Marketing automation: hoe begin je?
Zoals je wellicht in onze vorige artikelen hebt kunnen lezen, ligt de toekomst van marketing bij automatisering. De marketing wordt steeds meer overgenomen van machines en bots, waardoor klik en koopgedrag van bezoekers en klanten automatische worden geregistreerd. Dit betekent dat er eenvoudig en snel overzichten kunnen worden gemaakt van wie jouw klanten zijn, maar werkt dit zo eenvoudig en werkt dit ook voor kleinere bedrijven? In dit artikel praten wij jou helemaal bij.
Marketing automation

Zoals je wellicht in onze vorige artikelen hebt kunnen lezen, ligt de toekomst van marketing bij automatisering. De marketing wordt steeds meer overgenomen van machines en bots, waardoor klik en koopgedrag van bezoekers en klanten automatische worden geregistreerd. Dit betekent dat er eenvoudig en snel overzichten kunnen worden gemaakt van wie jouw klanten zijn, maar werkt dit zo eenvoudig en werkt dit ook voor kleinere bedrijven? In dit artikel praten wij jou helemaal bij.

Voor veel bedrijven lijkt het een logische stap om te beginnen met marketing automation. Vaak wordt er gedacht dat dit een goede vervolgstap is om (potentiële) klanten de optimale customer experience te bieden en dat hierdoor het bedrijf verder kan groeien.

Hoe start je met marketing automation?

Vaak is het aanschaffen van software voor marketing automation relatief duur en beschikt het over veel verschillende tools waarmee je zelf aan de slag kunt om te starten met campagnes. Het is tevens ook mogelijk om uit te besteden, voor meer informatie daarover klik dan hier.

Maak je zelf gebruik van marketing automation-software dan neemt dit veel tijd in beslag. Deze software bestaat namelijk uit zoveel functionaliteiten dat het erg complex kan worden en je er veel meer tijd aan kwijt bent, dan dat je hebt ingepland. Vaak komt hier als gevolg bij dat je als bedrijf niet genoeg de functionaliteiten benut wat leidt tot standaard campagnes. Dit betekent dat je uiteindelijk veel kosten hebt en te weinig tijd spendeert om goede content te creëren wat weer leidt tot amper of geen groei.

Bedenk waarom je marketing automation wilt inzetten

Hoe bepaal je als bedrijf waarom je marketing automation in wilt zetten? Hiervoor is het van belang om terug te gaan naar de basis en je als bedrijf af te vragen: ‘Wat willen we hiermee bereiken en welk budget stel ik hiervoor beschikbaar?’

Wanneer je dit eenmaal in kaart hebt gebracht kun je gaan kijken welke tools je in gaat zetten. Veel starters van marketing automation beginnen met leads generen waardoor je de conversie kunt verhogen. Maak je gebruik van e-mailmarketingsoftware? Dan zou je je eens kunnen verdiepen in CRM software.

Het is belangrijk om eenvoudig te beginnen en je in eerste instantie te focussen op één campagne. Krijg je het meer onder de knie? Dan kun je er naar verloop van tijd voor kiezen om meerdere campagnes op te zetten. Zorg dat je leert van resultaten die uit de marketing automation tools voortvloeien en zorg dat je continu verbetert. Hierdoor leer je op welk moment je de beste boodschap op de juiste tijd verstuurt naar je (potentiële) klanten.

Vervangt marketing automation de marketeer volledig?

Je zou denken dat marketing automation de marketeer op den duur volledig vervangt, maar gelukkig voor alle marketeers onder ons is dit niet het geval. Het creëren van unieke content, analyseren van resultaten en de klant op het juiste moment benadering blijft vakwerk.

Ben je gestart met marketing automation maar kom je er als bedrijf niet uit? Wij helpen je graag met ons advies, vraag dan een marketing automation advies aan!