Zoekwoorden onderzoek: trek relevant verkeer naar je website

Zoekwoorden onderzoek: trek relevant verkeer naar je website

Om je website vindbaar te maken in zoekmachines, moet je ervoor zorgen dat de content hoog scoort op zoekwoorden. Dit geldt voor al je website pagina’s, zowel je dienstenpagina’s, als je landingspagina’s en blogposts. Dit doe je middels SEO technieken. Eén van deze technieken is zoekwoorden onderzoek. In dit blog leggen we je uit hoe je zoekwoorden onderzoek uitvoert en hoog scoort in zoekmachines.  

Wat is zoekwoorden onderzoek?

De analyse maakt onderdeel uit van je SEO strategie. Onderzoek naar zoekwoorden houdt in, dat je de juiste woorden vindt om je content mee te optimaliseren, zodat deze hoog scoort in zoekmachines. Met de juiste woorden worden de termen bedoelt die gebruikers van zoekmachines intikken om informatie te vinden.   

Wanneer je content schrijft, is het belangrijk dat je rekening houdt met deze populaire termen. Op deze manier toont Google jouw content hoger in de zoekresultaten en wordt je content door de juiste gebruikers gevonden.   

Een zoekwoorden onderzoek kan heel uitgebreid zijn. Bijvoorbeeld wanneer je voor het eerst een website bouwt en de juiste termen zoekt die aansluiten bij jouw producten en/of diensten. Het kan ook een relatief korte zoekwoorden analyse zijn, wanneer je een nieuwe blogpost schrijft en deze wilt optimaliseren voor zoekmachines. Daarnaast houdt het onderzoek ook rekening met uitsluitingswoorden. Dit zijn woorden die niet aansluiten bij jouw bedrijf, of woorden waar je niet op gevonden wilt worden.  

Zoekwoorden en zoektermen

In het onderzoek maak je onderscheid tussen twee concepten:  

  • Zoekwoorden – één woord waar gebruikers op zoeken 
  • Zoektermen – een combinatie van woorden waar gebruikers op zoeken

Deze concepten staan ook wel bekend onder short-tail en long-tail keywords. Het onderscheid tussen de concepten maakt wel degelijk verschil. Met name de short-tail zoekwoorden zijn erg breed en soms moeilijk om op te scoren. Long-tail zoekwoorden daarentegen maken de zoekintentie specifiek. Wat je wilt, is de ideale mix tussen zoekwoorden en zoektermen. Zo is je content breed genoeg om op gevonden te worden en specifiek genoeg om precies de juiste bezoekers aan te trekken. 

Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit?

Nu je dit onderscheid kent, kun je het zoekwoorden onderzoek starten. Als onderdeel hiervan kijk je naar pijlers waarmee je het juiste zoekwoord bepaald. Deze maken onderdeel uit van de Google Ranking factoren. De vier pijlers waar je op let zijn: 

  1. Zoekvolume 
  2. Keyword difficulty 
  3. Referring domains 
  4. Domain authority 
  5. Zoekintentie 

We leggen voor elk onderdeel uit wat het is en hoe je deze inzet om het juiste zoekwoord te vinden, waarmee je hoog kunt scoren in de zoekmachine én waar je de juiste bezoekers mee trekt.  

Zoekvolume

De eerste pijler waar je naar kijkt, is het zoekvolume. Om bezoekers te trekken, is het van belang dat op het zoekwoord dat je wilt gebruiken, wel gezocht wordt. Als dit niet het geval is, zul je niet scoren met je content. Je kunt dan kijken naar synoniemen of de lengte van het keywoord aanpassen.    

Werkt jouw bedrijf internationaal? Zorg er dan voor dat jouw website in verschillende talen is geüpdatet met de juiste zoekwoorden voor het respectievelijke taalgebied of land. Voor elk land gelden namelijk unieke zoektermen. Je kunt ze niet één op één vertalen. 

Keywoord Difficulty

De volgende pijler waar je rekening mee houdt is de keyword difficulty (KD). De moeilijkheidsgraad van het zoekwoord bepaalt Google aan de hand van:  

  • Relevantie van de content op de pagina 
  • Zoekintentie 
  • Het linkprofiel 
  • Domein autoriteit

Voor de moeilijkheidsgraad geldt: hoe hoger de KD, hoe meer backlinks je nodig hebt om hoog op het zoekwoord te scoren.  

Referring domains

De backlinks vallen onder de referring domains. Dit zijn unieke domeinen (websites) die naar jouw content linken. Het gaat hierbij niet alleen om kwaliteit. Zeker, hoe meer domeinen naar jouw website linken, hoe makkelijker je scoort op een zoekwoord met een hoge KD. Maar Google houdt ook rekening met de kwaliteit van backlinks. 10 kwalitatieve backlinks kunnen hierdoor sterken zijn dan links van 100 armoedige websites.  

