Online adverteren
Content marketing wordt tegenwoordig door veel organisaties toegepast. Zeker in beroepsgroepen zoals consultancy, ICT en advocatuur, maar niet altijd met voldoende resultaat. Dat is vaak meetbaar aan het aantal websitebezoekers, want als je content plaatst en er komt niemand om het te lezen, lijkt dat geen handige tijdsbesteding.
social advertising

Content marketing wordt tegenwoordig door veel organisaties toegepast. Zeker in beroepsgroepen zoals consultancy, ICT en advocatuur, maar niet altijd met voldoende resultaat. Dat is vaak meetbaar aan het aantal websitebezoekers, want als je content plaatst en er komt niemand om het te lezen, lijkt dat geen handige tijdsbesteding. Daarom moet de content ook daadwerkelijk worden gepromoot, zodat het resultaat niet alleen afhankelijk is van de autonome zoekresultaten.

In dit blog gaan we in op de meest succesvolle Social Advertising kanalen. Door hier een goede keuze in te maken of een combinatie van kanalen te kiezen, zal het resultaat van content marketing worden versterkt. Het mooie hiervan is: de uitvoering van Social Advertising kan worden uitbesteed aan een online marketing bureau!

1. Social Advertising via Facebook

Facebook Advertising kan op verschillende manieren worden ingezet, waarbij het installeren van de Facebook Pixel op de website een voorwaarde is. Om een goede keuze tussen de Facebook Advertising mogelijkheden te maken, is het goed om vooraf vast te stellen welk gedrag en welke interesse voor jouw marketing resultaat het meest belangrijk zijn.

  • Facebook Remarketing
    Met Facebook Remarketing kun je mensen die eerder op je website zijn geweest beïnvloeden door hen advertenties te tonen als ze Facebook geopend hebben. Deze advertenties hoeven natuurlijk niet alleen algemene advertenties te zijn, maar kunnen ook gerichte Call to Actions zijn, zoals:
  • Download de white paper over….
  • Bezoek het congres over…
  • Maak kennis met …

Qua doelgroepkeuze binnen Facebook Remarketing zijn er twee keuzes: Enerzijds kun je een remarketing actie doen op de gehele doelgroep van mensen die je website hebben bezocht. Dat heeft bijvoorbeeld een effect op de naamsbekendheid van je organisatie en versterkt daarmee je positionering. Anderzijds kun je de actie afstemmen op de pagina(‘s) die is/zijn bezocht. Op deze wijze kun je een heel gerichte Call to Action doen op een bepaald onderwerp en daarmee ook gekwalificeerde leads genereren.

  • Specifiek gekozen doelgroepen
    In Facebook Business Manager is het mogelijk om aangepaste doelgroepen aan te maken op basis van bijvoorbeeld een lijst met e-mailadressen van mensen waar je de advertentie onder de aandacht wilt brengen. Dat kan een klantenbestand zijn of een lijst met potentiele klanten die je wilt benaderen die voldoen aan bepaalde criteria. Facebook stelt dan een doelgroep samen van Facebook gebruikers die lijken te voldoen aan soortgelijke kenmerken als de personen van je eigen lijst.
  • Vergelijkbare doelgroepen
    Een andere optie in Facebook is het toepassen van vergelijkbare doelgroepen. Hierbij gebruik je een eerder door jou gemaakte doelgroep (bijvoorbeeld een groep websitebezoekers) waarna Facebook een vergelijkbare doelgroep van Facebookgebruikers samenstelt op basis van overeenkomende gegevens.

2. Social Advertising via LinkedIn 

LinkedIn is inmiddels het grootste zakelijke netwerk van de wereld en heeft in Nederland meer dan 6 miljoen accounts (bron: Marketingfacts). Ook LinkedIn biedt de nodige mogelijkheden om Remarketing campagnes in te zetten om de doelgroepen te beïnvloeden, met name voor organisaties in de B2B sfeer. Om goed gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die LinkedIn biedt, is het noodzakelijk om de LinkedIn Tag op alle pagina’s van je website te installeren.

  • LinkedIn Advertising door middel van Account targeting
    Dit is met name gericht op het benaderen van doelgroepen die soortgelijke kenmerken hebben als de doelgroep die je aan LinkedIn aanlevert. Dat betekent dat de doelgroep die LinkedIn dan produceert en waar je advertenties getoond worden, sterk lijkt op de doelgroep die je hebt aangeleverd aan LinkedIn. Deze match wordt gebaseerd op de kenmerken van de bedrijven van de aangeleverde lijst.
  • LinkedIn Advertising door middel van Contact targeting
    Deze optie is gericht op het heel specifiek benaderen van personen. Door een lijst met personen te uploaden naar LinkedIn met hun e-mailadressen, zoekt LinkedIn de match naar de LinkedIn gebruikers en wordt de advertentie aan deze LinkedIn gebruikers getoond.

De LinkedIn Campaign Manager tool biedt de mogelijkheid om de advertentie resultaten in de gaten te houden door middel van een visueel overzicht. Hiermee is er meer controle en wordt het gemakkelijker om de advertenties te optimaliseren waar nodig.

Meer weten over Social Media marketing met LinkedIn? Lees dan ons White Paper.

3. De combinatie van Facebook en LinkedIn

Het is een slimme aanpak om beide bovengenoemde mogelijkheden te combineren. Door je lijst met e-mailadressen vanuit je CRM tool te combineren met de e-mailadressen van je LinkedIn relaties, krijg je een goede lijst van potentiele geïnteresseerden en personen waar je af en toe onder de aandacht wilt komen.

Door deze gecombineerde lijst dan in te lezen in de Facebook Remarketing module, maakt Facebook een vergelijkbare doelgroep aan die dan op Facebook je advertentie en Call to Action onder ogen krijgen.

Op deze manier kun je de investering in Content Marketing zo efficiënt mogelijk benutten. Nog even lezen wat de belangrijkste content marketing trends van 2017 waren?

4. Social Advertising via Twitter

Twitter heeft de laatste jaren als Social Media platform aan belang ingeboet, maar is nog steeds een gangbaar platform als het gaat over toegang tot snel nieuws en interessante kennis. Zeker als je in staat bent om een passende schare geïnteresseerde volgers te krijgen, die je regelmatig van zinvolle informatie en interessante Call to Actions voorziet.

Twitter kent verschillende doelen. Je hoeft er niet maar één te hebben en er dus maar één te kiezen. Je stelt per campagne één doel in. Heb je meerdere doelen, dan maak je dus verschillende campagnes aan, om zo je diverse doelen te bereiken. De doelen kunnen zijn:

  • Meer volgers
  • Meer bezoekers naar je website
  • Meer bereik van jouw tweet binnen Twitter
  • Meer app-installatie of -downloads
  • Het genereren van leads of sales

De doelgroepen die je voor je Twitter advertentie kiest kunnen gebaseerd zijn op interesses, op Twitteraars waarvan je verwacht dat hun volgers ook interessant zijn voor jou of op een specifieke lijst van Twitteraccounts waar je onder de aandacht wilt komen.