Online marketing tools zijn onmisbaar, en dit is de reden

Online marketing tools zijn onmisbaar, en dit is de reden

Online marketing tools zijn niet meer weg te denken wanneer je marketing inzet. Voor ieder onderdeel van je marketingcampagne is er wel een tool voor de inzet, uitvoering en analyse. Denk aan Hootsuite, Google Analytics en Mailchimp.

Heb jij het overzicht nog met al deze tools? In dit blog gaan we in op het belang van deze tools en hoe je ze inzet in de toenemende digitalisering van het B2B marketing- en salesproces. Sterker nog: we vertellen je hoe je ze integreert tot één overzichtelijk platform. 

Gratis vs betaalde tools

Laten we als eerste ingaan op het verschil tussen betaalde en gratis tools. Voor bedrijven die net starten, lijken gratis tools een aantrekkelijke optie. Je betaalt er namelijk niet voor, maar ze bieden je wel uitkomst. Dat is zeker waar als het gaat om proefversies om te onderzoeken of de tool je de gewenste ondersteuning biedt.  

Echter zijn de mogelijkheden van gratis versies beperkt. Wanneer je bedrijf groeit, raden we je dan ook aan om een abonnement op de tools aan te schaffen. Het zijn namelijk essentiële onderdelen van je marketinginzet. Denk aan Canva voor het opmaken van afbeeldingen en Google Analytics voor het monitoren van websiteverkeer.  

Welke tools zijn er?

Om grofweg structuur aan te brengen in de soorten tools die er zijn, delen we ze in op basis van functie. Je komt dan uit bij 3 soorten online marketing platformen:  

  1. Onderzoek tools voorafgaand aan de campagnes 
  2. Software voor het inplannen en uitvoeren van je online marketing taken 
  3. Platformen voor rapportage en analyse

Elk van deze tools gebruik je voor alle marketingonderdelen. Denk aan SEO, advertising en e-mailmarketing. Gaan we dieper in op de soorten tools die er zijn, dan kom je al snel uit bij een indeling op basis van de online marketing taken. Hieronder bespreken we de 7 essentiële soorten tools die je hiervoor inzet. 

1. CRM systeem

Een CRM systeem is de basis van je online marketing en sales. Het geeft de marketing- en salesafdeling zicht op het klantbeeld en ondersteunt je bij het beheren van de klantgegevens. Het voordeel van digitale marketing, is dat je gebruikers tal van sporen achterlaten. Deze houd je eenvoudig bij in de tool. Ook wordt elke interactie met de klant hierin bijgehouden. Deze waardevolle gegevens kun je vervolgens inzetten voor persoonlijke marketing en gerichte salesgesprekken. Dit systeem verbindt je marketing en sales.  

In het CRM systeem combineer je lead management, marketing automation en salesdata. Je ondersteunt met de opgeslagen data het pad van prospect naar lead en uiteindelijk klant. Het nummer één CRM systeem voor bedrijven is HubSpot. Daarnaast is Salesforce ook een veelgebruikt systeem. Om te achterhalen welk systeem bij uw bedrijf past, heeft CRM Excellence een lijst gemaakt met de top 10 CRM systemen.  

Het systeem dat wij adviseren is HubSpot. Dit is namelijk een systeem die koppelingen ondersteunt met veel van je bestaande software. Denk aan GMail, WordPRess, Google Ads, Zapier en PandaDoc. Daarnaast kun je ook je content, formulieren, socials en sales vanuit HubSpot opzetten, publiceren en monitoren.  

2. Zoekwoorden tools

Om invulling aan je contentkalander te geven en je content te voorzien van de juiste zoekwoorden, is het belangrijk dat je gebruikmaakt van een zoekwoorden tool. Hierin kun je zoekwoorden onderzoek uitvoeren om erachter te komen op welke termen je het beste vindbaar wordt bij je doelgroep.  

