Linkbuilding: actualiteit van backlinks
Actualiteit en relevantie is een belangrijk aspect als het gaat om het plaatsen van een backlink. Daarnaast wordt relevante content gewaardeerd door Google, waardoor de vindbaarheid van je website wordt vergroot. Daarnaast speelt de groei van het aantal links ook een grote rol, maar hoe pak je dit aan? Wij hebben een aantal manieren om dit op een goede manier te realiseren.
Backlinks

Actualiteit en relevantie is een belangrijk aspect als het gaat om het plaatsen van een backlink. Daarnaast wordt relevante content gewaardeerd door Google, waardoor de vindbaarheid van je website wordt vergroot. Daarnaast speelt de groei van het aantal links ook een grote rol, maar hoe pak je dit aan? Wij hebben een aantal manieren om dit op een goede manier te realiseren.

Google kijkt naar de actualiteit van de content en daarmee ook naar de actualiteit van de backlink. De groei van het aantal links naar een pagina is een indicatie voor de actualiteit en relevantie van deze pagina. En relevante content wordt door Google beloond. Ook hier geldt dat de groei in aantal links er naar een pagina wijzen, natuurlijk moeten overkomen. Een goede manier om dit te organiseren is de volgende:

1 Kies een aantal pagina’s waar je naartoe wilt linken. Bijvoorbeeld op basis van het geit dat je de informatie die hier staat het liefste onder de aandacht wilt brengen of door de top 10 meest bezochte pagina’s van je website te kiezen.

2 Kies de pagina’s en een relevante ankertekst waarvandaan je wilt linken.

3 Plan de links in de tijd waarbij je rekening houdt met het eerdergenoemde maximaal aantal linkjes dat je per week wilt toevoegen.

4 Zorg dat je een planning maakt voor ongeveer een half jaar vooruit, zodat je gewoon door kunt werken en het aantal links op regelmatige wijze kan toenemen. Een tip hierbij is om elk half jaar de top 10-25 content items te actualiseren en aan te vullen zodat de pagina ook in de toekomst relevant blijft en regelmatig op een natuurlijke wijze nieuwe links ontvangt.

5 Het toevoegen van 5 linkjes naar dezelfde pagina is dus minder gemakkelijk in hetzelfde tempo vol te houden dan het toevoegen van linkjes die verspreid worden over de verschillende pagina’s. En dat staat dan weer haaks op de gedachte dat hoe meer links naar een bepaalde pagina gelegd worden, des te relevanter de content op de pagina waarschijnlijk is. Door de linkjes gedoseerd toe te voegen over de pagina’s die je relevant vindt, is het tempo gemakkelijker vol te houden.

6 De ‘freshness score’ die de pagina heeft waar de link vandaan komt, heeft een invloed op de waardering die deze link krijgt. Een link van een oude, statische pagina die al langere tijd niet meer is bezocht door de crawlers omdat er geen nieuwe content op geplaatst is, heeft minder effect dan een link van een pagina waar veel content op wordt toegevoegd. Dit wordt betiteld als FreshRank.

Wil je meer weten over backlinks en hoe je dit het beste kan toepassen voor jouw website? Lees dan onze whitepaper ‘7 essentiële linkbuilding inzichten vanuit de praktijk’.

Cover linkbuilding whitepaper