Marketing automation: het inzetten van een e-mail campagne

Marketing automation: het inzetten van een e-mail campagne

Het versturen van e-mail campagnes naar loyale en nieuwe klanten met behulp van marketing automation, is een effectieve methode om klanten te behouden en een nog betere reputatie op te bouwen.

Wanneer u een nieuwe organisatie opzet of wanneer u een bestaande klantengroep benadert van uw organisatie, kan een marketing automation campagne ontzettend handig zijn, wanneer deze goed uitgevoerd wordt, ongeacht in welke business u zit.

Wat is een marketing automation campagne?

Marketing automation zijn e-mail campagnes die u de mogelijkheid bieden om geleidelijk verschillende berichten naar specifieke groepen te sturen, gebaseerd op acties die zij ondernomen hebben op uw website of op basis van hun geschiedenis bij u. Met meer data en inzichten in hoe klanten uw website gebruiken, kunt u een e-mail zo aanpassen dat hij qua content en call-to-actions goed aansluit bij de behoeftes van de desbetreffende websitebezoeker.

Marketing automation zorgt ervoor dat de juiste (potentiële) klanten, de meest geschikte content op de ideale tijd ontvangen. Op deze manier stijgt uw ROI en creëert u een hogere merkbekendheid.

Bij welke situaties is marketing automation inzetbaar?

Weten wanneer u marketing automation kunt inzetten, is een manier om u ervan te verzekeren zo veel mogelijk (potentiële) klanten te benaderen. Op het juiste moment een e-mail versturen zorgt ervoor dat u meer klanten trekt en leidt mogelijk tot meer sales.

Er zijn een aantal situaties waarbij het verzenden van e-mails met behulp van marketing automation handig zijn, om zo de juiste mensen aan te trekken mét de juiste content.

‘Welkom’ campagne

Een ‘welkom’ campagne wordt verstuurd aan nieuwe en potentiële klanten, met een gepersonaliseerd bericht wat relevant is voor het moment waarop ze zich hebben aangemeld voor uw mailinglijst. Het verwelkomen van nieuwe klanten, direct nadat ze zich hebben ingeschreven voor uw mailinglijst, is een verzekerde manier om hen te herinneren aan uw merk. U kunt gelijk uw aanbod en aanbiedingen onder de aandacht brengen, zodat ze terug zullen blijven komen en daarbij haalt u uw reputatie als organisatie omhoog.

Het versturen van een ‘welkom’ campagne kan automatisch gedaan worden wanneer een klant zich heeft ingeschreven in uw mailingbestand. Als teken van waardering kunt u een verleidelijk aanbod geven, als manier om meer potentiële klanten geïnteresseerd te krijgen in wat u te bieden heeft.

‘Gratis trial’ campagne

Het versturen van ‘gratis trial’ e-mails met behulp van marketing automation is sterk aanbevolen. Vooral voor startups en bedrijven die meer informatie van hun potentiële klanten willen verkrijgen. Door het aanbieden van een gratis trial voor de service die u biedt, wordt uw merk verspreid en groeit de interesse in wat u te bieden heeft. Voor zowel nieuwe als bestaande klanten is dit een geschikte methode.

‘Re-engagement’ campagne

Wanneer klanten stoppen met het bezoeken van uw website, of geen aankopen meer doen werkt een ‘re-engagement’-campagne erg effectief. Op deze manier trekt u de aandacht van bestaande klanten. Implementeer een call-to-action voor klanten die aangepast wordt op basis van gegevens, bijvoorbeeld eerdere aankopen of getoonde interesse in een bepaald product of dienst. Of doe loyale klanten die over een bepaalde periode niet uw website hebben bezocht, een persoonlijke aanbieding.

‘Lidmaatschap vernieuwing’ campagne

Wanneer u een lidmaatschap service heeft wat maandelijks of jaarlijks vernieuwd moet worden, wordt een ‘lidmaatschap vernieuwing’ campagne aangeraden. Het herinneren van abonnees aan de service waarvoor ze betalen, de resterende tijd, en potentiële kortingen is een manier om abonnees te behouden zonder omzet te verliezen.

Het aanbieden van een besparing met een ‘lidmaatschap vernieuwing’-campagne is in te zetten bij loyale klanten die langere tijd lid zijn of om abonnees eraan te herinneren dat ze vergeten zijn hun abonnement te verlengen.

‘Vergeten winkelmandjes’ campagne

Het versturen van een e-mailcampagne naar klanten die artikelen hebben toegevoegd aan hun mandje, maar deze nog niet hebben afgerekend, is een goede reminder om extra sales te genereren en verkeer naar uw website te verhogen. Klanten eraan herinneren dat hun aankoop nog niet is afgerond, kan de merkbekendheid verhogen en u moedigt ze aan om de volgende stap te nemen.

Wilt u weten hoe wij u, als deel van uw marketingteam, kunnen ondersteunen bij de inzet van marketing automation als onderdeel van uw marketingstrategie? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!