IT-MARKETING

Featured snippet: sta boven de zoekresultaten in Google!

Genereer een featured snippet. Verhoog jouw online zichtbaarheid in de zoekmachines en trek meer websitebezoekers.

Geen nieuws missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.

We beloven je niet te spammen!

Subscribe

Er wordt vaak gesproken over hoge ranking in Google: ook jij wilt graag op de eerste positie komen te staan in de zoekresultaten. Zo versla jij de concurrentie en trek je meer websitebezoekers. Maar heb je al eens gehoord van positie 0 of een featured snippet?

Deze zorgt namelijk voor nog meer zichtbaarheid. We beschrijven in dit blog drie stappen waardoor de kans groter wordt om middels een featured snippet boven de zoekmachineresultaten te komen.

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet wordt ook wel positie 0 genoemd. Dit is een positie in Google boven alle ‘normale’ SEO zoekresultaten. Deze komen tevoorschijn in de resultaten als er een vraag als zoekopdracht ingevoerd wordt. Deze kunnen in verschillende vormen verschijnen: lijsten, grafieken, afbeeldingen en tekst. Hieronder is een voorbeeld te zien.

 

(Bron: support.google.com)

 

Waarom een featured snippet?

Deze positie heeft voordelen voor de vindbaarheid van je website. Aan de hand van deze snippet kan je website toch bovenaan komen te staan. Daarnaast kun je als expert worden gezien, doordat de geloofwaardigheid van je website omhoog gaat.

Als Google jouw pagina relevant vindt en deze als snippet laat verschijnen, dan moet het wel een goede pagina zijn, waardoor gebruikers hier ook vanuit gaan. Dit resulteert uiteindelijk weer in meer bezoekers naar jouw website.

Er kan gedacht worden dat een featured snippet niet goed is voor je CTR, omdat het antwoord dat een gebruiker zoekt al wordt weergeven.

Dit is wel het geval, maar er wordt meestal een samenvatting gegeven, waardoor de gebruiker nog niet helemaal antwoord op de vraag heeft en daardoor getriggerd wordt om naar de pagina te gaan voor extra informatie.

Alle websites kunnen geschikt zijn voor een featured snippet. Uit onderzoek van MOZ is gebleken dat:

  • Google 70% van alle gevallen een snippet haalt uit website in positie 1 t/m 3
  • In 30% van de gevallen komen de snippets uit websites van positie 4 tot positie 71

Pagina’s die op de eerste pagina van Google staat, hebben dus wel de grootste kans.

 

Featured snippet in Google

Nu je weet wat een featured snippet is en wat hier de voordelen van zijn voor jouw zichtbaarheid, wil je er natuurlijk mee aan de slag. Dit kan al in drie eenvoudige stappen. Zo heb je binnen no-time al een featured snippet voor Google gegenereerd.

 

Stap 1: relevantie

Bekijk eerst goed of de snippet echt nodig is en of het toepasbaar is op een pagina van jouw website. Als een aantal pagina’s ingericht zijn om een vraag te beantwoorden, dan kan deze positie als relevant gezien worden voor jouw website. Niet alle markten zijn namelijk relevant voor een featured snippet.

Er is sprake van een hoge ratio als het gaat om bijvoorbeeld de financiële markt, gezondheid, benodigdheden of DIY-processen. Bij lokale bedrijven, foto’s/video’s en info/help is dit ratio veel lager. Voor bedrijven die lokaal gevestigd zijn, is het bijvoorbeeld beter om een kaart te laten zien van Google Maps.

 

Stap 2: geschikte zoekwoorden vinden

Bij het vinden van geschikte zoekwoorden is het belangrijk om een zoekwoorden onderzoek te doen: zoekwoorden gebruiken waarop veel gezocht wordt. Maak zoekwoordcombinaties met vragende woorden, zoals wat, hoe, waar etc.

Een geschikte tool hiervoor is answerthepublic.com. Met deze tool krijg je aan de hand van zoekwoorden, vragen die ingezet kunnen worden voor featured snippets.

 

Stap 3: website optimaliseren

De derde stap die je zet is website optimaliseren. De pagina moet de vraag zo concreet mogelijk beantwoorden. Om de pagina vindbaarheid te maken zet je de vraag in de titel (H1) en aangesloten synoniemen en vragen in subkoppen (H2) en zorg dat het antwoord in een paragraaf eronder wordt verwerkt. Deze bestaat ongeveer uit 40-55 woorden.

Wanneer de belangrijkste informatie is beschreven, kan er daaronder ingegaan worden op de details. Let hierbij ook op de gebruikerssignalen. Pagina’s met positieve signalen hebben een grotere kans om als featured snippet opgenomen te worden. Pagina’s met bijvoorbeeld een hoge bounce-rate dus niet.

 

Featured Snippets met Fueld

Om een featured snippet te krijgen, moet je voldoen aan de SEO vereisten van zoekmachines. Maar je moet hierbij ook rekening houden met de juiste form. Content met opsommingen (tips, voordelen, stappenplan), hebben bijvoorbeeld een grote kans om als featured snippet in Google te verschijnen.

Featured snippets maken dus deel uit van jouw content. Zoek je iemand die jou kan ondersteunen in het creëren van content zodat jij hoog in de zoekresultaten komt te staan? En wil je hierbij optimaliseren voor featured snippet voor nog betere zichtbaarheid?

Het doel is niet om te strijden voor positie 0, maar voornamelijk om uiteindelijk een antwoord te geven op de vragen die gebruikers stellen. Als je dat goed onder de knie hebt, dan volgt Google vanzelf.

Wil jij je SEO naar een hoger level tillen door middel van een featured snippet? Begin met dan met echte expertise in huis te halen en start met SEO uitbesteden. Onze SEO-specialisten staan klaar om een gratis SEO scan te maken van jouw website!

VERGROOT HET ONDERNEMEND VERMOGEN VAN JOUW ORGANISATIE

Team Fueld staat voor je klaar.

Lees ook:

Gerelateerde berichten