Naast zoekwoorden analyse, heb je in de tool ook zicht op onder andere:  

  • SEO score 
  • De prestaties van je content 
  • De zoekwoorden waar je het beste op scoort 
  • Je backlink profiel 
  • Concurrentie analyse 
  • De gezondheid van je website 
  • 404 foutmelding 
  • Redirect chains

Goed werkende tools die je hiervoor in kunt zetten zijn Google Search Console, Ahrefs, SEMrush of Moz. Echter verschillen de mogelijkheden per tool. Als uitgangspunt hebben we hier Ahrefs genomen, omdat je hier niet alleen je zoekwoorden analyse uit kunt voeren, maar ook de prestaties van je website en content kunt monitoren. Daarom raden wij Ahrefst ook aan om te gebruiken als SEO tool. Het combineert namelijk alle functies die bij het onderzoek komen kijken.  

Scoor jij al op de juiste zoekwoorden? Doe de check en krijg binnen één minuut jouw SEO score! 

3. Advertentie tools

Veel organisaties zetten advertenties in om de zichtbaarheid te vergroten. Je kunt gebruikmaken van twee soorten advertenties:   

1. Social advertising. Hiervoor zet je bijvoorbeeld LinkedIn Campaign Manager in en vanuit Meta Business Manager kun je zowel voor Facebook als voor Instagram advertenties opzetten. Met advertenties op social media kun je heel specifiek targeten zodat je de juiste doelgroep bereikt. Daarnaast is retargeting mogelijk. Hierdoor blijf je onder de aandacht bij je doelgroep. Op de volgende social kanalen kun je advertenties plaatsen:

  • Facebook 
  • Instagram 
  • Twitter 
  • LinkedIn 
  • Youtube 
  • Pinterest 
  • Reddit 
  • Snapchat 
  • Tumblr 
  • Tiktok 

2. SEA. Dit zijn advertenties die verschijnen in zoekmachines. Het platform dat je hiervoor kunt gebruiken is Google Ads. Maar ook Microsoft Advertising is erg populair aan het worden. Hierin vind je het juiste zoekwoord voor je advertentie, bepaal je het advertentiebudget en stel je de campagne instellingen op. Door de koppeling met Google Analytics zie je precies in via welke advertentie de bezoekers op je website zijn gekomen. Met zoekmachine advertenties target je op reeds geïnteresseerden.  

Als het om social advertising gaat, raden we je aan om eerst te onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt en vanuit daar bepalen welke kanalen je inzet voor je advertenties. Voor B2B-organisaties is LinkedIn echter het nummer één platform, omdat hier jouw zakelijke doelgroep zich bevindt.   

Om je SEA op te zetten, raden we Google Ads aan. Binnen Nederland is Google namelijk de meest gebruikte zoekmachine. De kans is dus groot dat jouw doelgroep hier aanwezig is. Bovendien kun je deze gemakkelijk integreren met Google Analytics. 

4. Social media

Om je doelgroep tegemoet te komen, moet je daar aanwezig zijn waar ook zij zich bevinden. In het digitale tijdperk zijn dit de social kanalen. We praten dan over bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram, maar ook het zakelijke platform LinkedIn of het video platform YouTube.   

Via deze platformen je jouw zichtbaarheid vergroten en websiteverkeer genereren of communiceren met je doelgroep. Ook kun je deze platformen inzitten voor je SEA campagnes. En heb je al eens gedacht aan social listening? Hierdoor weet je precies wat er bij jouw doelgroep speelt en kun je bijdragen aan oplossingen voor de problemen waar je doelgroep tegenaan loopt.  

Je kiest voor de kanalen waar jouw doelgroep op aanwezig is. Doe hier van te voren dus onderzoek naar. Voor de B2B sector raden we met name LinkedIn aan, omdat je hier je connecties kunt onderhouden en nieuwe doelgroepen vinden. Je kunt het ideaal inzetten als kennis intensief platform. Dat wil zeggen: posts delen/plaatsen over nieuwe trends en ontwikkelingen, product updates of een webinar aankondigen. Zorg er wel altijd voor dat je in deze post een link deelt naar een relevante landingspagina op je website.  

Net als voor jouw advertenties op sociale media, raden we je aan om voor je social media accounts eerst te kijken naar de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Daarbij raden we opnieuw LinkedIn in aan als zakelijk platform, waar je jouw kennis kunt delen en connecties kan vormen met (potentiële) klanten. Maar ook YouTube is interessant, zodat je de video’s niet op je website hoeft te hosten. Daarnaast zou je Facebook en Instagram nog kunnen inzetten als een ‘losser’ medium. Denk aan meet de team posts. 

5. IP tracking

Een minder bekende tool om in te zetten voor je online marketing activiteiten, is een IP tracking tool. Met name zakelijke bedrijven hebben hier baat bij. Middels IP tracking herken je namelijk bezoekende bedrijven op je website. Het voordeel van herkende bezoekers is dat je meer rendement kunt halen uit verkeer dat je toch al hebt. Je kunt ze bijvoorbeeld indelen in soorten bezoekers of branches, waardoor je ze gemakkelijker kunt kwalificeren en opvolgen.   

De tool geeft je ook informatie over het gedrag dat ze op je website vertonen. Hierdoor weet je veel beter waar je bezoekers in geïnteresseerd zijn. Dit heeft ook voordelen voor de salesafdeling. Deze kunnen nu veel persoonlijker de salesgesprekken voorbereiden.   

Websitebezoekers herkennen geeft je zicht op interessante bezoekers en warme leads. Je volgt daarmee allen nog leads op die ook daadwerkelijk interesse in je producten of diensten tonen.   

Populaire IP tracking tools zijn:  

  • SalesFeed 
  • Leadinfo 
  • HubSpot

Werk je alleen met Nederlandse bedrijven? Dan raden we aan om SalesFeed in te zetten. Deze heeft namelijk een accurate koppeling met de KVK, waardoor de herkende bedrijven gekoppeld worden aan de juiste KVK-informatie. Je krijgt zelfs de SBI code van het bedrijf, waardoor je direct zicht het op de branche waarin ze werkzaam zijn.  

Is IP tracking iets voor jouw organisatie? Ontdek het in 6 stappen in de gratis checklist! 

6. E-mailmarketing platform

E-mailmarketing is nog steeds een populaire methode. Hiermee kun je leads opvolgen en je huidige klanten van waardevolle informatie voorzien. Het is de ideale manier om je doelgroep van de juiste informatie op het juiste moment te voorzien, middels geselecteerde lijsten.  

De beste manier om deze methode in te zetten, is middels marketing automation. Hiermee kun je gerichte e-mails versturen waardoor je nieuwe klanten werft en je huidige klanten van waardevolle informatie blijft voorzien (als onderdeel van je retentie marketing). Hiervoor heb je wel een tool nodig, zodat je niet zelf op het juiste moment de e-mails uit hoeft te sturen.   

Een bekende tool waarin je de e-mails kunt automatiseren, is Mailchimp. E-mail marketing platformen zijn ideaal om een maandelijkse nieuwsbrief uit te sturen. Het geeft je analyse inzichten als open rates en je kunt A/B testen doorvoeren. Ook kun je vanuit deze tools e-mail workflows opzetten als onderdeel van je e-mail campagne, vanuit een actie op je website. Bijvoorbeeld webinar aanmeldingen of een download. Als inspiratie kun je eens kijken naar e-mailmarketing vanuit HubSpot. Andere e-mailmarketing tools zijn ActiveCampaign en Campaign Monitor.  

Als e-mail marketing tool raden we HubSpot aan. We zijn erg populair over het platform, omdat erg specifieke e-mail lijsten en workflows aan kunt maken op basis van gedrag en condities. Daarnaast geeft HubSpot je e-mail templates om mee aan de slag te gaan. Je hoeft ze dus niet zelf helemaal op te bouwen. 

7. Analyse platformen

Als laatste is het belangrijk dat je alle online marketing onderdelen blijft meten. Vaak kun je dit vanuit de tools zelf doen. Twee extra platformen die je hierbij ondersteunen, zijn Google Analytics en Hotjar. Door de analyses uit deze tools, kun je de campagnes blijven bijsturen voor nog meer ROI.  

Er zijn genoeg analyse platformen op de markt. Wij raden je Google Analytics aan omdat je hiermee zicht krijgt op alle activiteiten op je website, inclusief kenmerken van de bezoekers. Gekoppeld aan je CRM resulteert dit in een 360 graden klantbeeld.  

En Hotjar heeft als voordeel dat je niet live hoef te monitoren. Op het moment dat je zicht wilt hebben op het gedrag van websitebezoekers, analyseer je de URL wanneer het jou uitkomt. Hiermee krijg je de resultaten van bijvoorbeeld de afgelopen maand. Je hoeft dus niet op uitslag te wachten. 

Google Analytics

Online marketing geeft tal van data en inzichten in je bezoekers en doelgroep. Vanuit Google Analytics kun je deze kwantitatieve data inzien: van demografische gegevens tot websitegedrag. Waar je de analytics van Google voor inzet, zijn:  

  • Effect van je marketing inspanning 
  • Zicht op aantal sessies per kanaal 
  • Meten van je marketing doelen

Met deze inzichten kun je bepalen waar je de focus op moet leggen in je online marketingcampagne en waar verbetering doorgevoerd kan worden. Je krijgt bijvoorbeeld zicht op:  

  • Hoeveel mensen je website bezoeken 
  • Leeftijd of geslacht van de bezoekers 
  • Meest bezochte pagina’s 
  • Via welk kanaal je bezoekers binnengekomen zijn 

Hotjar

Om zicht te krijgen op het gedrag van je websitebezoekers op een blog of pagina op je website, zet je Hotjar in. Dit is een heatmap tool waarmee je eenvoudig kunt analyseren waar op de pagina je bezoekers afhaken en in welke onderdelen ze juist interesse tonen.   

Je kunt ook per bezoeker zien hoe deze op jouw website navigeert. Vanuit deze informatie kun je de user experience van je website verbeteren. De tool zet je in als je conversie optimalisatie wilt toepassen op je pagina’s. Hotjar geeft je namelijk informatie over waar je conversies laat liggen.  

Vragen waar je antwoord op krijgt zijn:  

  • Waar haken mijn bezoekers af? 
  • Waar loop ik conversie mis? 
  • Is de navigatiestructuur van mijn website duidelijk? 
  • Werken alle knoppen (CTA’s)? 
  • Krijgen mijn bezoekers de juiste informatie op het juiste moment? 

Online marketing toolkit: HubSpot

De 7 besproken tools zijn essentieel voor het succes van je online marketing campagne. Maar het maakt ook dat je dagelijks met veel verschillende platformen te maken hebt. Hierdoor kun je het overzicht van je campagne nog eens verliezen.   

Hier is een oplossing voor: een online marketing toolkit die marketing, sales en service met elkaar verbindt. Je bent er hierdoor van verzekerd dat de campagne onderdelen op elkaar afgestemd zijn. Ook krijg je in één overzichtelijk platform een totaalbeeld van je campagnes.   

Het ideale platform hiervoor is HubSpot. HubSpot is het alles-in-één marketing, sales en service platform, met een CRM als basis. In de tool heb je zicht op je SEO inzet middels pillar page cluster, zie je welke bedrijven via welke SEA campagnes op je website terecht zijn gekomen en kun gemakkelijk je e-mail workflows opstellen.  

De software automatiseert grote delen van je online marketing proces, waardoor je de juiste persoon met de juiste informatie op het juiste moment opvolgt. De tool maakt bovendien gebruikt van een handige inbox, afspraken planner en een plek om de formulieren op je website te bewaren. Daarnaast kun je alle resultaten inzien in een gepersonaliseerd dashboard.  

Online marketing tools kiezen  

Door software in te zetten bij de marketingstrategie, kunnen organisaties gemakkelijker met klanten in contact komen en klanten aan zich binden. Software biedt inzicht in de doelgroep en hun interesses, waardoor je als organisatie een nog betere ervaring kunt bieden voor de klant en nog beter in kunt spelen op hun wensen. 

Kun je dan alleen HubSpot gebruiken? Nee. Fueld is HubSpot platinum partner. Wij hebben door de jarenlange samenwerking met HubSpot gemerkt dat je HubSpot alleen ideaal inzet door deze te combineren met de informatie uit Google Ads, Google Analytics, een zoekwoordentool en een IP tracking tool. En natuurlijk je afzonderlijke social media accounts. In het platform breng je alles samen voor een 360 graden klantbeeld van waaruit je gepersonaliseerde marketing inzet. De marketing tools zijn om je taken uit te voeren, waar HubSpot het systeem is dat alle informatie samenbrengt tot data die je vervolgens omzet tot geautomatiseerde marketing.   

Ben jij benieuwd welke online marketing tools je in kunt zetten voor jouw online aanwezigheid? Of wat HubSpot kan betekenen voor jouw bedrijfsprocessen? Neem gerust contact op om te ontdekken waar jouw kansen op efficiëntie liggen.