Het belang van de buyer persona in HubSpot

Het belang van de buyer persona in HubSpot

Veel bedrijven werken tegenwoordig met buyer persona’s, fictieve personen die de klanten van bedrijven representeren als het gaat om hun eigenschappen en uitdagingen. Ook marketing-softwareontwikkelaar HubSpot ziet het belang van de buyer persona in, en besteed er een ruime hoeveelheid aandacht aan. Op hun site zijn verschillende blogs en tools te vinden over het creëren van buyer persona’s. Maar wat is het belang van een buyer persona? In dit blog leggen we uit wat een buyer persona is, waarom het belangrijk is en hoe je een buyer persona creëert.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een fictief persoon, die gebaseerd is op eigenschappen van echte mensen, namelijk de klanten van je bedrijf. De demografische kenmerken, doelen, motivaties en uitdagingen van een buyer persona vormen zo een goede representatie van je klanten. Om alle klanten te representeren heeft een bedrijf vaak meerdere buyer persona’s, meestal zo’n twee tot vijf. Vaak komen de eigenschappen of uitdagingen van klanten terug in de benaming van een persona. Denk bijvoorbeeld aan Gezonde Gea of Technische Tiemen.

De buyer persona geeft inzicht in hoe je succesvol met je klant communiceert.

Waarom is een buyer persona belangrijk?

Buyer persona’s zijn belangrijk voor een organisatie. Ze bieden namelijk structuur en richting. Zo kunnen ze handig zijn voor het maken van marketingactiviteiten en content. Daarnaast is het duidelijker hoe je met je klanten kunt communiceren. Je weet immers beter wat voor persoon je voor je hebt. Zo kan je ze ook beter helpen met het oplossen van problemen. Vooral voor de sales- en marketingafdelingen zijn buyer persona’s cruciaal. Je weet namelijk voor wie je aan het werk bent, en dat maakt het makkelijker om je product te verkopen.   

Lees ook:
Wat is HubSpot

Hoe maak je een buyer persona?

Het creëren van buyer persona’s hoeft niet per se lastig te zijn, maar het vraagt wel wat tijd en inspanning. Ze zijn namelijk gebaseerd op marktonderzoek en informatie van je bestaande klanten. Als je van plan bent om buyer persona’s te maken, kan het nuttig zijn om in gesprek te gaan met je klanten en met de afdelingen binnen je bedrijf die het meest te maken hebben met je klanten. Daarnaast ligt er vaak veel waardevolle informatie in je CRM-systeem.   

  • Je klanten: de mensen die nu al voor jouw product of dienst betalen zullen je waarschijnlijk waardevolle informatie kunnen geven. Zij weten wat hun motivaties zijn, met welke uitdagingen ze te maken hebben en wat ze trekt in jouw product of dienst. Je kan ze bellen, een enquête sturen of uitnodigen op kantoor.
  • Klant-gerelateerde afdelingen: spreek ook mensen binnen je bedrijf, van afdelingen die dagelijks of wekelijks met klanten te maken hebben. Welke vragen zien zij voorbijkomen en welke klantervaring merken ze?
  • Je CRM-bestand: het is makkelijk om ook je klantenbestand te raadplegen. Hierin staat vaak waardevolle informatie om je klanten beter te begrijpen.

In 20 stappen naar een buyer persona

Om je op weg te helpen, heeft HubSpot een stappenplan voor je opgezet, om met 20 vragen je publiek te identificeren en een buyer persona te creëren. Deze vragen kan je bijvoorbeeld verwerken in een enquête.   

1. Beschrijf je demografische kenmerken
2. Beschrijf je educatieve achtergrond
3. Beschrijf je carrière
4. In wat voor vakgebied werk je?
5. Hoe groot is het bedrijf waarvoor je werkt?
6. Wat is je rol of titel in je werk?
7. Aan wie leg je verantwoording af, of wie legt verantwoording af aan jou?
8. Hoe meet je de resultaten van je werk?
9. Hoe ziet een typische dag eruit?
10. Welke vaardigheden zijn nodig voor je werk?
11. Welke kennis en tools gebruik je in je werk?
12. Wat is je grootste uitdaging?
13. Waar ben je verantwoordelijk voor?
14. Wat betekent het om succesvol te zijn in jouw rol?
15. Hoe doe je nieuwe informatie op over je werk?
16. Wat voor publicaties of blogs lees je?
17. In welke verenigingen en sociale netwerken ben je actief?
18. Hoe heb je het liefst contact met verkopers?
19. Gebruik je het internet om verkopers of producten te zoeken? Zo ja, hoe zoek je naar informatie?
20. Beschrijf een recente aankoop.

Hubspots buyer persona template

Door de informatie uit de antwoorden op deze vragen te bundelen, kan je buyer persona’s creëren die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Hiervoor kan je het gratis buyer persona template gebruiken van Hubspot. Deze kan je ook makkelijk delen met de rest van je bedrijf. Dit delen is cruciaal om de communicatie op elkaar af te stemmen.

Weten hoe HubSpot aan het succes van jouw organisatie kan bijdragen? Vraag een adviesgesprek aan!   

Instagram