Featured snippet: hoe krijg je die in Google?
Er wordt vaak gesproken over posities in Google, iedereen wil graag op de eerste positie komen te staan in de zoekresultaten, maar heb je al eens gehoord van positie 0 of featured snippet? Wil je weten hoe je er komt? We beschrijven in dit blog een aantal stappen waardoor de kans groter wordt om op deze positie te komen.
Computer met Google op het scherm

Er wordt vaak gesproken over posities in Google, iedereen wil graag op de eerste positie komen te staan in de zoekresultaten, maar heb je al eens gehoord van positie 0 of een featured snippet? Wil je weten hoe je er komt? We beschrijven in dit blog een aantal stappen waardoor de kans groter wordt om op deze positie te komen.

Een featured snippet wordt ook wel positie 0 genoemd. Dit is een positie in Google boven alle ‘normale’ zoekresultaten. Deze komen tevoorschijn in de resultaten als er een vraag als zoekopdracht ingevoerd wordt. Deze kunnen in verschillende vormen verschijnen: lijsten, grafieken, afbeeldingen en tekst. Hieronder is een voorbeeld te zien.

voorbeel featured snippet

(Bron: support.google.com)

Waarom een featured snippet?

Deze positie heeft voordelen voor de vindbaarheid van je website. Aan de hand van deze snippet kan je website toch bovenaan komen te staan. Daarnaast kun je als expert worden gezien, doordat de geloofwaardigheid van je website omhoog gaat. Als Google jouw pagina relevant vindt en deze als snippet laat verschijnen, dan moet het wel een goede pagina zijn, waardoor gebruikers hier ook vanuit gaan. Dit resulteert uiteindelijk weer in meer bezoekers naar jouw website. Er kan gedacht worden dat een featured snippet niet goed is voor je CTR, omdat het antwoord dat een gebruiker zoekt al wordt weergeven. Dit is wel het geval, maar er wordt meestal een samenvatting gegeven, waardoor de gebruiker nog niet helemaal antwoord op de vraag heeft en daardoor getriggerd wordt om naar de pagina te gaan voor extra informatie.

Alle websites kunnen geschikt zijn voor een featured snippet. Uit onderzoek van MOZ is gebleken dat Google 70% van alle gevallen een snippet haalt uit website in positie 1 t/m 3 en 30% van de gevallen komen de snippets uit websites van positie 4 tot positie 71! Pagina’s die op de eerste pagina van Google staat, hebben dus wel de grootste kans.

Hoe dan?

3 stappen:

  • Stap 1: relevant voor mijn website?

Bekijk eerst goed of de snippet echt nodig is en of het toepasbaar is op een pagina van jouw website. Als een aantal pagina’s ingericht zijn om een vraag te beantwoorden, dan kan deze positie als relevant gezien worden voor jouw website. Niet alle markten zijn namelijk relevant voor een featured snippet. Er is sprake van een hoge ratio als het gaat om bijvoorbeeld de financiële markt, gezondheid, benodigdheden of DIY-processen. Bij lokale bedrijven, foto’s/video’s en info/help is dit ratio veel lager. Voor bedrijven die lokaal gevestigd zijn, is het bijvoorbeeld beter om een kaart te laten zien van Google Maps.

  • Stap 2: geschikte zoekwoorden vinden

Bij het vinden van geschikte zoekwoorden is het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken waarop veel gezocht wordt. Maak zoekwoordcombinaties met vragende woorden, zoals wat, hoe, waar etc. Een geschikte tool hiervoor is answerthepublic.com. Met deze tool krijg je aan de hand van zoekwoorden, vragen die ingezet kunnen worden voor featured snippets.

De pagina moet de vraag zo concreet mogelijk beantwoorden. Zet de vraag in je H1 of H2 en zorg dat het antwoord in een paragraaf eronder wordt verwerkt, deze bestaat ongeveer uit 40-55 woorden. Wanneer de belangrijkste informatie is beschreven, kan er daaronder ingegaan worden op de details. Let hierbij ook op de gebruikerssignalen. Positieve signalen hebben een grotere kans om als featured snippet opgenomen te worden. Pagina’s met bijvoorbeeld een hoge bounce-rate dus niet.

Het doel is niet om te strijden voor positie 0, maar voornamelijk om uiteindelijk een antwoord te geven op de vragen die gebruikers stellen. Als je dat goed onder de knie hebt, dan volgt Google vanzelf.