Hoe marketing automation voordeel kan bieden aan B2B-bedrijven

Hoe marketing automation voordeel kan bieden aan B2B-bedrijven

Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van marketingsoftware of -diensten, waarin gebruik wordt gemaakt van marketing automation. Ook binnen de B2B-markt wordt de rol van marketing binnen de buyer’s journey steeds belangrijker, blijkt uit het B2B Marketing Trendrapport 2020. Toch heeft slecht 38% van de ondervraagde B2B-organisaties marketing automation daadwerkelijk geïmplementeerd.

Veel van de organisaties die ervoor kiezen om er geen gebruik van te maken, vinden zich te klein voor de aanschaf en inzet van software, of ze hebben een te klein budget. Dat is jammer, want marketing automation en marketingdiensten zoals MaaS kunnen veel voordeel bieden, ook voor B2B-bedrijven. Juist nu online verbinding met de klant ontzettend belangrijk is.

 

Wat is marketing automation?
Marketing automation gaat over het benaderen van je klanten op het juiste moment, met geautomatiseerde systemen. Die systemen spelen automatisch in op handelingen die een potentiële klant op jouw website verricht. De strategie van marketing automation is verbonden aan de customer journey van de klant, zodat de klant op het juiste moment de juiste informatie of content krijgt. Zo vergroot je de kans om van een potentiële klant daadwerkelijk een lead te maken, en de klant aan jouw bedrijf te binden.

Marketing automation wordt tegenwoordig steeds vaker als dienst aangeboden. Voor een periodiek bedrag wordt je marketing dan verzorgd. Ook Fueld biedt zo’n dienst: Marketing as a Solution.

 

Ook interessant:

Beginnen met marketing automation?
Marketing automation in HubSpot

 

De voordelen van marketing automation
Op het juiste moment inspelen op de behoeftes van je klanten, heeft verschillende voordelen voor je bedrijf.

  1. Meer aankopen

Het grootste voordeel van marketing automation is dat het zorgt voor meer aankopen bij je bedrijf. Doordat klanten op het juiste moment de juiste content aangereikt krijgen, zullen ze sneller geneigd zijn een aankoop te doen. En als zaken ook na de aankoop goed geregeld zijn, zullen ze ook vaker terugkomen.

  1. Tijdsbesparing

Doordat de marketing automatisch gaat, kan je meer tijd in andere (marketing)taken steken. En doordat je de saaie of repetitieve taken makkelijk kan automatiseren, wordt het werk ook nog eens leuker voor medewerkers.

  1. Inzicht in klanten en hun customer journey

Met marketing automation worden alle moment van interactie met de klant vastgelegd in het systeem. Daardoor leer je over je klanten en hun customer journey, de klantreis die ze afleggen naar de aankoop van een product. Je leert over wanneer ze welke keuzes maken en welke informatie ze daarbij nodig hebben. Hier kan je makkelijk op inspelen, door ze op het juiste moment de juiste informatie te sturen. Zo help je potentiële klanten sneller door het koopproces heen.

  1. Beter samenwerking marketing- en salesafdeling

Marketing automation brengt de marketing- en salesafdeling vaak dichter bij elkaar. In grotere bedrijven werken die afdelingen vaak zelfstandig, en dat loopt de communicatie soms langs elkaar heen. Door te werken met één systeem, zijn de partijen op de hoogte van elkaars werkzaamheden, van de klanten en hun behoeften. Dat zorgt voor een efficiëntere samenwerking en een betere klantervaring.

Deze voordelen kunnen voor elk bedrijf gelden, dus ook voor wat kleinere B2B-bedrijven. Maar om echt voordeel uit je marketinguitingen te halen, moet je wel eerst wat zaken op orde hebben, en ook dat geldt voor B2B-bedrijven.

 

Tips voor B2B-bedrijven die marketingsoftware willen gebruiken

Als bedrijven willen gaan werken met marketingsoftware, moeten ze de volgende zaken op orde hebben:

  • Zorg voor voldoende draagvlak

Voor elke verandering in een organisatie is draagvlak nodig, dus ook voor het starten met marketingsoftware. Als werknemers de noodzaak ervoor niet voelen, zal het oog bij de implementatie sneller vallen op de nadelen, zoals het leren werken met een nieuw systeem, of tegengestelde belangen van afdelingen. Het is dus van belang dat er zo’n groot mogelijk draagvlak is om bepaalde marketingactiviteiten te automatiseren.

  • Ken je bedrijfsprocessen

Niet alleen het probleem moet gekend worden, het is ook van belang dat je je bedrijf goed kent. Je kan immers geen dingen automatiseren waarvan je niet precies weet hoe ze werken? Als je dat tijdens de implementatie nog wil doen, zal dat je qua tijd hoogstwaarschijnlijk flink gaan tegenvallen. Als je eerst zelf je organisatie goed kent, zal dit uiteindelijk tijd schelen bij het implementeren van nieuwe systemen.

  • Heb je klantdata op orde

Met marketing automation leer je je klanten beter kennen, maar het is absoluut noodzakelijk om eerst wat basiskennis te hebben. Want zonder de orde in een systeem, is het automatiseren ervan niet echt een optie. Begin hieraan met een overzichtelijk bestand van mailadressen, contactgegevens en andere klantkenmerken.

  • Onderzoek de kosten en opbrengsten goed

Sommige B2B-bedrijven zeggen dat de kosten en opbrengsten van marketing automation hun tegenvielen. Als je als bedrijf niet goed kijkt naar wat een systeem of dienst kost en wat je er precies voor terugkrijgt, kunnen de kosten inderdaad snel oplopen. Door van tevoren te bepalen wat je uit wil geven en wat je echt nodig hebt (waar dus draagvlak voor is), kan je rechtstreek op je marketingdoel af. Maak dit ook duidelijk aan de marketing- of softwareleverancier. Dat scheelt omwegen, en dus tijd en gedoe.

 

MaaS van fueld
B2B bedrijven zijn dus zeker geschikt voor marketing automation of vormen van marketingdiensten. Hiervoor moeten ze wel een aantal zaken op orde hebben, en dat geldt eigenlijk voor alle bedrijven die met marketingsoftware gaan werken. Benieuwd naar de mogelijkheden bij Fueld, of naar wat onze Marketing as a Solution eigenlijk voor u kan beteken? Neem gerust contact op, we gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden voor uw bedrijf.

 

Ook interessant:

Wat is marketing automation?
Marketing automation in een CRM

 

Instagram