Dit kan je met e-mailmarketing in HubSpot

Dit kan je met e-mailmarketing in HubSpot

HubSpot heeft allerlei producten om je marketing professioneler te maken. Zo biedt HubSpot ook e-mailmarketing. In dit blog leggen we uit wat je daarmee kan en hoe je eraan begint of het verbetert.

Waarom e-mailmarketing?

E-mailmarketing is, zoals de naam al zegt, marketing via e-mail. Dat kan ouderwets klinken, maar volgens onder andere HubSpot is het een van de meest effectieve methodes om je bedrijf levendig te houden. Met de juiste e-mailmarketing kan je de relatie met klanten goed houden en tegelijkertijd geld verdienen.

Om dit te bereiken is het noodzakelijk om je bestaande klanten waardevolle en relevante informatie te bieden die ze kunnen gebruiken bij het nemen van beslissingen om hun doelen te bereiken. Het gaat dus eigenlijk meer om je klant dan om je eigen bedrijf. En dat moet je volgens HubSpot vooral in je achterhoofd houden. Op die manier zullen je klanten niet alleen je mailtjes lezen, maar ook uitkijken naar volgende mails.

Wat kan je met de e-mailmarketingsoftware  van HubSpot?

Om het kort samen te vatten: veel! Er is ontzettend veel mogelijk met e-mailmarketing, en HubSpot kan je helpen bij het maken van de juiste keuzes.

1. Campagnes

Allereerst is het mogelijk om e-mailcampagnes op te zetten. Hiermee kan je bijvoorbeeld klanten benaderen met content, zoals blogs, landing pages of whitepapers. De campagnes zijn volledig in te richten zoals jij dat wil en ze kunnen ook per persona verschillend zijn.

2. Templates

HubSpot veel verschillende design-templates om je e-mails professioneel te laten ogen op elk apparaat. De templates werken door middel van een drag and drop editor, waardoor je makkelijk zelf dingen kan toevoegen en verplaatsen. Zo kan je zelf de kleuren kiezen, content toevoegen en afbeeldingen plaatsen.

3. Persoonlijke mails

HubSpot biedt met de e-mailmarketingsoftware ook de mogelijkheid om mailtjes toe te spitsen op elke klant. Zo kan je gebruik maken van de informatie die bekend is over die klant. Dit kan bijvoorbeeld de status van de klant in het koopproces zijn, of doelen van de betreffende klant. Zo kan je ook gerichte relevante content meesturen. Het is ook handig als je weet op wat voor moment de klant het liefst benaderd wordt. Dan kan je de mail automatisch rond die tijd laten versturen.

4. A/B testen en analyses

Om e-mailcampagnes te optimaliseren, biedt HubSpot verschillende mogelijkheden om je mails te testen en te analyseren. Zo kan je onder andere een A/B test doen, waarmee je bijvoorbeeld kan onderzoeken welke onderwerpregel ervoor zorgt dat de meeste mensen het mailtje openen, of welke call-to-action het beste werkt. Daarnaast kan je analyseren welke doelgroep de meeste mailtjes opent, op welke tijd en op wat voor apparaat. Zo leer je je klanten ook weer steeds beter kennen. Dit helpt ook mee voor het creëren van een customer journey map.

Lees ook:
Wat is HubSpot

Beginnen met e-mailmarketing

Voor bedrijven die willen starten met e-mailmarketing, of die hun e-mailmarketing willen verbeteren, heeft HubSpot ook een stappenplan opgesteld.

1. Ken je publiek

Voor het versturen van een relevante mail is het belangrijk om je publiek te kennen. Hiervoor is het handig om te starten met het creëren van een buyer persona. Zo begrijp je beter wat je klanten willen en wat ze nodig hebben.

2. Bepaal je doelen

Waarschijnlijk heb je al een doel voor ogen met je campagne, maar verzamel ook wat context. Onderzoek wat je kan verwachten van je e-mailmarketing en stel de doelen van je e-mailmarketing daarop af.

3. Creëer een manier waarop mensen zich kunnen aanmelden voor de mail

Om te mailen is een maillijst handig. Een maillijst is een groep van klanten die toestemming hebben gegeven om relevante mails naar ze te sturen. Om zo’n lijst te hebben, moet je klanten de mogelijkheid geven zich op te geven voor die e-mails. Zorg ervoor dat dit dus op verschillende manier mogelijk is voor klanten.

4. Kies een campagne-type

Er zijn veel verschillende soorten e-mailcampagnes waaruit je kan kiezen. Kies degene die het beste bij je past en die het beste voor je klanten is. Dit kan bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief zijn, een mail met nieuwe producten of meerdere keren per week een interessant blog.

Je kan natuurlijk verschillende maillijsten opstellen voor verschillende types e-mail, zodat klanten zich kunnen opgeven voor mailtjes die ze relevant vinden.

5. Maak een planning

Bepaal hoe vaak en wat je wil mailen en mail je publiek van tevoren wat je plan is. Hou je aan een consistent schema, zodat je vertrouwen opbouwt.

6. Meet je resultaten

Dit komt in alle onderdelen van marketing terug: meet je resultaten. Hoe vaak worden je mails geopend, waar wordt op geklikt en wat werkt niet? Zo kan je constant je e-mailmarketing verbeteren

Wil jij graag aan de slag e-mailmarketing in HubSpot? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan of plan zelf een afspraak in!

 

Lees ook:
Het in kaart brengen van de buyers persona in HubSpot
Zo maak je de perfecte customer journey met behulp van HubSpot
Wat is pillar content en waarom het jouw vindbaarheid vergroot 

Instagram