Content marketing: hoe u zich van ‘creep’ tot vriend ontwikkeld

Content marketing: hoe u zich van ‘creep’ tot vriend ontwikkeld

Beeld u zich een compleet vreemde in die u benadert op straat en zegt dat hij alles van u weet, inclusief uw probleem mét de juiste oplossing voor u. Dat is best creepy toch? Een normaal mens zal zijn best doen om weg te blijven bij zo iemand. En toch is dit een perfecte omschrijving van hoe het er met content creëren tegenwoordig aan toe gaat. In deze blog vertellen we meer over de huidige status van content marketing.

Typen content

In onderstaande grafiek wordt duidelijk wat het ‘probleem’ is. Deze grafiek komt voort uit een onderzoek uitgevoerd door The Content Marketing Institute. Zoals te zien is, is de eerste prioriteit het creëren van meer content en de laatste is het beter begrijpen van het publiek.

Om het erger te maken, betekent het beter begrijpen van het publiek dat er gekeken wordt naar de data en op basis hiervan wordt een persona gecreëerd en marketing automation ingezet. Wanneer het komt op het echt begrijpen van de klant, telt het raden van gedrag niet en daarbij komt dat het vaak niet werkt. Wanneer er veel tijd gestoken wordt in het creëren van veel content en de lezer denkt dat de benadering ‘creepy’ is, is er veel tijd en werk verloren gegaan. De eerste prioriteit van iedere content marketeer zou moeten zijn dat hij weet tot wie hij zich richt. En dan niet zoals het in de data staat, maar echte mensen met specifieke vragen en behoeftes die passend bij de verschillende fasen van de customer journey.

Waarom hebben zij nodig wat u verkoopt? Het zal nooit zijn wat u denkt dat het is. Waar denken ze aan, voordat ze een beslissing nemen? Waarvan moet u ze overtuigen? Waar hebben ze hun oog nog meer op en wat hebben ze tot nu toe afgewezen?

Combinatie tussen marketing en sales

Marketeers hebben vaak te kampen met een probleem die salesmensen ook hebben. De meeste salesmensen luisteren zodat ze kunnen praten. Net zoals marketeers feiten verzamelen over hun klanten zodat ze aan hun bazen kunnen bewijzen dat ze hun klanten snappen, en zodat ze kunnen schrijven. Ze zijn enthousiaster over de output dan de input, net als salesmensen.

Het interviewen van klanten is alleen lastig omdat het zo moeilijk is om aan te beginnen: het is het laagste punt op de to-do list. De deadline om meer content te creëren is belangrijker, helaas is dit wel vaak content die net de plank misslaat.

Feedback

Men kan leren hoe ze klanten moeten interviewen, maar daar ligt het probleem niet. Het probleem ligt bij de prioriteit. Het opstarten van een interview project kan soms wel een jaar duren, als het behandeld wordt als een grote onderneming met veel meetings en overleg. Het is veel beter om een andere aanpak te nemen, simpel en consistent. Haal iedere week op dezelfde tijd zes klanten uit uw klantenbestand en mail deze met het verzoek een interview af te nemen. Statistisch gezien zal een derde de eerste keer antwoorden, en nog eens twee derde zal de tweede email met het tweede verzoek tot een interview beantwoorden. Dit resulteert dus in twee interviews. Op deze manier houdt u uw interview pipeline vol. Neem de interviews op, meld dit van tevoren aan degene bij wie u het interview afneemt, en werk de interviews na afloop uit. Verzamel de gegevens in een bestand en vat eens in de maand samen wat u geleerd heeft en stuur deze informatie rond in het management. Een belangrijke vraag die u kunt stellen is ‘Wat voor informatie vind u belangrijk en hoe vaak wilt u van ons horen?’. Beeld u eens in hoeveel informatie marketeers uit de interviews krijgen met het stellen van deze vraag.

Wilt u meer weten over hoe u uw doelgroep het beste kunt benaderen, met de juiste en meest relevante content? Download dan ons whitepaper ‘Content marketing’ hieronder: