Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek

SEO, oftewel Search Engine Optimization bestaat uit de volgende drie belangrijke factoren:

  • Content (tekst, afbeeldingen, video’s, …)
  • Autoriteit (linkbuilding, linkbuilding, linkbuiding …)
  • Techniek (crawlability, website snelheid, URL-structuur, …)

De laatste jaren is hier met User Experience (UX), eigenlijk nog een belangrijk vierde onderdeel bijgekomen. Maar wat is van deze vier onderdelen nou echt het absolute belangrijkste? Dat is toch echt content. Content is king!

Content is namelijk het onderdeel waar Google de meeste waarde aan hecht. Content geeft de klant van Google (jij), namelijk waarde omdat het jouw vraag beantwoord. Je voert een zoekwoord in om een antwoord te vinden. Daarom maak je gebruik van zoekmachine Google. Maar, wacht. Is een zoekwoord dan niet gewoon het belangrijkste? Klopt! En daarom gaat dit blog eigenlijk over het allerbelangrijkste sub-onderdeel van SEO: zoekwoorden!

Een zoekwoord, en dan vooral het zoekvolume achter een zoekwoord, is de basis van SEO. Zonder zoekvolume is er geen SEO. Een zoekwoord is de benzine die zoekmachine Google nodig heeft om te draaien. Het zoekvolume bepaalt simpelweg het vraag en aanbod.

Maar hoe moet goed zoekwoordenonderzoek nou uitgevoerd worden? En hoe moet er vanuit een goed zoekwoordenonderzoek verder gewerkt worden? Deze antwoorden vind je in dit blog.

 

Wat is een goed zoekwoord?

Bestaat er een perfect zoekwoord? Eigenlijk niet. Er bestaan wel goede en slechte zoekwoorden. Dit is alleen niet een harde grens die te trekken valt. Want of een zoekwoord goed of slecht is, hangt vooral af van de intentie achter het zoekwoord, de websitekwaliteit van de concurrenten die voor dit zoekwoord in aanmerkingen komen en de kwaliteit van je website.

 

Intentie achter het zoekwoord

Neem het zoekwoord ‘google ads’. Het lijkt met 35000 zoekopdrachten per maand (Ahrefs, 2020) een goed zoekwoord om voor te optimaliseren. Het zoekvolume is erg hoog, dus wat is er nog meer nodig? Als je het zoekwoord in Google invoert, zie je waarom het geen geschikt zoekwoord is.

De eerste vijf resultaten in Google zijn ongeveer allemaal van het domein ads.google.com. Zou het dus niet zo kunnen zijn dat mensen die het zoekwoord ‘google ads’ invoeren, op zoek zijn naar de webpagina van Google Ads om in te loggen en te werken aan hun Google Ads?

 

Concurrenten voor het zoekwoord

Uiteraard koppelt Google niet een zoekwoord automatisch aan het best geschreven stuk content. Er zijn andere factoren die ook een rol spelen. Een belangrijke factor is domein autoriteit (DA). DA is een score van 1 tot en met 100 die Google aan jouw website geeft. Deze score, hoe hoger hoe beter, is tevens een belangrijke indicator aan hoeveel waarde Google aan jouw stuk content hecht. Dit bepaalt dus in grote mate ook hoe hoog, en hoe snel, je op een goede positie in Google staat.

zoekwoorden_onderzoek

 

Wat is een goed zoekvolume?

Net als de vraag ‘wat is een zoekwoord?’, is deze vraag niet zo makkelijk te beantwoorden. Er is geen grens of ondergrens aan een getal wat wel of niet een geschikt zoekvolume is.

Wat naast het zoekvolume nog een belangrijke graadmeter is, is het aantal kliks dat je op jouw pagina krijgt. Dit aantal kliks staat gelijk aan het daadwerkelijke aantal bezoekers op je website. Maar hoe weet je nou hoeveel kliks je uit het aantal zoekopdrachten haalt? Een onderzoek van Advanced Web Ranking (2020) geeft enig inzicht in hoeveel procent van de zoekopdrachten je uit een positie haalt.

 

Hoe optimaliseer je voor een goed zoekwoord?

Een simpel antwoord op deze laatste vraag is: geweldige content maken! Zoals in het begin besproken is, is een gebruiker van zoekmachine Google op zoek naar een antwoord. Nu kan het best zo zijn dat er tien dezelfde antwoorden op een zoekopdracht zijn, maar er zal altijd één antwoord het beste antwoord zijn. Dat is voor jou de uitdaging: het presenteren van het beste antwoord!

Aangezien Google als zoekmachine prioriteit geeft aan het voorzien van hun klanten van het beste antwoord, zal Google dus altijd jouw antwoord op positie één plaatsen als dat het beste antwoord is op de zoekopdracht.

Wil je beginnen aan de reis naar jouw nummer één positie in Google? Besteed je online marketing uit aan Fueld, dé online marketing specialist in de ICT-sector, en begin aan je online marketing succes!

Instagram