Meer conversie? Zet zoekmachine marketing in!
Om als bedrijf online te profileren, moet je zichtbaarheid creëren. Hierdoor trek je meer websitebezoekers. Daarnaast moet je vindbaar zijn op de zoekintentie van zoekmachine gebruikers.
Dit doe je aan de hand van SEM (search engine marketing). Ook wel bekend onder de Nederlandse term zoekmachine marketing.
Op deze pagina krijg je alles te weten over zoekmachine marketing, hoe het werkt en wat je allemaal moet weten om SEM succesvol in te zetten.
Over deze onderwerpen hebben we geschreven:
Wat is zoekmachine marketing?
Je kunt zoekmachine marketing zien als een strategie om jouw website vindbaar en zichtbaar te maken in zoekmachines. Hier zet je zowel content als advertenties voor in.
Deze schrijf je niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor zoekmachines als Google, om hoog in de SERP te ranken. Op deze manier weet de doelgroep de weg naar jouw website eenvoudig te vinden.
Onderdelen van zoekmachine marketing
Zoekmachine marketing creëert voor jouw bedrijf online zichtbaarheid en vindbaarheid. Hiermee wil je zowel veel websitebezoekers aanspreken, als ook de juiste doelgroep om kwalitatieve leads mee te realiseren. De strategie van zoekmachine marketing bestaat dan ook uit twee verschillende onderdelen:
SEO
SEO staat voor search engine optimalization of ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Hieronder vallen:
SEA
SEA staat voor search engine advertising, ook bekend onder zoekmachine adverteren. Onderdelen hiervan zijn:
SEO
Wat is SEO? Zoekmachine optimalisatie bestaat voornamelijk uit website optimalisatie en het creëren van SEO waardige content.
Dat wil zeggen, de verschillende website pagina soorten: blogposts en landingspagina’s als verkooppagina’s, dienstenpagina’s en inschrijfpagina’s voor bijvoorbeeld een webinar of demo. Daar komen gespecialiseerde copywriters bij kijken, die de content optimaliseren aan de hand van keywords.
De keywords bepaal je met de hulp van zoekwoorden onderzoek tools als Ahrefs. Daarbij kies je voor het optimale balans tussen:
Keyword difficulty (KD)
De moeilijkheidsgraad om met het desbetreffende keyword hoog te ranken
Zoekvolume (ZV)
Het aantal keer per maand waarop het zoekwoord gezocht wordt
Domain rating (DR)
De score van jouw website, die bepaalt wordt door onder andere het backlink profiel
Referring domain (RD)
Het aantal unieke websites dat naar jouw website(pagina’s) linkt
Om het juiste zoekwoord te bepalen, zoek je de balans tussen DR & ZV en KD en RD. Dat wil zeggen:
Daarnaast komen ook de updates van het Google algoritme om de hoek kijken. Dit algoritme bepaald aan de hand van strenge guidelines met meer dan 200 ranking factoren, jouw positie in de zoekmachine. Deze zijn onderverdeeld in:
- Domain
- Pagina
- Website
- Backlink
- Interactie
- Gebruikers
- Merk
- Spam op de website
- Spam buiten de website
Gelukkig kun je hier zelf op inspelen. Een veelgebruikte en succesvolle manier om hoog in de zoekresultaten te scoren is om de volgende onderdelen toe te passen:
- Zoekwoorden optimalisatie
- Technische SEO
- Heldere navigatie structuur
- Relevante interne linking
- Ankertekst optimalisatie
- URL opbouw aan de hand van het zoekwoord
- ALT-tekst voor afbeeldingen
- Title tag
- Meta description
- Waardevolle content creatie
- Kwalitatieve backlinks verzamelen
Andere onderdelen van SEO zijn:
- Autoriteit middels linkbuilding
- Websitestructuur
- Pagina structuur
SEA
Wat is SEA? SEA levert op een andere manier verkeer op in zoekmachines. Namelijk via betaalde advertenties. Deze zoekmachine marketing strategie zet je in voor snelle resultaten en tijdelijke campagnes. Je maakt de advertenties aan in Google Ads, waar je ook het budget instelt dat je voor de campagne beschikbaar hebt.
De kosten van SEA zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder:
- De niche waarin jouw bedrijf werkzaam is
- De concurrentie
- Jouw budget
- De gekozen biedstrategie
- De zoekterm die het meeste verkeer oplevert
- Het aantal kliks
Er zijn verschillende biedstrategieën, waarvan de meest gebruikte de CPC (costs per click) en een maximaal vast bedrag afstellen zijn.