Je kunt je referring domains vergroten door middel van linkbuilding. Hier zijn verschillende technieken voor. Zorg er voor dat je niet focust op één methode, want dit gaat ten koste van de kwaliteit van je gehele linkprofiel.

Domain authority

De domein autoriteit (DA) is een score van 1 tot en met 100, die Google een je website geeft. Deze score geeft een indicatie van hoeveel waarde de zoekmachine aan jouw stuk content hecht. En dus heeft de DA invloed op de score/positie van jouw content in de zoekresultaten. 

Zoekintentie

Gebruikers vullen niet zomaar een zoekwoord in. Er zit een reden achter. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op Apple, is de kans groot dat de persoon opzoek is naar producten van het merk Apple. En de intentie achter apple recipe is het vinden van recepten waarin je appels verwerkt, niet hoe Apple haar producten samenstelt.   

Wanneer je de keuze maakt uit verschillende zoekwoorden, is het van belang dat je aansluit bij deze zoekintentie. Heb je dus een zoekwoord die een lage KD heeft en een hoog zoekvolume, maar niet de juiste zoekintentie? Dan kun je deze beter laten varen, omdat het niet relevante bezoekers naar je website trekt en geheid niks oplevert. 

Pijlers: de statistieken 

Om de informatie van deze 4 pijlers in een oogopslag te kunnen analyseren, kijk je naar onderstaand figuur. Hiermee bepaal je de juiste zoekwoorden voor je website nu en in de toekomst. Het uitgangspunt die je hierbij hanteert is:  

  • Hoe hoger jouw referring domain, hoe makkelijker je scoort op een zoekwoord met een hoog KD 
  • Hoe hoger je domain authority, hoe makkelijk je scoort op een zoekwoord met een hoog zoekvolume 

Uit deze twee vuistregels vind je de ideale mix die resulteert in de zoekwoorden waar jij sowieso op weet te scoren. 

 

Domain authority  Search volume 
10-29  40 
30-49  100-500 
50-70  500-1000 
70>  1000> 

 

Referring domain  Keyword difficulty 
50  40 
150  65 
200  70 
350  80 
700  90 

Zoekwoorden onderzoek tools

Het onderzoek naar de juiste zoekwoorden begint bij een tool die de statistieken bevat van de bovengenoemde pijlers. Er zijn tal van gratis tools te vinden, waaronder:  

  • Answer the public  
  • Keyword sheeter 
  • Ubersuggest 
  • Google trends

Hiermee krijg je de basisinzichten waar je doelgroep naar opzoek is. Maar wil je echt hoger in Google komen? Dan is het verstandig om gebruik te maken van betaalde tools als:  

  • SEMRush 
  • MoZ 
  • Ahrefs

Hierin krijg je zicht op welke zoekwoorden je content scoort en op welke positie in Google je content staat op basis van welk zoekwoord. Daarnaast heb je ook inzicht in het linkprofiel van je website, haal je de domain authority en kun je gerelateerde zoeksuggesties inzien. Deze kun je vervolgens gebruiken in de subkoppen van je content.  

Bijkomend voordeel van zo’n tool, is dat je kunt analyseren op welke interessante zoekwoorden je concurrentie wel scoort, maar jij nog niet. Daarnaast is een zoekwoorden tool een alles-in-één platform, waarin je het onderzoek uitvoert én naderhand analyseert wat de resultaten van je inspanningen zijn.  

Zelf aan de slag of SEO uitbesteden?

Heb je niet de juiste kennis of tijd in huis? Kies dan voor zoekwoorden onderzoek en SEO uitbesteden aan een marketingteam. Er komt namelijk veel bij kijken. Het onderzoek voor je niet eenmalig uit, maar is een constant onderdeel van je online marketing strategie. Wat vandaag een populaire term is, is over een jaar niet meer relevant. Je wilt je content voortdurend herzien aan de hand van zoekmachine optimalisatie.  

Heb je vragen of zoek je ondersteuning tijdens het onderzoek? Weet je niet helemaal waar je moet beginnen? Fueld helpt je op weg naar geschikte zoekwoorden. We weten de juiste termen te vinden die aansluiten bij jouw bedrijf én de zoekintentie van je doelgroep. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan helpen we je zoeken.  

Maar met bovenstaande tips kun je zelf al aan de slag! Kijk daarbij goed naar de zoekintentie achter de term en of je genoeg autoriteit hebt opgebouwd om op het zoekwoord te kunnen ranken. 

Begin daarom direct met je zoekwoorden onderzoek door te kijken of je op de juiste termen scoort, met de gratis SEO test. Je hebt al binnen één minuut resultaat.