7 manieren om je website te optimaliseren in 2021

7 manieren om je website te optimaliseren in 2021
Is jouw website al 2021-proof? Er zijn een aantal belangrijke factoren die dit jaar geoptimaliseerd moeten worden. Deze 7 tips zijn volgens ons de belangrijkste factoren dit ervoor gaan zorgen om jouw website te optimaliseren, zodat die ook dit jaar weer optimaal kan presteren!

 

Google Page Experience 2021

Voordat we dieper ingaan op een aantal relevante factoren, vertellen we je eerst wat meer over Google Page Experience, dat sinds 2021 is opgenomen in het algoritme van de zoekmachine. Page Experience is de benaming voor een set factoren die gaat over de ervaring die een gebruiker op een website heeft. Met de introductie van deze factoren in het algoritme zal de gebruikerservaring een grotere rol gaan spelen bij de beoordeling van websites. Hoe hoger de gebruiksvriendelijkheid van je website is, hoe beter je website zal scoren in de zoekresultaten.

De eerste twee factoren die we zullen bespreken – over de snelheid en mobielvriendelijkheid van je website – hebben te maken met gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast is het belangrijk om de beveiliging van je website op orde te hebben om geen verrassende content aan je bezoekers te tonen, zoals irritante pop-ups. Maar ook de andere factoren die we noemen, hebben er eigenlijk allemaal wel in meer of mindere mate mee te maken. Goed om in je achterhoofd te houden bij het optimaliseren van je website!

1. Zorg voor een snelle website

Hoe langer de pagina’s op je website moeten laden, hoe minder de gebruikerservaring zal worden. Dat heeft invloed op hoe hoog je in de zoekresultaten zal eindigen, maar ook op de hoeveelheid conversies. Bezoekers zullen bij het bezoeken van een langzame pagina sneller terugkeren naar de zoekresultaten en je website in het vervolg ook links laten liggen. 53% van de bezoekers van mobiele sites verlaten een website als het langer dan drie seconden duurt om een pagina te laden. Houdt de snelheid van je website dus regelmatig in de gaten. Dat kan je bijvoorbeeld analyseren met Google Page Speed.

Een van de dingen waarmee je bijvoorbeeld rekening kan houden, is de grootte van je afbeelding. Maak die niet onnodig groot. Het kan veel tijd kosten om die te laten zien. Natuurlijk moet de kwaliteit van de foto wel behouden worden, maar vaak wordt dat wel aangegeven.

Image Compressor is een handige tool om afbeeldingen te verkleinen voor het internet!

2. Mobielvriendelijkheid

Ook een belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring op een website, is de mobielvriendelijkheid. Tegenwoordig worden websites in de meeste gevallen bezocht via mobiele telefoons. In 2018 ging dat al om meer dan 50%. Als een website er dan niet goed uitziet, of niet goed werkt, vermindert dat de gebruikerservaring aanzienlijk. Zorg er dus voor dat je website geschikt is voor mobiel verkeer. Dat houdt in dat de tekst binnen de breedte van het scherm valt – zodat bezoekers niet steeds van links naar rechts hoeven te swipen, – dat teksten niet te lang zijn en dat het design meeschaalt met de beeldschermgrootte. Ook het formaat van de afbeeldingen moet aan het platform worden aangepast, dit heet ook wel responsive webdesign.

3. Focus je op de kwaliteit van je content 

Ook deze factor past goed bij de gebruikerservaring. Hoe beter je je namelijk op de kwaliteit van je website focust, (en daardoor de websitebezoeker zo goed mogelijk helpt) hoe beter de gebruikerservaring van een bezoeker zal zijn.

Maar ook Google moet natuurlijk begrijpen dat jouw website van kwaliteit is. De zoekmachines worden steeds beter in het analyseren daarvan. Zo herkennen de algoritmes tegenwoordig niet alleen losse zoekwoorden, maar snappen ze ook steeds beter de context waarin het zoekwoord staat. Het heeft dus minder zin om met losse zoekwoorden te gaan strooien om hoger in de resultaten te eindigen. Verdiep je bijvoorbeeld ook in gerelateerde zoekwoorden.

Zorg ervoor dat jouw website echt relevante informatie bevat, en antwoorden op de vragen van relevante bezoekers. Zo kan je je website optimaliseren, en is de kans ook groter dat je uiteindelijk op plek ‘zero’ verschijnt in de zoekresultaten, ofwel in de featured snippet, die Google toont als eerste antwoord op een vraag in de zoekmachine, nog voor de website op de eerste plek.

 4.Gebruik sterke titels en beschrijvingen

Naast kwalitatieve inhoudelijk content, is het ook van belang dat je de titels en omschrijvingen van je website optimaliseert.

