Gebruik user generated content in je marketingstrategie!

Gebruik user generated content in je marketingstrategie!

Met user generated content laat je aan jouw doelgroep zien dat jouw producten/diensten voldoen aan de wensen en behoeftes van jouw klanten. Deze vorm van content wekt vertrouwen op bij potentiële klanten, wat de kans op een aankoop vergroot. Wil je weten hoe? In deze blog lees je er meer over.

Wat is user generated content?

User generated content is een vorm van earned media. Earned media, ook wel verdiende media, is gratis publiciteit die klanten over jouw organisatie schrijven zoals bijvoorbeeld reviews. De content is geschreven door jouw klanten en wordt met andere mensen online gedeeld. Een voorbeeld hiervan zijn reviews. Hierbij delen mensen hun ervaringen met elkaar. De ervaringen kun je bijvoorbeeld delen op je eigen website of op jouw social mediakanalen. Door user generated content krijgen jouw (potentiële) klanten meer vertrouwen in jouw merk. Ze zijn dan sneller geneigd om een product of dienst bij jouw organisatie aan te schaffen.

Daartegenover staat wel dat je de content niet in de hand hebt. Als mensen negatief zijn over jouw product of dienst is dat moeilijk te managen. Wanneer je negatieve berichten krijgt, is het beste om empathie te tonen. Daarnaast kun je reageren met een oplossing. Hierdoor zien andere bezoekers dat je je best doet voor jouw klanten.

Neem mee in je marketingstrategie

De inzet van user generated content neem je op in je marketingstrategie. Je kunt de geschreven content namelijk delen op je website, maar ook op jouw social mediakanalen. Wanneer je de ervaringen van jouw klanten deelt met jouw doelgroep, creëer je meer betrokkenheid. Je moet er wel om denken dat je een combinatie creëert tussen user generated content en jouw eigen content. Hierbij laat je zien dat je ook zelf andere berichten en campagnes kunt ontwikkelen.

Tip: Wil je ervoor zorgen dat jouw klanten reviews gaan schrijven over jouw producten of diensten? Geef bijvoorbeeld 10% korting op de volgende aankoop wanneer klanten een review achterlaten.

De voordelen

User generated content levert verschillende voordelen op:

  • Betrokkenheid:

Jouw klanten delen ervaringen over het product of dienst. Hierdoor raakt de klant meer betrokken bij jouw organisatie of merk.

  • Betrouwbaar:

Wanneer content over jouw product of dienst wordt gecreëerd, dat niet door jouw organisatie is geschreven, komt het geloofwaardiger en betrouwbaarder over bij je andere (potentiële) klanten.

  • Vindbaarheid:

Door user generated content genereer je meer verschillende vormen van content wat resulteert in een betere positie van jouw website in de zoekmachines.

  • Meer omzet:

De positieve ervaringen van klanten zorgen ervoor dat jouw doelgroep meer aankopen genereert.

  • Meer sales en leads

Als er negatieve reacties zijn, is de beste aanpak om hierop te reageren en het probleem proberen op te lossen. Klanten zien hierdoor jouw dienstverlening. Dit zorgt uiteindelijk voor meer sales en leads.

Neemt jouw organisatie nu ook user genered content mee in de marketingstrategie?  

 

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het creëren van content? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij gaan je helpen!