7 manieren om je website te optimaliseren in 2019

7 manieren om je website te optimaliseren in 2019
Om je website klaar te stomen voor 2019 zijn er 7 belangrijke factoren die geoptimaliseerd moeten worden. Dit zijn volgens ons de belangrijkste ranking factoren die voor ervoor zorgen dat jouw website optimaal gaat presteren dit jaar.

 

1. Zorg voor een mobielvriendelijke website

Steeds meer mensen doen tegenwoordig aankopen via hun mobiel of tablet. In 2018 werd al meer dan de helft van de online aankopen via een smartphone of tablet uitgevoerd. Vandaar dat het nu nog meer van belang is dat je website zich aanpast aan het apparaat waarmee je bezoekers op je website komen. Dit geldt dus voor smartphones, tablets en desktops. Zorg voor een responsive website en test je website op deze verschillende platformen.

De verschillende afbeeldingen die je plaatst hebben ook invloed op de kwaliteit van je website per platform. Het gebruik van een responsive design is daarom van groot belang, waarbij het formaat van de afbeeldingen automatisch aan het platform worden aangepast. Verder zijn korte metabeschrijvingen bevorderend voor de kwaliteit van je website. Dit zijn de korte beschrijvingen over de website die te zien zijn onder het zoekresultaat van je website. Korte metateksten zijn beter voor je website, omdat ze dan makkelijker leesbaar zijn op een smartphone.

2. Analyseer technische SEO

Voor velen is het analyseren van SEO onderdelen een intimiderende taak. Dankzij allerlei SEO tools die tegenwoordig beschikbaar zijn, het steeds makkelijker om deze data te vertalen naar verbeteringen voor je website. Voor beginners is het handig om rekening te houden met de volgende onderdelen:

  • Check je website voor errors (zoals ‘404 not found’) en los ze op
  • Controleer je site-indexering via Google Search Console. Verbeter alle gevonden problemen.
  • Herstel dubbele titeltags en dubbele metabeschrijvingen.
  • Gebruik de Yoast SEO tool voor het posten van berichten om de tekst SEO vriendelijk te maken

3. Versnel de laadtijd van je website

De laadtijd van je website heeft een grote invloed op de conversies en het aantal bezoekers dat op je website komt. Volgens Google is “de gemiddelde tijd die het kost om een mobiele bestemmingspagina volledig te laden 22 seconden … maar toch verlaat 53 procent van de bezoekers van mobiele sites een pagina die langer dan drie seconden duurt om te laden.”

Een langzame paginasnelheid zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Daarom beschouwt Google de paginasnelheid als een rangschikkingsfactor. De volgende handelingen helpen bij het versnellen van je website:

  • Zorg voor een zo minimale grootte van je afbeeldingen
  • Voorkom dat je pagina bestaat uit zo weinig mogelijk verwijzingen vanuit andere pagina’s
  • Minimaliseer HTTP-aanvragen voor de verschillende delen van de pagina, zoals scripts, afbeeldingen en CSS
  • Laat zowel CSS als JavaScript gelijktijdig laden

 4.Verplaats je in de zoekintentie van je bezoekers

In de beoordeling van de teksten op je website is de context rondom je zoekwoorden ook steeds belangrijker. Je moet er namelijk voor zorgen dat de bezoeker na zijn zoekopdracht op een pagina terecht komt die zo goed mogelijk aansluit op zijn zoekopdracht. Door middel van kunstmatige intelligentie en machine learning is Google steeds beter in staat om je website te ranken op de relevantie van de zoekopdracht Het ultieme doel van Google is om de context van de zoekresultaten helemaal te begrijpen. Dit betekent dat onderzoek naar zoekwoorden steeds belangrijker gaat worden in 2019. Het is daarom handig om tools te gebruiken zoals Moz Rank Tracker of KW Finder, waarmee je de score van je zoekwoord na kan gaan. Na het bepalen van een zoekwoord is het dus van belang om de context rondom dat zoekwoord zo goed mogelijk te laten aansluiten, zodat de zoekresultaten relevant zijn voor de mensen die zoeken in Google. Als er dan geklikt wordt op je zoekresultaat is het ook van belang dat de landingspagina de juiste informatie bevat die past bij de intentie van de bezoeker.

5. Content Marketing

Tegenwoordig is de productie van content zo groot op het internet dat het steeds moeilijker is om eruit te springen. Er is voorspeld dat er in 2020 dagelijks 44 zettabytes aan content zal worden geproduceerd. Om dit in perspectief te plaatsen, dit staat gelijk aan 8,48 biljoen nummers of 1,440 jaar aan HD-video’s per dag. Dit betekent dat het in de toekomst nodig is om content te creëren die nog aantrekkelijker is om te lezen. Een makkelijke tip, is het delen van  populaire content over een relevant onderwerp voor jouw business. Maar hoe vind je deze content precies? Ga op zoek op een passend social media kanaal voor jouw industrie en zoek via hashtags of zoekwoorden naar posts die passen bij de producten die je verkoopt. Zo is de kans op engagement groot en daardoor komen je social kanalen meer onder de aandacht.

Het creëren van eigen content blijft van groot belang. Promoot je nieuwsberichten op je social media kanalen en zorg ervoor dat je lezers dit delen met hun volgers. Afbeeldingen en video’s maken deze content nog aantrekkelijker voor bezoekers.

Voice search is een opkomende trend en zal in 2019 alleen maar groter worden. In plaats van je content te schrijven en te optimaliseren voor iemand die ze in een apparaat typt en te denken “hoe zal mijn doelgroep een zoekopdracht invoeren in  Google of Facebook?” Moeten marketeers ook nadenken, “hoe zal mijn klant een vraag stellen met hun stem in hun smartphone of met Google Home? Het aanpassen van je teksten naar spreektaal gaat in de toekomst tot meer resultaten leiden voor je berichten, dus zorg ervoor dat je je tekst hierop aanpast.

6. Gebruiksvriendelijkheid van je website

Gebruikerservaring (UX) is gericht op het verkrijgen van inzicht in gebruikers, hun behoeften, hun waarden, hun mogelijkheden en hun beperkingen. UX houdt ook rekening met zakelijke doelen en doelstellingen. De meest gebruiksvriendelijke websites zijn gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring. Om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken helpt het om rekening te houden met de volgende onderdelen:

  • De inhoud moet uniek zijn en aan een behoefte voldoen
  • Je website moet gemakkelijk te gebruiken en te navigeren zijn
  • De designelementen en je merk moeten emotie en waardering oproepen
  • Integreer ontwerp- en navigatie-elementen om het gebruikers gemakkelijk te maken om te vinden wat ze nodig hebben
  • Je site moet betrouwbaar zijn om gebruikers jou te laten geloven
  • Je site moet waarde toevoegen aan de gebruiker in termen van ervaring en aan het bedrijf in termen van positieve ROI

7. Linkbuilding

Links behoren al geruime tijd tot een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan de kwaliteit van je website. In 2019 zal Google nog beter worden in het identificeren en negeren van spam links. Als dat zo is, blijft de kwaliteit troef. Het gaat dus niet om de hoeveelheid backlinks, maar het ligt aan de relevantie van de links naar je website. Door links naar je website te realiseren wordt je score in Google verhoogt en zul je eerder gevonden worden. Zorg dus voor content op je website waar andere websites naar willen linken.

Wil jij je website optimaliseren maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met ons advies.