankoop heeft gedaan, vraag je ze bijvoorbeeld na een periode om een review. Je kunt ze ook telefonisch benaderen om gezamenlijk een enquête in te vullen en feedback achter te laten over het product/de dienst, het bedrijf en jouw dienstverlening. Voor meer reacties, kun je bijvoorbeeld een kortingscode weggeven voor de volgende aankoop, of een klein presentje opsturen.  

Een next level manier om klanten te stimuleren content te delen, is door marketingacties op te zetten. Denk aan een creatieve foto van het product in gebruik delen met een speciale hashtag. Zo kun je nog veel meer leuke acties bedenken om het engagement met jouw bedrijf te verhogen.  

User generated content als onderdeel van de customer journey

Online marketingstrategieën zijn er tegenwoordig op gericht om de customer journey een waardevolle ervaring te maken voor de klant. User generated content draagt hieraan bij. Klanten laten hun ervaring met het product zien, terwijl potentiële kopers waarde ervaren van eerlijke reviews en enthousiaste klanten.   

User generated content customer journeyJe ziet drie ‘most shareable’ momenten in de customer journey. Als marketeer wil je hierop inspelen, omdat deze momenten ‘geluksmomenten’ zijn waarin de koper de meeste waarde en engagement ervaart.   

  1. De eerst aankoop – Zorg dat de koper dit moment in één klik op social media kan delen.
  2. Wanneer het product of de dienst binnen is – Je kunt bijvoorbeeld unboxing video’s stimuleren.
  3. Wanneer de koper waarde ervaart van de aankoop – Vraag om feedback van de klanten.

Al deze content kun je gebruiken als social proof in de afwegingsfase. Zo beinvloedt je warme leads om klant te worden. Bovendien maak je hierdoor loyale klanten: je waardeert immers de content die ze over jou delen. Hierdoor blijf je zowel met leads als klanten in gesprek.

 

Tips voor het delen van earned content

Wanneer je user generated content inzet, zijn er een aantal dingen waar je aan moet denken:  

  • Vraag altijd toestemming aan de maker om de content zelf in te zetten
  • Geef de klant credits wanneer de content wordt gedeeld 
  • Maak het aantrekkelijk voor de klant om de content te creëren en te delen 
  • Stel openbare guidelines op voor creators die user generated content voor je willen creëren 
  • Zorg ervoor dat de content bijdraagt aan je overall marketing goals; hier kun je ook de guidelines op afstemmen
  • Maak gebruik van social listening, zodat je weet wat klanten over jouw bedrijf schrijven

Zet ook user generated content in

En verhoog de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Met user generated content laat je aan jouw doelgroep zien dat jouw producten en/of diensten voldoen aan de wensen en behoeften van de klant. Deze vorm van content wekt daardoor vertrouwen op bij potentiële kopers, wat de kans op een aankoop bij jouw bedrijf vergroot.

Wil je ook gebruikmaken van user generated content, maar weet je niet waar de content past binnen je online marketing strategie? Neem contact op met Fueld! Wij helpen je graag het beste uit gratis media te halen.