Zo stel je de HubSpot buyer persona in: de ideale lead generator

Zo stel je de HubSpot buyer persona in: de ideale lead generator

Marketing-softwareontwikkelaar HubSpot besteedt in haar uitingen ruime aandacht aan buyer persona’s. Naast veel informatie en tips, biedt het platform ook een tool om een persona mee te maken. In dit blog leggen we je uit wat een buyer persona is en hoe je de tool van HubSpot kan gebruiken.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een fictief persoon die jouw ideale klant representeert qua kenmerken, eigenschappen en uitdagingen. Zo’n persona is gebaseerd op marktonderzoek en data over je klanten.

Waarom een buyer persona?

Buyer persona’s zorgen voor structuur en context voor je organisatie. Zo maken ze het makkelijker om content te bedenken voor je klanten en bieden ze houvast als het gaat om de communicatie met klanten.

Hoe maak je een persona?

Voor het maken van een persona is het handig om eerst kennis over je klanten op te doen. Je hebt onder andere informatie nodig over hun doelen, uitdagingen en demografische gegevens. Deze kennis komt meestal van klanten zelf, van de klant-gerelateerde afdelingen binnen je bedrijf en uit het CRM-systeem. Om deze kennis te verkrijgen kan je gebruik maken van enquêtes, interviews en eerder onderzoek.

De HubSpot persona tool

HubSpot biedt vervolgens een persona tool om daadwerkelijk een persona mee te maken. In zeven stappen leidt HubSpot je naar een eigen buyer persona. Dat werkt als volgt:

Stap 1: Naam en afbeelding

In deze stap geef je je persona een naam en kies je een afbeelding voor de buyer persona. In de kantlijn geeft HubSpot uitleg over de stap en enkele tips voor het creëren van je persona. Zo zeggen ze bij deze stap dat het handig kan zijn om een persona ook een bijvoeglijk naamwoord te geven die iets over hun werkveld zegt, zoals Marketing Marije.

Kies persona afbeelding in HubSpot
Bron: HubSpot

Stap 2: Demografische kenmerken

In deze stap geef je demografische data op van je persona. Dit is dus gebaseerd op je eigen onderzoek of al bestaand onderzoek naar je klanten. De leeftijd werkt op basis van categorieën, namelijk jonger dan 18 jaar, 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64 en ouder dan 65 jaar. Vervolgens geef je in deze stap ook aan wat voor opleidingsniveau je klanten hebben. Kom je er in deze stap achter dat je nog niet genoeg informatie over je klanten hebt verzameld? Dan kan je beter eerst nog wat uitgebreider onderzoek doen.

Stap 3: Werkveld

In stap drie geef je aan in welk vakgebied je klanten werken. In het geval van ‘Marketing Marije’ is dat dus marketing. Vervolgens geef je aan hoeveel medewerkers de organisatie heeft waar de persoon in werkt. Ook dit gaat in categorieën, namelijk van 1 persoon, 1-10, 11-50, 51-200, 201-500, 501-1000, 1001-5000, 5001-10,000 en meer dan 10,000 medewerkers.

Stap 4: Carrière

In deze stap ga je wat specifieker in op de carrière van je klanten. Hiervoor heb je dus best wat specifieke kennis over je klanten nodig. Er wordt gevraagd wat hun precieze baan is, hoe resultaten worden gemeten in hun werk en aan wie ze verantwoording afleggen. Zo heb je informatie over de verantwoordelijkheden die ze hebben, waar ze goed in zijn en waar hun uitdagingen liggen. Deze details kunnen bijvoorbeeld handig zijn voor het creëren van interessante content.

Stap 5: Kenmerken van hun baan

Ook hier ga je meer specifiek in op het werk van de persona, maar dan meer op persoonlijk dan algemeen niveau. Zo beschrijf je hier de doelen van je persona, hun grootste uitdagingen en hun dagelijkse verantwoordelijkheden. Door dit van je doelgroep te weten, kan je handig inspelen op uitdagingen en op hun workflow. Ook begrijp je de klant beter.

Stap 6: Hoe werkt je persona?

Deze stap gaat in op het werk van je persona. Welke tools moeten ze beheersen om hun werk te verrichten? Voorbeelden hiervan zijn CRM-software en e-mailtools. Ook wordt hier gevraagd hoe je persona het liefst communiceert met anderen. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail of telefonisch zijn, maar ook face-to-face.

Stap 7: Consumptiegewoontes

In de laatste stap wordt gevraagd waar je persona informatie vandaan haalt en of ze op bepaalde sociale netwerken actief zijn. Dit is goed om te weten, want als je weet waar je klanten te vinden zijn, kan je daarop inspelen.

Na deze zeven stappen verschijnt er een overzicht van je persona met algemene en meer specifieke informatie. Je kan er ook voor kiezen om de tool niet te gebruiken, en handmatig het template in te vullen. Het uiteindelijke overzicht met de kenmerken van je persona kan je opslaan of downloaden. Zo kan je hem ook delen binnen je organisatie.

Het doel van de buyer persona

Op dagelijks niveau helpen persona’s vooral om gericht te kunnen communiceren met je klanten. Klanten voelen zich beter begrepen en content is beter op hun persoonlijke behoeftes, vragen en uitdagingen afgestemd. De meeste organisaties hebben zo’n twee tot vijf persona’s waarin ze nieuwe klanten of contactpersonen indelen. Dit gebeurt op basis van een aantal hoofdkenmerken. Het kan ook automatisch gedaan worden, als bepaalde informatie van een klant bekend is.

Buyer persona met Fueld

Zoek je hulp bij het opstellen van jouw buyer persona? En wil je gelijk aan de slag met de HubSpot buyer persona tool? Fueld is expert op het gebied van Hubspot en de ideale klant opstellen.

Neem gerust contact op, dan kijken we samen naar wie jouw doelgroep representeert!