De meta-omschrijving geeft bijvoorbeeld aan waar een pagina over gaat. Die omschrijving zie je in de zoekresultaten terug. Bezoekers kunnen zo snel zien of jouw pagina daadwerkelijk relevant voor ze is, en ook zoekmachines kunnen makkelijker indexeren waar jouw pagina over gaat. Door het gebruik van goede meta-omschrijvingen klikken mensen sneller door naar jouw website, in plaats naar die van jouw concurrent!

Titels moeten kort en krachtig zijn, en duidelijk aangeven waar een pagina over gaat. Heb je een pagina over een software-update? Zorg er dan voor dat dat in de titel duidelijk wordt, en begin in de titel niet over de nadelen van andere software. Ook de koppen en tussenkopjes zijn belangrijk voor gebruikers en zoekmachines. Maak daarin, net als in de titels van pagina’s, meteen duidelijk waar een bepaald stuk tekst over gaat. Zorg er ook voor dat je werkt met koppen als H1 – H6, om aan te geven of het een kop, subkop of subsubkop gaat. Zo kan ook een zoekmachine te tekst nog beter indexeren.

5. Zorg voor een goede interne en externe linkstructuur

Ook linkbuilding blijft van belang. Zorg er wel voor dat je je hiermee op de kwaliteit focust, want het gaat niet per se om de hoeveelheid backlinks, maar meer over de relevantie van de links die naar jouw website gaan. Een linkje van een website met een hoge autoriteit zal meer doen voor je vindbaarheid. Een soort online mond-tot-mondreclame dus.

Maar ook een goede interne linkstructuur is van belang. Door pagina’s van je website op een duidelijke en relevante manier aan elkaar te linken, wordt je website voor zoekmachines betrouwbaarder. Je hebt dan immers geen website met een aantal lukrake pagina’s over verschillende onderwerpen. Een krachtige interne linkstructuur ontwikkel je door te werken met topic clusters. Analyseer welke (combinaties van) zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw organisatie, en waar je op gevonden wil worden door je bezoekers, en maak daarvoor verschillende clusters van content. Zorg ervoor dat die verschillende pagina’s naar elkaar linken. Zorg er wel voor dat ook de linkjes zelf duidelijke verwijzingen bevatten, zoals de titel van een pagina, en niet ‘klik hier’. Zo zal Google zien welke trefwoorden eruit springen op jouw website.

Lees ook:
Wat is SEO?

6. Natuurlijk zoekwoorden

Zoals hierboven benoemd, is het belangrijk om zoekwoorden te hebben op jouw website. Waar wil je op gevonden worden? Waar kan jij waarde toevoegen? Verwerk die zo duidelijk mogelijk in een tekst. Hier zit echter wel een ‘maar’ aan vast, want het heeft geen zin om zo veel mogelijk te gaan strooien met jouw zoekwoorden. In de beoordeling van teksten op je website wordt namelijk ook de context steeds belangrijk, zoals eerder op deze pagina benoemd. Dit heet semantic search, wat kortweg inhoudt dat zoekmachines beter woorden kunnen beoordelen in de bijbehorende context. Goed leesbare content wordt dus steeds belangrijker.

Je moet je met het gebruik van zoekwoorden echt richten op je bezoeker. Wat heeft je bezoeker nodig? Welke vraag heeft je bezoeker? Zorg ervoor dat je daar een relevant antwoord voor hebt, in plaats van het overmatig gebruiken van je zoekwoorden. Hoe natuurlijker je de zoekwoorden gebruikt, hoe beter Google kan inschatten hoe relevant jouw pagina is voor een zoekterm.

7. Gesproken zoekopdrachten (Voice search)

Gesproken zoekopdrachten zijn nog steeds een trend, en de techniek daarvoor wordt ook steeds beter, dus waarschijnlijk zal de trend niet zomaar overwaaien. Zorg er dus voor dat je je content ook afstemt op hoe vragen gesteld worden bij gesproken zoekopdrachten. Zoekopdrachten in tekst zijn meestal korter dan gesproken zoekopdrachten. Zorg er dus voor dat je je ook richt op langere combinaties van zoekwoorden, waarvoor jouw website specifiek waarde kan toevoegen.

Naast deze factoren die relevant zijn om jouw website ook in 2021 te optimaliseren, blijven andere factoren natuurlijk ook van belang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zichtbaarheid van je organisatie op social media.

Hulp nodig om jouw website te optimaliseren?

Wil jij graag je website optimaliseren, maar heb je geen idee hoe? Wij geven je graag een kundig advies. Neem gerust contact met ons op!

Instagram