Het nieuwe algoritme van Instagram
Begin dit jaar heeft Instagram aanpassingen in het algoritme doorgevoerd. Na de update van 2016 gaven gebruikers al gauw aan niet tevreden te zijn. Met de ingang van de nieuwe update is er naar de gebruikers geluisterd, de tijdlijn zal weer op chronologische volgorde getoond worden. Op 4 juni werd bekend dat er een nieuw algoritme uitrolt. En met dat het algoritme bekend is gemaakt, heeft Instagram een toelichting gegeven over de werking van het algoritme.
Instagram algoritme update

Begin dit jaar heeft Instagram aanpassingen in het algoritme doorgevoerd. Na de update van 2016 gaven gebruikers al gauw aan niet tevreden te zijn. Met de ingang van de nieuwe update is er naar de gebruikers geluisterd, de tijdlijn zal weer op chronologische volgorde getoond worden. Op 4 juni werd bekend dat er een nieuw algoritme uitrolt. En met dat het algoritme bekend is gemaakt, heeft Instagram een toelichting gegeven over de werking van het algoritme.

Na de update in 2016 waren de reacties van gebruikers erg negatief. Met de huidige update lijkt Instagram te hebben geluisterd en weer een chronologische tijdlijn aan te houden, maar niet zoals we deze kenden.

Nieuwe indeling van je tijdlijn

De tijdlijn zal niet meer ingedeeld worden zoals we gewend zijn. De tijdlijn wordt nu nog beter ingedeeld op basis van jouw persoonlijke interesses. Instagram maakt gebruik van machine learning, wat ervoor zorgt dat jouw unieke tijdlijn wordt ingedeeld op basis van jouw interesses en de Instagram accounts die je volgt.

Instagram heeft laten weten dat ze naar 3 factoren kijken bij het indelen van jouw unieke tijdlijn. Deze factoren zijn:

  1. Interesses: op basis van je interesses wordt jouw tijdlijn ingedeeld, Instagram kiest een post waarvan ze de kans groot achten dat jij hem leuk vindt.
  2. Nieuwheid: de laatst geplaatste post krijgt voorrang in de tijdlijn
  3. Relatie: accounts waar je vaak iets van liket, waarin je getagd wordt of waarbij je een reactie achterlaat krijgen in je tijdlijn voorrang.

Hoe vaak zit jij op Instagram?

Naast dat er naar deze 3 factoren wordt gekeken, kijkt Instagram ook naar andere punten die meespelen bij de indeling van je tijdlijn.

  • Hoe vaak open jij je Instagram app? Het doel is dat Instagram bij iedere keer dat jij je app opent je andere relevante posts ziet.
  • Wanneer je veel accounts volgt, zal Instagram er zo veel mogelijk voor willen zorgen om posts van de verschillende accounts te laten zien. Je krijg minder snel meerdere posts van een enkel account te zien.
  • Hoe lang je Instagram gebruikt, kijk je heel vaak eventjes of kijk je juist lang en dieper de tijdlijn in? Met deze informatie blijft jouw tijdlijn interessant.

Steeds meer mensen en bedrijven gaan gebruik maken van Instagram, waardoor het bereik van de content minder groot wordt. Dit zorgt ervoor dat je als gebruiker niet alles te zien krijgt in je tijdlijn.

Instagram stories biedt de uitkomst

Voor bedrijven is het gebruik maken van Instagram advertenties een uitkomst, maar Instagram stories biedt ook een uitkomst. Met Instagram stories hebben bedrijven meestal een groter bereik, aangezien niet iedere gebruiker zo ver in de tijdlijn scrollt naar de content van het bedrijf, maar de stories worden boven de tijdlijn weergegeven.

Zolang je als bedrijf relevante content plaatst, welke gebruikers liken en waar ze op reageren, is de kans groot dat de content regelmatig getoond wordt in de tijdlijn van gebruikers.

Ben je benieuwd hoe je Instagram in kunt zetten? Laat ons je helpen! Vraag een adviesgesprek aan zodat we samen aan de slag kunnen om Instagram in te zetten voor jouw organisatie.