Zoekmachine adverteren levert jou een plek open bóven de SEO resultaten in de Google SERP. Wanneer je de juiste zoektermen verwerkt, jouw doelgroep aanspreekt en waarde levert, beland je dus sowieso op de eerste pagina van Google.
Advertenties moet je goed in de gaten houden. Je wilt er namelijk alleen jouw website verkeer mee verhogen, maar ook leads en conversies realiseren om de investering terug te verdienen. Voor een optimale ROI moet je dus van te voren meetbare doelen opstellen. Zodra de advertentie niet meer loont, kun je direct bijsturen of de campagne stilzetten.
SEM – SEO en SEA gecombineerd
De inzet van content en advertenties combineer je, zodat je de online zichtbaarheid op verschillende kanalen consistent inzet. Wanneer je namelijk een SEA campagne opzet, moet je nadenken over welke pagina de bezoeker belandt, wanneer deze op jouw advertentie klikt.
Dit kan een bestaande websitepagina zijn, of ook een geheel nieuwe landingspagina. Wanneer je SEA inzet, komt het dus automatisch voor dat je ook SEO inzet.
Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe webinar live gaat zetten. Daar moet een nieuwe pagina voor aangemaakt worden, waar de geïnteresseerden zich aan kunnen melden. En om de pagina te promoten, maak je advertenties die uit komen op deze aanmeldpagina.
Om optimaal resultaat te behalen combineer je SEO en SEA werkzaamheden. Zo levert zoekmachine marketing jou de meest relevante websitebezoekers op.
SEO baseert de ranking van jouw organische zoekresultaten op basis van meer dan 200 variabelen. Zo vergroot je zowel de vindbaarheid als de zichtbaarheid van jouw bedrijf in de Google SERP. Hiervoor zet je in:
SEA zet je in voor doelgerichte advertenties in zoekmachines middels:
Zoekmachine marketing uitbesteden
Zoals je ziet is zoekmachine marketing een ingewikkeld proces, waarbij je twee strategieën (SEO/content en SEA/advertenties) op elkaar afstemt. Daar heb je voldoende tijd voor nodig.
Voordat je namelijk aan de slag gaat om de content en advertenties te creëren, stel je een uitgedachte contentkalender op en een advertentieplan. Vooraf stel je meetbare doelen op, zodat je de resultaten blijvend kan meten. Ook hier wil je veel energie in steken, om op lange termijn het maximale uit je input te halen.
Naast tijd, heb je ook voldoende expertise nodig en de benodigde tools. Er komen veel ranking factoren kijken bij SEO, waar je de content op af wilt stemmen om die nummer 1 positie te scoren en behouden.
Ook SEA vereist de nodigde verdieping om de ROI te optimaliseren. Dit doe je aan de hand van specialisten en de juiste tools. Je kunt deze twee onderdelen (vindbaarheid en zichtbaar) als onderdeel van je complete online inzet als totale marketing uitbesteden.
Wil je meer uit jouw zoekmachine marketing halen? Kies er dan voor om de SEM uit te besteden aan een zoekmachine marketing bureau.
Zoekmachine marketing bureau
Een zoekmachine marketing bureau ondersteunt jou in de online zichtbaarheid. Wanneer je opzoek bent naar het juiste bedrijf, let er dan op de specialist zowel SEO als SEA kenners binnen het team heeft.
Ook is een ervaring copywriter belangrijk, om jouw SEO teksten te laten schrijven voor de juiste doelgroep. Dan ben je ervan verzekert dat de strategieën naadloos op elkaar aansluiten en je alle diensten eenvoudig bij één bedrijf af kunt nemen. Weten waar je aan toe bent, dat wil jij toch ook?
Daarom biedt Fueld jou het MaaS-concept: 6 op elkaar afgestemde marketingdiensten waar ook SEO, SEA en contentcreatie onder vallen. Je krijgt dan één team van specialisten die jou ondersteunen bij het afstemmen van jouw online aanwezigheid. Zo heb je altijd alle online marketingstrategieën op elkaar afgestemd.
Team Fueld staat voor je klaar.
Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in CRM en marketing?
De wereld staat niet stil en wij zeker ook niet. Schrijf je in en voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over HubSpot en IT-marketing. We beloven je niet te spammen!